Muslim vs Mukmin

Satu ayat dalam al-Quran menyebut maksudnya, Sesungguhnya Allah telah membeli dari para Mukmin jiwa-jiwa mereka dan harta-harta mereka, (sebagai balasan) bagi mereka itu adalah syurga Jannah; mereka berperang di jalan Allah, dan membunuh dan terbunuh. (Janji syurga itu) adalah satu perjanjian yang mengikat bagi-Nya dalam kebenaran (sebagai tersebut) dalam Taurat dan Injil dan al-Quran; dan siapakah lebih menyempurnakan janjinya selain Allah? Maka itu bergembiralah dengan (perjanjian) penjualan yang engkau telah lakukan dengan-Nya; itu adalah kemenangan yang besar (at-Taubah, 9: 111).

Ayat ini memperlihatkan konsep hidup manusia, yang menyatakan bahawa hidup kita ini biarlah yang akhirnya menjadi satu yang disebut oleh ayat ini: aset yang layak untuk dijual kepada Allah, yang bayarannya ialah syurga. Jadi orang-orang yang mendapat syurga adalah mereka yang dapat menyediakan dirinya sebagai

·     Para Mukmin atau orang yang beriman,

·     Mereka yang menyerahkan jiwa dan harta untuk jalan Allah.

Ayat di atas merupakan satu kontrak (perjanjian) Allah dengan manusia seperti yang tercatat dalam al-Quran mahupun Taurat dan Injil. Allah memberi jaminan bahawa Dia akan menunaikan janjinya dengan balasan syurga kepada orang-orang mukmin iaitu orang-orang Islam yang beriman. Siapakah dia?

Ayat di atas menjelaskan iaitu mereka yang sedia menyerahkan jiwa dan hartanya untuk jalan Allah. Secara tidak langsung ayat itu memberi gambaran bahawa seseorang yang Islam belum tentu beriman. Fenomena menunjukkan bahawa orang Islam memang ramai, tetapi yang beriman terlalu sedikit jika dilihat dari sudut penyerahan jiwa dan harta kepunyaannya. Justeru konsep hidup yang dikehendaki Allah adalah hidup dalam beriman. Mengikut ayat di atas ini menunjukkan bahawa iman bukanlah satu konsep metafizik semata-mata tetapi satu bentuk perjanjian dengan Allah swt, bahawa Allah swt akan membeli diri manusia dan hartanya dengan syurga.

Implikasi dari konsep jual beli ini adalah sangat penting untuk dimengerti dan difahami dalam-dalam bahawa ianya akan menentukan watak manusia selama hidupnya di dunia. Ini bertepatan dengan konsep bahawa bumi dan segala isinya dan alam semesta ini adalah kepunyaan Allah swt, jadi harta yang dikumpul oleh manusia itu adalah manifestasi dari kurniaan akal yang memberinya kemampuan untuk meneroka isi bumi ini.

Mungkin ada yang mempersolkan, misalnya jika manusia dan hartanya adalah milik Allah swt maknanya manusia tidak mempunyai apa-apa walau sedikit sekalipun, bagaimana boleh berlaku jual beli! Ya, secara logiknya ini satu persoalan yang tidak dapat disangkal, tetapi jika dilihat kembali bahawa Allah swt juga memberikan manusia akal, dan dengan akalnya manusia diberi kebebasan memilih, maka di sinilah letaknya kepunyaan manusia: jika manusia memilih untuk mengikut jalan hidup yang benar, ini merupakan aset kepunyaan manusia, jika sebaliknya manusia memilih jalan yang lain, mereka tidak mempunyai apa-apa untuk ditukar dengan syurga. Justeru manusia harus menggunakan kebebasan memilihnya itu dengan menyerahkan diri dan hartanya untuk jalan Allah swt.

Allah swt tidak menghalang manusia memilih jalan mana yang dikehendakinya. Manusia boleh sahaja memilih untuk menjadikan dirinya sebagai bebas secara mutlak, tidak terikat dengan Tuhannya, boleh melakukan apa sahaja yang dia mahu dan bila-bila masa yang dia mahu dan menikmati segala hartanya mengikut pertimbangan akalnya sendiri, malah manusia boleh sahaja menunjukkan protesnya kepada peraturan Allah swt, namun akhirnya manusia seperti inilah yang tidak mempunyai sebarang aset untuk jual beli yang dimaksudkan itu.

Aset yang dimaksudkan di sini sebenarnya ialah watak manusia itu, dan hartanya itu walaupun sebenarnya kepunyaan Allah jua, namum Allah meminjamkan kepada manusia sebagai satu amanah. Sebagai pemegang amanah maka akan dilihat adakah manusia menyempurnakan amanah yang diberikan itu untuk jalan yang diredai-Nya. Jadi seseorang manusia yang mengambil pertimbangan menggunakan kebebasan memilihnya untuk tidak mengingkari kekuasaan Allah dikatakan sebagai seorang manusia yang beriman, sebagai manusia Mukmin, yang diri dan hartanya kelak akan ditukar dengan syurga jannah. Jadi, Iman adalah ibarat satu perjanjian atau persetujuannya untuk tunduk patuh dengan segala ketetapan Allah swt. Jadi beriman bererti persetujuan menjadikan dirinya dan segala hartanya digunakan semata-mata untuk jalan Allah.

Tidak dinafikan memang ada sebahagian manusia yang sejak mula lagi tidak dapat menerima perjanjian ini, atau sebahagian lagi walaupun berikrar dengan Lailaha illallah namun pada masa yang sama wataknya tidak selari dengan perjanjian yang diikrarkan itu. Mereka memilih jalan hidupnya sendiri, mengikut akal budinya sendiri, menggunakan kebebasan memilihnya secara mutlak walaupun tidak serasi dengan kalimah yang disebut itu. Tidak dinafikan juga memang sebahagian manusia jelas protes dengan kalimah Lailaha illallah itu, mereka inilah yang digelar kafir, manakala manusia dalam golongan kedua itu pula disebut sebagai kufur.

Justeru manusia harus sentiasa berhati-hati dalam mengurus dirinya dan hartanya, sentiasa menyedari kedudukannya sebagai hamba Allah, sentiasa jujur memelihara ketaatannya hanya kepada Tuhan, imannya haruslah yang selari dan serasi dengan ajaran-ajaran yang menjuruskan dirinya menjadi seorang Mukmin, inilah pilihan yang sewajarnya. Bila disebut pilihan di sini bererti seseorang manusia harus dengan sukarela, bukan dipaksa, untuk menyerahkan diri dan hartanya hanya untuk Allah semata-mata. Manusia yang kelihatannya tunduk patuh dengan peraturan ini tetapi dengan rasa terpaksa adalah manusia yang tidak jujur, tidak amanah, ada rasa terbuku di hatinya.

Kesimpulannya, terdapat tiga kelompok manusia jika dilihat dari sudut pilihannya menggunakan kebebasan memilih yang diberikan:

1.      yang memilih untuk tunduk patuh seratus peratus kepada jalan yang lurus yang diredai Allah, menyerahkan diri dan segala hartanya untuk jalan Allah semata-mata,

2.      mereka yang pada mulanya menjanjikan untuk tunduk patuh dengan segala ketetapan Allah tetapi pada masa yang sama menyeleweng memilih jalan hidup yang lain, dan

3.      manusia yang dengan sengaja protes dengan konsep hidup seperti yang dikehendaki Allah swt.

Golongan pertama itu akan menjadikan dirinya sebagai manusia yang sentiasa berhati-hati dalam menjalani hidupnya. Mereka ini adalah individu yang sentiasa berhati-hati dengan pengurusan hartanya, hubungan dengan keluarganya, jirannya, masyarakatnya, dan umah sejagat. Mereka juga sentiasa memelihara jalan untuk memenuhi keperluan jasmaninya dan rohaninya, lebih-lebih lagi agamanya, kerana selepas hidupnya di dunia ini akan ada satu lagi kehidupan di akhirat. Pendek kata, seluruh sistem hidupnya yang melibatkan dirinya, organisasi sosialnya, kebudayaannya, politik, ekonomi, kehakiman dan sebagainya adalah yang sejajar dengan ketetapan Tuan-nya. Bagi golongan ini wahyu Allah (al-Quran) itulah perlembagaan hidupnya, bukan dari sumber-sumber lain yang terhasil dari akal manusia, atau campur aduk antara kedua-duanya.

No comments: