Sebaik-baik Manusia

Rasulullah saw bersabda, Sebaik-baik manusia adalah yang memberikan manfaat kepada orang lain, dan sejahat-jahat manusia adalah yang mendatangkan kerugian bagi orang lain.

Hadis ini bertepatan dengan konsep khalifah yang telah kita bincangkan, iaitu menggunakan apa jua kelebihan yang kita punyai untuk faedah buat orang lain: dari sekecil-kecil kelebihan iaitu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh (al-Araf, 69) hingga harta kepunyaan (al-Araf, 74). Jadi darjat sebaik-baik manusia adalah mereka yang berjaya merealisasikan idea ini untuk faedah buat orang lain.

Kitab Mukasyafah al-Qulub mengaitkan kedudukan ini dengan ayat 110 ali-Imran yang ertinya, Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia. Mereka adalah umat yang mengutamakan umat-umat yang lain. Kalimah ukhrijat dalam ayat ini bermaksud dinampakkan kepada manusia, iaitu memberi manfaat dan kebaikan kepada manusia lain. Tidak dapat dinafikan sikap dan watak mengutamakan orang lain ini adalah ukhrijat, tidak dapat disorok. Orang yang terlihatnya akan mengatakan baiknya budak tu.

Sambungan ayat 110 itu menyebut (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)…

Maksudnya, kitab ini menyebut, Ayat 110 ini mengandungi penjelasan tentang kewujudan mereka sebagai yang terbaik selain kelebihan mereka yang tegak di atas sifat-sifat tersebut. (Mukasyafah al-Qulub, 180) Ini bererti bahawa antara sifat-sifat lain yang bersama dengan watak terbaik itu ialah sikap amar makruf nahi munkar yang disebut menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji). Dengan kata lain ialah bahawa sesiapa yang bersikap amar makruf nahi munkar juga adalah termasuk ke dalam golongan sebaik-baik manusia. Hal ini disebut oleh hadis yang maksudnya, Barangsiapa yang menyuruh kebaikan dan mencegah kemunkaran, bererti ia adalah khalifah Allah swt, serta khalifah Kitab dan rasul-Nya di bumi (Mukasyafah al-Qulub, 181).

Pernah diriwayatkan bahawa Khuzaifah ra berkata, Akan datang suatu zaman kepada manusia ketika bangkai keldai lebih mereka sukai daripada orang Mukmin yang menyuruh mereka berbuat kebaikan dan mencegah mereka dari kemungkaran.

Fenomena menunjukkan hari ini lebih ramai orang yang tidak menyukai sifat amar makruf nahi munkar. Lihat sahajalah, teguran-teguran selalunya menjadi punca perselisihan dan pertengkaran.

Pernah diriwayatkan juga bahawa Nabi Musa bertanya kepada Allah swt, Tuhanku, apakah balasan bagi orang yang mengajak saudaranya kepada kebenaran, menyuruhnya berbuat kebaikan dan mencegahnya dari kemungkaran? Allah swt menjawab, Untuk setiap kata-katanya Aku menuliskannya sebagai ibadah Sunnah untuknya dan Aku merasa malu untuk mengazabnya dengan api neraka.

Apakah yang kita faham dari maksud Aku merasa malu untuk mengazabnya dengan api neraka. Siapakah mereka? Mereka adalah calon syurga, yang bermaksud akan masuk syurga tanpa hisab. Sedangkan Muslim yang yang lain masuk syurga selepas sesi penyucian dosa di neraka buat satu tempoh mengikut banyaknya dosa.

Pendek kata, darjat sebaik-baik manusia itu diberikan kepada manusia yang wataknya sebagai khalifah iaitu mengutamakan faedah buat orang lain, atau boleh disebut sebagai sifat kepedulian. Dan telah disebut tadi antara sifat-sifat manusia ini ialah yang menegakkan prinsip amar makruf nahi munkar.

Inilah caranya untuk meraih rahmat Allah swt. Namun, ramai yang melihat amar makruf nahi munkar sebagai watak yang berat. Mereka lebih suka mengambil jalan menegur dengan hati, walaupun dalam keadaan-keadaan yang membolehkannya menegur dengan lisan atau perbuatan, seperti mengutip sampah di laluan kita, atau menyingkirkan ranting/duri pokok, bekas minuman dan sebagainya; seorang suami menyambung kerja rumah isterinya yang kelihatan kurang sempurna. Jika ini jalan yang kita pilih bererti kita boleh tergolong kepada kategori orang yang menyukai bangkai keldai.

Mengapa kita tidak melakukannya? Cara kita berfikir yang menjadi puncanya. Jika kerana malu bererti hidup kita bukan kerana Allah tetapi kerana orang, sedangkan ini bukan yang Allah swt kehendaki menerusi ayat 56 az-Zariyat. Bagaimana pula hendak mengharap rahmat Allah jika ini jalan yang kita pilih.

Dari Abu Daud dan Tarmizi diriwayatkan Rasulullah saw pernah bersabda maksudnya, Barangsiapa dipercayakan (diberi kepercayaan) Allah untuk menangani sekecil-kecil apa pun urusan umatku dan kaum muslimin, lalu dia menghindar dari keperluan dan kemiskinan mereka, maka Allah akan menghindar dari keperluan kemiskinan dan kemiskinannya pada hari Kiamat.

Lihatlah, dari sekecil-kecil urusan umat boleh menjadi sebab diberi rahmat dan masuk syurga, atau neraka bagi mereka yang menghindari, tidak mahu membantu. Barangkali inilah sebabnya hamba Allah yang sembahyang 500 tahun itu mendapat rahmat Allah dan dimasukkan ke syurga. Pada zahirnya dia tidak berbuat suatu apapun selain sembahyang tetapi rahmat diberi kepadanya kerana tidak membuat kerosakan atas keadaan alam sekitar atau membunuh serangga sekalipun.

No comments: