Tujuan Penciptaan Manusia

Sejarah menunjukkan pada zaman kedatangan Islam, terdapat banyaknya kepercayaan, mitos, konsep, falsafah tahyul, tradisi dan adat, yang cirinya kepalsuan bercampur aduk dengan kebenaran, yang salah dengan yang benar, yang karut marut dengan agama, dan mitos dengan falsafah, yang menyebabkan hati nurani manusia bercelaru, berspekulasi, yang tidak ada tanda-tanda akan reda.

Hari ini kesan dan tempiasnya masih ketara. Lihat sahaja fenomena kehidupan manusia hari ini: kehidupan manusia dipenuhi kejelekan-kejelekan seperti terjadinya rasuah dan kelam-kabut, kezaliman dan penindasan, kesusahan dan kesengsaraan, dan mementingkan diri sendiri. Kehidupan yang boleh disebutkan sebagai yang bukan untuk manusia mahupun binatang.

Keadaan-keadaan inilah yang menyebabkan kehidupan manusia tidak mempunyai identiti yang jelas, kehidupannya tidak tentu hala kerana telah menyimpang dari jalan yang sepatutnya. Tidak terkecuali kesannya adalah terhadap ibadah-ibadahnya, sama ada ibadah yang khusus maupun ibadah yang umum.

Ibadah-ibadahnya simpang-siur, tiada tujuan, tidak dikaitkan dengan kehidupan, gagal mengaitkannya dengan cara hidupnya, jauh sekali untuk membina kesedaran hubungan manusia-Tuhan, misalnya manusia telah tidak dapat melihat apakah pentingnya mengenali Tuhan-nya dan sifat-sifat-Nya, sudah kehilangan kesedaran pentingnya hubungan manusia dengan manusia lain dan alam sejagatnya.

Fenomena ini berpunca daripada ketiadaan kefahaman asas yang jelas tentang tujuan penciptaan manusia, atau memang tidak mengetahuinya. Selayaknya untuk menjadi seorang Islam harus mengetahui dahulu kedudukan ini sebelum mengenali atau membina ideologi-ideologi yang lain. Barulah imej Islam kita jelas komprehensif dan universal, dan kehidupan Islam kita jelas. 

 Tujuan penciptaan manusia

 Tujuan penciptaan manusia disebut oleh ayat 30 al-Baqarah yang maksudnya Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi.

Khalifah biasanya dirujuk kepada seorang yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, atau raja. Namun terdapat ayat-ayat yang maksudnya khalifah juga membawa maksud manusia keseluruhannya. Ayat 165 al-Anam menyebut Dan Dia-lah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Ia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Frasa kata kerana Ia hendak menguji kamu itu bukan ditujuakan kepada pemerintah atau raja sahaja, tetapi menggambarkan manusia keseluruhannya.

Hal ini dibayangkan juga oleh yat 69 al-Araf yang menyebut Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Nabi Nuh, dan Allah telah menambahkan kamu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu. Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya. Frasakata kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu ini juga bukan ditujukan kepada pemerintah atau raja sahaja, tetapi menggambarkan manusia keseluruhannya.

Maka dapatlah disimpulkan bahawa inilah tujuan penciptaan manusia; Allah swt menjadikan manusia sebagai makhluk yang diberi gelaran khalifah.

 Peranan dan tanggungjawab manusia

 Gelaran khalifah itu diberikan kepada manusia yang berjaya melaksanakan peranan dan tanggungjawabnya mengenang akan nikmat-nikmat Allah. Hal ini disebut oleh ayat 69 al-Araf. Nikmat-nikmat yang dimaksudkan itu ialah kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu yang disebut oleh ayat yang sama. Ayat 165 al-Anam menyebut bahawa kelebihan ini adalah kelebihan darjat yang diberikan atas setengahnya yang lain.

Ini bererti setiap orang Allah swt jadikan dengan kelebihan-kelebihan tertentu. Kelebihan pada bentuk kejadian tubuh itu menckupi segala apa yang ada pada sekujur tubuh badan kita.. Tentunya mencakupi kudrat kekuatan, saiz tubuh badan, pancaindera, kecerdasan akal, aspek anatomi, dan sebagainya. Dengan kelebihan-kelebihan ini Allah menyeru Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya (al-Araf, 69).

Justeru, adalah menjadi tanggungjawab setiap orang menggunakan kelebihan-kelebihan tersebut untuk orang-orang yang kekurangan: yang kuat menolong orang yang lemah, yang besar saiz tubuh membantu orang yang lebih kecil, yang lebih cerdik membantu orang yang kuran cerdik, yang sihat menderma darah untuk kepentingan orang yang memerlukan, dan sebagainya. Orang-orang yang berjaya melunaskan peranan dan tanggungjawab ini adalah seorang khalifah, sebaliknya mereka yang mengabaikannya adalah calon neraka seperti yang dibayangkan oleh ayat 165, Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya.

Ada segolongan manusia yang diberi kelebihan dari sudut harta kekayaan seperi yang dimaksudkan oleh ayat 74 al-Araf (dengan diberi kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanah-Nya yang rata. Bagi mereka ini Allah swt menyeru Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi. Ini bermaksud bahawa adalah menjadi kewajipan (wajib) dilaksanakan.

Ayat-ayat yang lain yang menyebut tentang khalifah mengingatkan kemudian Dia akan memerhati bagaimana pula perbuatan kamu? (al-Araf, 129, supaya Kami melihat apa pula corak dan bentuk kelakuan yang kamu akan lakukan (Yunus, 14).

Bagi golongan khalifah sebagai raja dan pemerintah pula Allah swt mengingatkan maka jalankanlah hukum di antara manusia dengan (hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan kepadamu); dan janganlah engkau menurut hawa nafsu, kerana yang demikian itu akan menyesatkanmu dari jalan Allah (Sad, 26).

Pembentangan di atas ini menunjukkan bahawa tujuan Allah swt mencipta manusia adalah untuk dijadikan khalifah mengikut konsepnya yang di atas ini.

 Manusia sebagai makhluk sosial

 Pembentangan di atas tadi menerbitkan satu kefahaman bahawa manusia dijadikan sebagai makhluk sosial. Setiap orang dikehendaki bersikap saling membantu antara satu sama lain kerana setiap orang mempunyai kelebihan tersendiri, secara tidak langsung membawa maksud setiap orang mempunyai kelemahan. Saling hubungan itu sebagai komplimentri, iaitu sebagai cara untuk melengkapkan keperluan asasnya bagi tujuan kelangsungan hidupnya.

Secara tidak langsung ini bermaksud bahawa orang-orang yang mementingkan dirinya adalah tercela di sisi Allah swt. Di dunia lagi Allah akan tunjukkan bahawa mereka tidak berdaya menjalani kehidupan secara bersendirian. Misalnya apapun situasinya, di manapun tempat tinggalnya orang-orang kaya akan memerlukan orang miskin untuk mengurus perusahaannya atau ladangnya, masalah kenderaan dan tempat tinggalnya juga harus disediakan oleh golongan yang kekurangan.

No comments: