Kefahaman ASAS Islam

Sedar atau tidak, realitinya masih ramai yang tidak mempunyai kefahaman asas apa itu Islam. Ini menyebabkan timbulnya berbagai-bagai tanggapan yang lari dari konsepnya yang betul.

Kefahaman paling asas ialah bahawa Islam distruktur kepada 4 pola:

Setiap orang Islam wajib berAQIDAH, iaitu mengakui dan menerima secara sukarela bahawa Tuhan itu esa, dan Muhammad adalah pesuruh Allah. Seseorang yang dengan sukarelanya mengucap Laa ilaha illallah, Muhammad Rasulullah maka dia adalah Islam.

Aqidah mesti dibuktikan dengan IBADAH, paling kurang menunaikan sembahyang, zakat, puasa dan haji. Ibadah berasal dari perkataan ‘abd yang bererti tunduk patuh.

Tunduk patuh  itu adalah sebahagian daripada AKHLAK. Jadi beribadah itu tujuannya untuk menerapkan nilai-nilai akhlak.

Inilah nilai yang hendak dijadikan garis panduan bagi menjalani kehidupan (berSYARIAT) itu.

Kesemua 4 pola ini adalah paling asas, tidak boleh dibuang mana-mana satu daripadanya. Ia harus diikuti oleh setiap orang Islam, sama ada orang awam atau para ulama, OKU, orang terlantar sakit, raja atau presiden, hakim dan sebagainya, tidak ada yang terkecuali.

4 pola ini menjadi ukuran tahap keimanan. Ini sebabnya mantar mufti Sabah dalam kitabnya menyebut ada 4 martabat keimanan: (saya turunkan secara ringkas tetapi menggunakan istilah yang asas)

1.      Martabat iman ulama’: iaitu keimanan dan ma’rifat terhadap Allah dengan nadzor dan istidlal iaitu dengan memikirkan kejadian alam dan mengemukakan dalil tentang kejadian ala mini, sama ada dalil naqli atau dalil aqli, lalu mereka itu beriman kepada Allah yang menjadikan alam tadi yang bersifat qudrat, iradat, dan ilmu, dan mereka itu juga ma’rifat dengan asma’-asma’ Allah dan sifat-Nya.

2.      Martabat iman orang-orang yang bertaqlid: iaitu keimanan dan ma’rifat terhadap Allah azza wajal hanya dengan mendengar perkhabaran yang masyhur atau mengikut perkataan orang ramai tentang kewujudan Allah Taala tanpa dalil-dalil kewujudannya.

 

3.      Martabat iman orang yang menjalankan syariat Allah: iaitu keimanan dan ma’rifat mereka terhadap Allah Taala berasaskan syawahid dan barahin iaitu bukti, hujah dan dalil dari al-Quran atau al-Hadis (dalil naqli) atau dalil aqli.

4.      Martabat iman Nabi-nabi dan Rasul-rasul: (tidak perlu di tuliskan lagi).

 

Di ms 95 tercatat, keimanan Nabi2 dan Rasul2 yang kedudukan imannya paling tinggi dari iman-iman yang lainnya. Di ms 96 dicatat martabat iman orang yang menjalankan syariat adalah iman yang tinggi, dan mereka adalah orang yang cintakan Allah serta taat kepadanya, dan takut melanggar perintah Allah, dan mereka adalah ulama yang benar-benar menjalankan hukum Allah

Ini cerita tentang martabat keimanan. Jelas, orang yang memenuhi 4 pola di atas tadi adalah martabat tertinggi selepas keimanan Nabi2 dan Rasul2.

Perhatikan baik-baik, bahawa martabat iman ulama’ jatuh di tempat ke-3, kerana mereka ini tidak berSYARIAT dengan AKHLAK yang dipunyainya. Mereka mengajar AKHLAK tetapi mereka sendiri tidak mengamalkannya. Ini disebut dengan jelas oleh mantan ustaz UPM dalam kelas yang kami hadiri. Apabila ada antara kami bertanya untuk kesahihan, dengan jelas disebut sebabnya ulama’ tidak menjalankan SYARIAT walaupun ilmunya tinggi. Inilah keimanan para penceramah kata beliau.

Berkait dengan tujuan penciptaan manusia (lihat ayat-ayat dalam page SIAPAKAH KITA blog 4stroke5 Allah swt menekankan SYARIAT yang dikehendaki ialah bertunggakkan konsep khalifah, tetapi bukan khalifah dengan maksud ketua agama atau raja.

Konsep khalifah menghendaki kita bersikap mementingkan kepentingan orang lain. Ini dirujuk kepada ayat 165 al-Anam; kurniaan yang dimaksudkan oleh ayat ini disebut dalam ayat 69 al-Araf, Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya. Nikmat-nikmat yang dimaksudkan ialah meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat (al-Anam, 165). Darjat yang dimaksudkan disebut dalam ayat 69 al-Araf, dan Allah telah menambahkan kamu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu.

Jika kelebihan diertikan sebagai kekuatan tubuh bererti setiap orang adalah khalifah. Setiap orang harus menggunakannya untuk orang yang lebih rendah darjatnya. Ini bermaksud setiap orang wajib membantu orang yang lebih rendah kudrat tubuh badannya. Dengan demikian maka lahirlah satu situasi kehidupan yang boleh disebutkan sebagai rantaian kehidupan saling bergantung hidup.

Jadi SYARIAT yang dikehendaki Allah swt itu adalah cara hidup yang saling bantu membantu antara seorang dengan yang lain. Penguatkuasaannya ialah tunduk patuh. Jadi IBADAH itu adalah prosesnya. Dengan demikian sesiapa sahaja sama ada orang awam, raja atau pemerintah, hakim, OKU dan sebagainya tidaak terkecuali. Keimanan kita bergantung kepada sama ada kita melakukannya atau tidak.

Dengan demikian sembahyang, zakat, puasa dan haji itu adalah proses membentuk sikap tunduk patuh bagi memenuhi tuntutan menjadi khalifah.

No comments: