Manusia sebagai khalifah

 Khalifah adalah gelaran bagi ketua agama atau raja bagi sesebuah negara (Islam). Misalnya Sayidina Abu Bakar adalah orang pertama menjadi khalifah selepas kewafatan baginda Nabi saw.

Secara umum, khalifah bermaksud pengganti kepada Nabi saw. Yang bermaksud bahawa khalifah dalam kontaks ini adalah jawatan pemerintah.

 Namun terdapat juga ayat-ayat al-Quran yang menggambarkan bahawa khalifah itu ialah manusia awam, seperti yang disebut oleh ayat 129 al-Araf. Ayat ini adalah tentang aduan kaum Nabi Musa yang dianiaya oleh Firaun sebelum kedatangan baginda dan malah sesudahnya. Menjawab aduan itu Nabi Musa menyebut, Mudah-mudahan Tuhan kamu akan membinasakan musuh kamu dan menjadikan kamu khalifah di bumi.

 Jawapan ini menunjukkan seseorang khalifah itu adalah dari golongan manusia awam. Demikian juga yang disebut oleh ayat 14 surah Yunus yang menyebut ertinya Kemudian Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) khalifah-khalifah di bumi menggantikan mereka yang telah dibinasakan itu.

 Soalkekhalifahan ini sedari awal lagi menunjukkan khalifah bukanlah sebagai jawatan pemerintah. Ayat 30 al-Baqarah menyebut ertinya, Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Namun malaikat mempersoalkan, Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan (berbunuh-bunuhan). Frasa kata menumpahkan darah menggambarkan orang itu ialah manusia awam.

Mungkin akan ada orang menimbulkan persoalan misalnya adakah semua manusia? Atau adakah syarat-syarat tertentu untuk dijadikan khalifah?

Terdapat beberapa ayat al-Quran yang menyebut mereka adalah orang-orang yang diberi kelebihan tertentu. Apakah kelebihan-kelebihan itu?

Antaranya seperti yang disebut oleh ayat 165 al-Anam, dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat. Darjat apakah yang dimaksudkan itu? Mengikut ayat 69 al-Araf ialah kudarat tubuh badan. Ayat ini menyebut, dan Allah telah menambahkan kamu kelebihan (dan kekuatan) pada bentuk kejadian tubuh kamu.

Ayat ini juga menyebut, Maka kenanglah akan nikmat-nikmat Allah supaya kamu berjaya. Ini menggambarkan kelebihan kudrat tubuh badan itu sebagai nikmat Allah. Apabila Allah menyeru Maka kenanglah bermaksud menggunakannya, dalam kontak ini ialah untuk peranan sebagai khalifah.

Kekuatan tubuh badan itu adalah sebahagian daripada darjat kelebihan. Maka apa jua kekuatan yang lain yang ada pada sekujur badan adalah sebahagiannya lagi. Misalnya kekayaan, keintelekan. Allah swt menyeru untuk dipergunakan bagi faedah menjalankan tugas khalifah. Justeru tidak boleh dinafikan bahawa apa jua nikmat yang Allah swt berikan adalah antara kelebihan darjat yang disebut oleh ayat 165 al-Anam itu.

 Dengan demikian gelaran khalifah itu terkena kepada sesiapa sahaja yang mempunyai kelebihan:

ü  kudrat tubuh badan,

ü  kelebihan intelek,

ü  kekuasaan,

ü  harta, dan

ü  seumpamanya.

Antara darjat kelebihan yang nyata ialah kekayaan harta, pangkat dan intelek. Justeru kelebihan ini harus dikenang juga. Malangnya berapa ramai orang yang mempunyai kelebihan intelek seperti PhD, dan keilmuan yang lain itu menyedari bahawa dirinya adalah seorang khalifah, harus menggunakannya untuk maslahah manusia dan alam keseluruhannya.

Nikmat-nikmat Allah juga digambarkan oleh ayat 74 al-Araf yang menyebut, (dengan diberi kemudahan) untuk kamu mendirikan istana-istana di tanahnya yang rata, dan kamu memahat gunung-gunungnya untuk dijadikan rumah. Ini adalah kemudahan yang berkaitan dengan infrastruktur tempat tinggal. Allah juga menyeru, Maka kenangkanlah nikmat-nikmat Allah itu dan janganlah kamu bermaharalela melakukan kerosakan di bumi. Dari sudut qiyas, kemudahan itu meliputi juga yang berkaitan dengan unsur-unsur untuk kelangsungan hidup seperti air, udara, tumbuhan dan haiwan. Jadi selain kekuatan tubuh badan kelebihan darjat itu ialah kuasa pemerintahan.

Jadi kelihatannya seseorang khalifah itu lebih dimaksudkan kepada manusia biasa yang mempunyai kelebihan-kelebihan tertentu. Ini bertepatan dengan maksud ayat 30 al-Baqarah. Syaratnya ialah jika menggunakannya untuk membela orang yang lebih rendah darjatnya.

Tugas khalifah

Ayat-ayat di atas itu secara tidak langsung menggambarkan tugas dan tanggungjawab seseorang khalifah. Misalnya Maka kenanglah yang disebut oleh ayat 69 al-Araf, ayat 74 al-Araf itu bermaksud seruan menggunakannya untuk jihad di jalan Allah swt, iaitu untuk membela nasib orang-orang yang lebih rendah darjatnya.

Antara lain lagi ialah tanggungjawab menjaga alam sekitar. Ini disebut oleh ayat 74 al-Araf. Dengan kata lain ialah menjaga bumi ini dan segala kandungannya. Ini menggambarkan situasi kehidupan di dunia ini.

Dengan ayat-ayat di atas juga Allah mengingatkan kesemuanya itu adalah ujian bagi mereka yang mempunyai kelebihan tersebut.

Jadi kelihatannya objektif utama kepemimpinan seseorang khalifah ialah untuk membina iklim kehidupan yang sejahtera, bahagia dan memuaskan di bumi buat manusia dan makhluk sekalian alam. Seperti yang telah disebut sebelum ini, sasarannya pula buka manusia sahaja tetapi juga makhluk sekitaran sama ada yang hidup atau yang tidak hidup. Alasannya ialah kerana kesejahteraan manusia bergantung juga kepada kesejahteraan makhluk itu tadi.

Sebagai persediaan menjadi khalifah, Allah swt mengurniakan manusia dengan akal yang mampu berfikir, agar manusia mampu meneroka segala isi alam ini untuk ikhtiar hidupnya. Dengan akalnya yang bersifat kritis dan kreatif itu mampu pula merobah sumber-sumber alam yang semulajadi ini menjadi sesuatu yang baru. Yang lebih penting lagi untuk disedari ialah dengan akal menjadikan manusia mampu membezakan antara yang salah dengan yang benar, yang cantik dengan yang buruk. Tidak seperti haiwan yang akalnya hanya untuk menerbitkan naluri makan-minum, berkelamin dan beranak sahaja selaras dengan yang telah ditentukan-Nya.

Setiap orang Islam hanya diwajibkan mendirikan empat ibadah sahaja iaitu sembahyang, zakat, puasa dan haji, tiada yang lain lagi. Logiknya, inilah ibadah-ibadah yang dijadikan asas bagi membentuk keperibadian seseorang khalifah. Jadi, empat ibadah dalam Rukun Islam itu adalah bertujuan mengasuh manusia bagi melayakkannya menjadi khalifah.

Jadi, sebagai tiang agama, sembahyang itu adalah asasnya. Kemudian disempurnakan lagi dengan ibadah-ibadah yang lain.

Persoalannya, adakah sembahyang kita sudah menyumbang kepada membina sikap kekhalifahan itu.

Tentu tidak berlebihan untuk mengatakan bahawa inilah antara sebab-sebab ibadah sembahyang kita tidak diredhai Allah swt. Sembahyang kita sah tetapi tujuannya tidak kesampaian. Jika ada tujuannya sekalipun, Allah swt menghendaki yang membawa faedah buat orang lain, sejajar dengan tujuan-Nya menjadikan manusia sebagai khalifah. Bukan untuk faedah diri sendiri.

No comments: