Ciri utama Gagasan Hidup Islam
ialah bahawa Islam tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi secara yang sangat ketara, tidak juga membenarkan
konflik, maupun membuat batasan pemisah antara menulenkan kerohanian dan
kehidupan moral manusia. Daerah kekuasaan Islam meliputi kepelbagaian macam,
rupa dan emosi kehidupan. Syumul.
Dalam Kamus Dewan, kerohanian diberi erti perihal rohani, sifat-sifat rohani, atau
dalam bahasa Inggerisnya ialah spirituality.
Jadi, kerohanian ialah elemen hati (qalb), iaitu apa jua pemikiran atau
konsep yang tersimpan dalam hati.
Jadi, boleh juga dikatakan
bahawa kerohanian adalah nilai
bina-dalam yang menggerakkan jasmani.
Pergerakan jasmani menunjukkan
perangai, tingkah-laku, perilaku.
Ini bermaksud bahawa kerohanian dan pergerakan jasmani adalah saling berkait, iaitu pergerakan jasmani
itu menunjukkan kerohaniannya, dan kerohaniannya itu yang menggerakkan
jasmaninya. Dengan kata lain ialah bahawa antara keduanya adalah saling berkait, saling melengkapi,
tidak konflik, dan tidak ada batasan pemisah.
Justeru apa jua yang kita cakapkan, apa jua yang kita lakukan adalah cerminan kerohaniannya. Demikian juga lintasan
hati atau niat kita. Ini bererti kerohanian merupakan penentu moral individu dan
sosial masyarakat.
Kita biasa mendengar kenyataan
bahawa kehidupan di dunia akan menentukan bentuk kehidupan di Akhirat: kehidupan
yang baik di dunia akan mendapat ganjaran syurga, manakala kehidupan yang jahat
akan diberi balasan neraka.
Atau sebaliknya, ahli neraka
itu menunjukkan bentuk kehidupan jahatnya, ahli syurga itu pula menunjukkan
bentuk kehidupan baiknya di dunia.
Akhirat itu adalah kerohanian,
manakala kehidupan di dunia adalah keduniaan atau duniawi. Kedudukan ini juga menggambarkan saling hubungkait antara kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi.
Bolehkah kita menafikannya?
Bolehkah terjadi umpamanya kita mahu hidup di dunia sahaja, tidak mahu pergi ke
Akhirat? Ada ayat al-Quran yang mengatakan tidak boleh. Allah swt menyebutnya melalui ayat 115 al-Mukminun.
Jadi jelas selepas kematian kita akan dibangkitkan semula dan ditempatkan di
satu dunia lain yang dipanggil Akhirat.
Dalam ilmu fiqh kerohanian ialah kepercayaan kepada
perkara-perkara yang sifatnya sam’iyat
(yang didketahui melalui khabar dari nas), manakala duniawinya ialah personaliti dan watak cara hidup manusia.
Jadi, kerohanian itu adalah nilai-nilai bina-dalam yang mengawal watak
dan keperibadian seseorang. Dengan demikian ketakwaan, kekuatan iman, tawakal,
sabar, ikhlas, jujur dan amanah adalah elemen yang menggerakkan jasmani manusia
dalam bentuk sikap, dan tindak-tanduk.
Kerohanian ibarat raja dalam diri seseorang. Rasulullah saw pernah bersabda
maksudnya Ingatlah
dan bahawasanya dalam jasad manusia itu ada seketul daging yang apabila baik
daging itu, maka baiklah jasad keseluruhannya dan jika rosak daging itu akan
rosaklah jasad keseluruhannya, ingatlah, itulah dia hati (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Disebut dalam Sunnah bahawa Rasulullah saw menjalani
tarbiyah kerohanian bagi membentuk keperibadian. Ini sejajar dengan
perintah Allah swt agar mendirikan sembahyang Tahajjud seperti yang disebut oleh ayat 2 al-Muzzammil. Ini
kerana Sebenarnya sembahyang dan ibadat malam lebih
kuat kesannya (kepada jiwa) (al-Muzzammil, 6),
dan lebih tetap betul bacaannya.
Yang bermaksud ketika sembahyang malam yang disebut Tahajjud itu apabila membaca ayat-ayat al-Quran dengan tartil, boleh mendapat maksudnya
dengan lebih tepat berbanding jika dibaca pada waktu-waktu yang lain. Kerana inilah maka Nabi
saw menggunakannya sebagai pendekatan membina jatidiri generasi sahabat yang
mempunyai keupayaan mental, fizikal dan rohani yang mantap ketika di Madinah. |
Secara tidak langsung ayat-ayat tersebut itu menunjukkan perkaitan antara kerohanian dan keperibadian. Keperibadian itu adalah duniawi, malah Islam melihatnya dua unsur tersebut itu saling melengkapi, tidak konflik maupun adanya batasan pemisah antara menulenkan kerohanian dan kehidupan moral manusia. Watak dan keperibadian itu duniawi, yang mencerminkan isi hati (qalb) itu tadi.
Dengan demikian maka harus
difahami bahawa ideologi Islam menghendaki kita mencari unsur-unsur keduniaan dari setiap amalan yang kerohanian.
Sembahyang itu kerohanian, maka harus dicari keduniaannya, membaca al-Quran itu kerohanian maka harus dicari keduniaannya, berzikir juga kerohanian, maka harus dicari keduniaannya. Inilah sebabnya kita
dikehendaki mentartil ayat-ayat al-Quran
yang kita baca ketika mendirikan Tahajjud
itu tadi, bagi mencari tafsirannya. Mentartil
disebut oleh ayat 4 al-Muzzammil.
Dengan kedudukan ini bolehkah
diterima kenyataan yang menyebut membaca al-Quran yang sekadar membunyikan
ayat-ayatnya sahaja akan dapat pahala, jika tidak dicari tafsirannya?
Terpulanglah kepada anda menjawabnya.
Ideologi Islam ini bertujuan untuk
dipakai sebagai pegangan atau polisi kehidupan. Seseorang Islam wajib
berpegang kepadanya sebagai asas
dalam menjalani kehidupan dan membina sistem kehidupannya. Justeru dalam
melakukan sebarang aktiviti, sama ada yang keagamaan atau muamalat haruslah
yang bentuknya serasi dengan tuntutan ideologi ini.
Sebagai polisi, kehidupan seharian kita harus direncana agar benar-benar
serasi dengannya. Sebarang perselisihan yang dirasai harus dijajarkan semula supaya
berada di atas landasan polisi itu
tadi. Harus dijaga jangan sampai terbentuk jurang-jurang yang sifatnya membuat batasan pemisah antara
menulenkan kerohanian dan kehidupan
moral manusia. Lebih-lebih lagi yang konflik antara keduanya.
Jadi ideologi ini merupakan kefahaman asas yang harus dijadikan pegangan atau prinsip bagi menjustifikasi betul atau salahnya sesuatu pandangan
atau gagasan yang kita dengar, yang kita baca dan sebagainya itu. Lebih-lebih
lagi dalam menentukan betul atau salahnya sesuatu amalan yang hendak kita
lakukan.
Cara
hidup kita dicorakkan oleh hukum-hakam. Hukum-hakam ini pula harus dijajarkan
dengan ideologi tersebut itu. Jadi
dalam keadaan di mana kedengaran hukum hakam atau kenyataan yang tidak serasi
dengan ideologi ini harus dipertimbangkan semula sebelum menerimanya atau
menolaknya, seperti persoalan
tentang membaca al-Quran itu tadi.
Mengikut ideologi Islam sudah jelasa sesuatu
yang kerohanian harus bersama dengan keduniaannya, jangan dipisahkan, atau
dibuat batasan antara keduanya. Justeru persoalan mendapat pahala itu harus
dipastikan syaratnya. Lihat ayat 58, 62, 103, 110, 112, 158, 261, 262, 272,
274, 277, 286 al-Baqarah, ayat 115, 195 ali-Imran, ayat 40 an-Nisa’ dan banyak
lagi. Akan kita dapati bahawa pahala akan diberikan kepada amal-amal yang keduniaan, yang memberi faedah kepada
orang lain.
Sikap sambil lewa dengan ideologi ini boleh merugikan
diri sendiri, dan mungkin orang lain. Seseorang yang taksub dengan sesuatu
kenyataan atau hukum, tanpa menyemaknya sama ada serasi dengan ideologi ini
besar kemungkinannya mengundang kerugian – mengharap pahala tetapi tidak
kesampaian. Seseorang yang berprinsip tidak akan mudah menjadi mangsa
kekeliruan, malah mampu pula untuk membetulkannya.
Justeru harus difahami bahawa gagasan di atas ini
menghendaki kita menjadikan sesuatu ibadah, sama ada yang dalam bentuk
melakukan perintah atau meninggalkan larangan itu sebagai cara hidup di dunia. Jadi adalah tidak betul untuk mengatakan
ibadah adalah ibadah, tiada kaitan dengan kehidupan. (Home)
No comments:
Post a Comment