Wasatiyah

Dalam Bahasa Arab, wasatiyah bermakna tengahpusatseimbang. Dalam konteks Islam, ia merujuk kepada jalan tengah, atau dalam kebiasaan bermaksud adil, tidak keterlaluan, sikap sederhana.

Dr. Yusuf al-Qaradawi memberikan makna wasatiyah sebagai kesederhanaan, al-Tawazun (seimbang) dan i’tidal (pertengahan). Beliau menyimpulkan ketiga-tiga istilah ini dengan maksud pertengahan iaitu, ‘berada antara dua pihak atau keadaan yang bercanggah atau bertentangan, tidak condong kepada salah satunya’. (Kesederhanaan Dalam Islam, 2)

Beliau melanjutkan takrif itu sebagai, Tidak dikuasai oleh satu pihak lalu disingkirkan pihak yang berlawanan dengannya. Tidak pula mengambil dari satu pihak secara berlebihan lalu meminggirkan pihak yang bertentangan dengannya.

Wasatiyah dikaitkan dengan ayat 35 al-Isra’ yang ertinya, Dan sempurnakanlah sukatan apabila kamu menyukat dan timbanglah dengan neraca yang benar. Itulah yang lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibat-nya. Jelas.

Ayat 143 al-Baqarah menyebut umat yang wasatiyah adalah yang adil, tidak seperti umat yang terdahulu. Ayat ini merujuk umat Islam adalah umat yang wasatiyah, tidak seperti umat terdahulu. Jadi, ayat ini menyebut bahawa wasatiyah dilihat dari perspektif umat Islam.

Muhammad Abduh dan Rashid Rida menjelaskan bahawa sebelum kedatangan Islam, umat manusia terdiri daripada dua golongan:

Pertama, mereka mementingkan kebendaan semata, tumpuan mereka kepada kepentingan fizikal sahaja. Mereka terdiri daripada orang-orang Yahudi dan Musyrikin.

Kedua, golongan yang sangat mementingkan kerohanian dengan meninggalkan keduniaan – seperti golongan Nasara dan penganut-penganut agama Hindu di India.

Dengan demikian Islam mengambil jalan tengah (wasatiyah) dengan cara memberi tumpuan kepada dua-dua hak iaitu hak kerohanian dan hak jasmani atau jasad; atau dengan ungkapan yang lain, Islam telah memberi umatnya semua hak-hak yang berkaitan dengan keberadaan semulajadi manusia, bahawa manusia adalah makhluk yang terbina daripada jasmani dan rohani; ada sifat-sifat kehaiwanan dan sifat-sifat kemalaikatan.

Ini bermaksud bahawa umat Islam yang adil adalah yang wasatiyah, tidak condong kepada kerohanian dan tidak juga condong kepada jasmani.

Justeru keimanan yang wasatiyah menghendaki kita berpegang kepada keadilan atau prrtengahan, tidak condong kepada kepercayaan, tidak condong kepada amalan. Dari sudut kebendaan pula tidak condong kepada kebendaan macam yahudi dan tidak condong kepada kepaderian macam nasara.

Dari aspek dunia dan akhirat juga demikian: amalan keduniaan dan amalan keakhiratan mestilah wasatiyah.

Ayat 67 al-Furqan pula menyebut dengan jelas dan tegas tentang wasatiyah dalam perbelanjaan. Ayat itu menyebut ertinya, Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.

Mengapa Allah swt sangat menekankan soal cara membelanjakan harta berbanding dengan soal-soal kehidupan yang lain yang begitu banyak. Ini menggambarkan bahawa Allah swt Maha Mengetahui bahawa sifat kehaiwanan manusia akan menjadikan harta sebagai tuhan, melebihkan komitmennya terhadap harta daripada Allah swt.

Hal pertengahan dan seimbang disebut juga oleh ayat 77 al-Qasas, ayat 201 al-Baqarah, ayat 10 al-Jumaah.

Wasatiyah dalam Sunnah

Pernah disebut satu riwayat bahawa Hanzalah al-Usaydi telah ditemui oleh Abu Bakar, dan bertanyakan keadaannya. Hanzalah menyatakan bahawa dia rasa sudah munafik kerana apabila dia dalam keadaan sebok atau ketika bersama anak isteri, dia merasa seolah-olah dia telah melupai tentang syurga dan neraka, seperti yang diajar oleh baginda Nabi saw.

Abu Bakar tidak menjawab, sebaliknya mengajak Hanzalah pergi menemui Rasulullah saw untuk bertanyakan kedudukan perkara tersebut. Setelah diadukan, Rasulullah saw berkata, ‘Demi Allah, sesiapa yang dalam tangannya ada semangatku, jika terus dalam keadaan seperti itu di mana pun berada, tetapi apabila bersama aku untuk mengingati Allah, malaikat akan berjabat tangan dengan anda walaupun ketika anda berehat atau berjalan! Tetapi, wahai Hanzalah, ada masa untuk ini dan ada masa untuk itu’, baginda mengulangi frasa ini tiga kali.

Jawapan Rasulullah saw ini bermaksud bahawa pada masa-masa tertentu Islam tidak melarang umatnya melakukan aktiviti yang duniawi. Dengan kata lain Islam tidak menghendaki umatnya sentiasa melakukan perkara-perkara yang rohani, atau melebihkannya.

Islam memperkenalkan konsep manhaj pertengahan dalam semua perkara bagi menjamin kebaikan dan kemaslahatan umat manusia. Syariat Islam memperkenalkan kesederhanaan, pertengahan dan keseimbangan, tidak keterlaluan atau melampau (ekstrim).

Dalam Sunnah, wasatiyah disebut oleh satu riwayat yang menyebut, bahawa Rasulullah saw bersabda janganlah kamu mengamalkan cara hidup kepadrian orang-orang Kristian. Seperti yang telah disebut di atas tadi hidup kepadrian itu terlalu condong kepada kerohanian.

Begitu juga Rasulullah saw memberi keizinan untuk menyanyi dan menari pada majlis-majlis seperti kahwin atau hari raya. Pernah Rasulullah saw membenarkan orang-orang Habsyi bermain pedang dan menari di Masjid Nabawi sempena kedatangan hari raya, lalu baginda bersabda, Supaya orang Yahudi tahu bahawa agama kita adalah mudah. Sesungguh-nya aku diutuskan dengan agama Hanif yang mudah (hanif dalam akidah dan mudah dalam hukum hakam) (Hadis riwayat Ahmad).

 Dihalalkan dan dibolehkan kepada orang Islam memakai pakaian yang cantik dan juga memakai bauan yang harum, lalu baginda bersabda, Sesungguhnya Allah itu elok dan Dia suka kepada keelokan. (Hadis riwayat Ahmad, Muslim dan Tirmizi).

Ketika Rasulullah saw terlihat Abdullah bin Amr berlebihan dalam ibadatnya, Rasulullah saw bersabda kepadanya: Sesungguhnya bagi badan kamu ada hak keatas kamu; bagi mata kamu ada hak ke atas kamu; bagi keluarga kamu ada hak ke atas kamu; dan bagi pelawat rumahmu ada hak keatas kamu. Dan dalam riwayat Tirmizi: Oleh itu maka berikanlah hak kepada orang yang mempunyai haknya. Ini berpadanan dengan hadis di atas tadi menyebut ada masa untuk ini ada masa untuk itu.

Wasatiyah dalam kehidupan

Ayat-ayat dan hadis-hadis di atas tadi menerbitkan situasi dalam kehidupan seharian, malah telah disebutkan dengan jelas amalan keduniaan dan amalan keakhiratan mestilah wasatiyah. Namun fenomena menunjukan masih ramai yang tidak berpegang kepada konsep wasatiyah dalam kehidupannya, atau mungkin tidak mengetahuinya.

Dalam beribadah kita harus wasatiyah. Misalnya, jika melakukan aktiviti ketuhanan jangan lupa pula diseimbangi dengan aktiviti yang kemanusiaan, jika mengejar kebendaan harus diseimbangi pula dengan kerohaniannya, dan minat terhadap aktiviti yang individu harus diseimbangi dengan yang kemasyarakatan pula. Hal ini berkaitan dengan gagasan hidup yang menyebut Islam tidak memisahkan antara kerohanian dari keduniaan, dan diingatkan sembahyang sahaja belum cukup.

Kerohanian adalah hal-hal yang berkaitan dengan ketuhanan atau kerohanian, manakala hablum minannas adalah yang berkaitan kemanusiaan dan duniawi.

Mengikut konsep wasatiyah, tidak boleh misalnya melebihkan ibadah ketuhanan melebihi kemanusiaan, melebihkan kerohanian daripada yang kebendaan, melebihkan ukhrawi daripada duniawi kerana ini dilihat sebagai tidak wasatiyah. Inilah sebabnya Sayidina Umar pernah menghalau seorang hamba Allah yang sedang berzikir di masjid, menyuruhnya keluar dan bekerja.

Dalam kehidupan seharian juga Islam tidak menekankan agar umatnya sentiasa mengucapkan perkataan-perkataan yang soleh-soleh, berdiam diri bertafakur menghadap Allah sahaja, tidak mendengar yang lain kecuali ayat-ayat al-Quran sahaja, menghabiskan masa lapang mereka di dalam masjid sahaja, tetapi menghendaki kita supaya bersama dalam kehidupan manusia biasa kerana manusia adalah makhluk sosial, setiap orang mempunyai hak masanya ke atas kita. Pendek kata harus wasatiyah antara perkara-perkara kerohanian dengan keduniaan.

Dalam kebiasaan hidup, wasatiyah harus dijadikan pertimbangan ketika membuat teguran atau nasihat. Teguran yang negative harus diikuti dengan yang positif, dan sebaliknya. Misalnya, seorang ibu ketika menegur anak-anaknya harus diikuti dengan pandangan dan nasihat yang positif, seorang mentua terhadap menantunya, seorang abang atau kakak terhadap adik-adiknya, seorang suami terhadap isterinya, dan sebagainya. Sikap tidak wasatiyah boleh menimbulkan tanggapan yang kurang sihat. Pendek kata janganlah terlalu berlebihan positif-negatifnya.

Dalam bidang-bidang yang lain seperti pengurusan wang dan harta, penjagaan kebersihan rumah tangga atau kenderaan, pengurusan pekerja.

Keutamaan Beribadah

Prinsip wasatiyah reflex kepada ideologi bahawa Islam tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi.

Justeru dalam beribadah, konsep wasatiyah mengingatkan bahawa harus menyeimbangkan antara yang bentuknya kerohanian dengan keduniaan.

Apakah akibatnya sekiranya seseorang tidak berpegang kepada prinsip wasatiyah. Sekurang-kurangnya ada tiga kemungkinan:

1.        Akan ada kelompok umat Islam yang melakukan amalan yang hablum minallah sahaja, atau terlalu memberi tumpuan kepada aspek ini,

2.        Akan ada pula kelompok yang amalannya terlalu condong kepada hablum minannas, terlalu kurang yang hablum minallah,

3.        Ada kelompok yang tidak peduli dengan apa yang dilakukannya sama ada condong kepada hablum minallah atau hablum minannas.

 Apakah pula kesannya terhadap cara hidup bagi setiap kelompok itu.

Yang pertama itu akan lebih banyak berada di masjid beramal ibadah yang kerohanian, lalu tidak peduli dengan hal-hal keduniaannya. Diterimakah ibadah-ibadahnya? Bagi kelompok yang kedua pula lebih menumpukan hal-hal keduniaan, lama kelamaan akan semakin jauh hidupnya dengan hal-hal kerohanian. Kelompok ketiga itu pula cara hidupnya tidak jelas, bercelaru. Paling ditakuti jika sikapnya ini akan membawanya semakin jauh dari hal-hal kerohanian maupun keduniaan.

 Justeru, harus disedari bahawa wasatiyah bukanlah perkara yang sifatnya suatu pilihan (sunat-makruh) tetapi suatu ketetapan (wajib).

No comments: