Apakah yang anda sedang lakukan, adakah
yang sedang anda lakukan itu serasi dengan rancangan hidup anda hari ini? Atau,
adakah ianya terjadi spontan tanpa sebarang perencanaan?
Adakah yang anda lakukan sekarang ini
serasi dengan semangat agama anda, tidak kiralah sama anda seorang Islam,
Kristian, Budha, Hindu, dan sebagainya; atau jika anda seorang yang tidak
beragama tetapi berfahaman Athies sekalipun adakah anda sedang melakukan
sesuatu yang serasi dengan fahaman anda.
Pendek kata kita harus mempunyai asas-asas kefahaman yang jelas bagaimana caranya hendak menjalani kehidupan di dunia ini.
Seseorang yang mempunyai worldview
selalunya akan terdorong untuk berfikir umpamanya berfikir tentang dirinya, dan
lingkungan kehidupannya – waktu santainya, hubungan dengan keluarga dan
kejiranannya, masyarakatnya, dan orang-orang yang mempunyai perbezaan worldview,
malah alam sekitarnya sekali. Pendek kata dia adalah seorang yang mempunyai
idea-idea yang global, melihat dirinya sentiasa berkait dengan orang lain dan
alam sekitarnya, bukan tentang dirinya semata-mata. Misalnya persoalan tentang
apa yang sedang anda lakukan itu tadi tentunya yang dibenarkan oleh worldview
anda.
Buah fikiran itulah yang akan menentukan
sikap dan tindak tanduk anda. Untuk menjalani hidup di dunia bersama masyarakat
sepatutnya mempunyai worldview yang
sihat dan disenangi oleh kebanyakan orang dalam komuniti kita. Jika ini cara
kita berfikir paling kurang kita tidak akan bertindak untuk melakukan apa
sahaja yang kita suka, bila-bila masa yang kita suka dan di mana-mana yang kita
suka. Tentunya ini adalah lebih baik daripada tindak tanduk orang yang tidak
mempunyai worldview.
Katakanlah anda seorang
yang mempunyai worldview, apakah asas yang menentukannya, yang anda
jadikan pegangan hidup itu. Bolehkah anda merangka worldview anda
sendiri! Sesiapapun akan menjawab tidak kepada persoalan yang satu ini,
kerana worldview yang anda rangkakan itu besar kemungkinannya akan bias
kepada naluri anda, dan ini tidak semestinya serasi dengan orang lain. Apakah
penting untuk difikirkan sama ada serasi atau tidak!
Kita tahu bahawa
mengikut asal kejadiannya bahawa manusia adalah makhluk sosial, tidak boleh
hidup bersendirian di dunia ini, sebaliknya perlu bersama dengan
lingkungan-lingkungan yang tersebut di atas tadi. Justeru kita tidak boleh
membina worldview sendiri yang direka berdasarkan naluri individu. Jika
setiap orang menentukan cara hidupnya berdasarkan worldview
masing-masing, atau sesebuah masyarakat itu berpakat dengan anggotanya, atau
sesebuah negeri atau negara pula menentukan worldviewnya sendiri, apakah
ianya yang terbaik, sesuai dengan semua orang, semua etnik, semua bangsa dan
negara!
Justeru kita harus mempunyai satu worldview
yang dapat diterima ramai, dalam ertikata diterima oleh manusia sejagat.
Tentunya adalah worldview atau pegangan
hidup yang neutral, sesuai untuk semua orang, tidak mengira suku bangsa dan di
mana pun berada. Apakah kriterianya yang boleh dijadikan landasan untuk itu,
dan siapakah pula atau bangsa apakah yang layak menciptanya? Bolehkah mana-mana
manusia melakukannya?
Apabila berhadapan kepada situasi seperti
ini, orang akan berkata kita kembali kepada agama atau fahaman yang kita
anuti. Ini bermaksud bahawa untuk mempertimbangkan perlakuan kita itu betul
atau salah ialah dilihat dari sudut ajaran agama. Namun satu persoalan lain
akan timbul, iaitu agama yang mana yang terbaik dan neutral, yang boleh diterima
oleh semua orang?
Di Malaysia sahaja terdapat pelbagai
agama, ada agama Islam, Kristian, Budha, Hindu, dan banyak lagi. Orang Melayu
kebanyakannya menganut agama Islam, orang-orang Cina pula kebanyakannya
berpegang kepada agama Budha, orang India pula berpegang kepada agama Hindu,
dan lain-lain lagi. Inilah agama bagi tiga rumpun keturunan bangsa di Malaysia
ini. Ada satu lagi agama iaitu Kristian, inilah agama yang menjadi anutan
pelbagai keturunan – Cina, India, Melayu, Iban, Kadazan dan lain-lain. Tidak
dinafikan ada juga agama-agama lain yang menjadi anutan kelompok-kelompok kecil
masyarakat di Malaysia. Bagaimana pula jika kita tinjau ke dalam kawasan
geografi yang lebih luas lagi iaitu masyarakat dunia ini. Maka akan lebih
banyak lagi agama yang boleh dimasukkan ke dalam senarai di atas ini. Jadi yang
mana satukah yang dapat diterima ramai?
Apabila kita bercerita tentang cara
hidup berdasarkan agama, sekali lagi dipersoal, adakah benar-benar Melayu
menjalani hidup mengikut yang digariskan oleh Islam, Cina menjalani hidup
mengikut agama Budha, dan hidup orang-orang India pula dicorakkan oleh agama
Hindu, atau sekadar agama? Pendek kata, apakah mereka benar-benar menjadikan
agama-agama yang tiga tadi sebagai pegangan hidup, umpamanya keturunan Melayu
yang kebanyakannya beragama Islam itu menjadikan Islam sebagai cara hidupnya,
atau sekadar agama? Keturuna Cina beragama Budha, adakah Budha itu yang
menentukan cara hidupnya? Begitu juga halnya dengan orang-orang yang keturunan
India, serta mereka yang beragama Kristian.
Jangan pula lupa bahawa sebahagian manusia
tidak mahu berpegang kepada agama. Bagaimana pula halnya mereka ini, lantaran
mereka melihat agama itu sebagai khayalan, ritual, jadi pastinya mereka ini
akan memandang jelek kepada kehidupan beragama. Golongan ini dikenali sebagai
Atheist. Atheis bukan agama, tetapi sekadar satu fahaman; adakah mereka juga
menggunakan fahaman Atheis sebagai pegangan hidup! Siapakah pula yang merangka worldview
untuk golongan ini!
Persoalan-persoalan ini dilontarkan
bertujuan untuk berfikir tentang kehidupan: apakah pegangan yang menjadi pedoman untuk hidup ini, atau apakah yang
menentukan corak kehidupan kita; atau apakah peraturan hidup yang harus
menjadi pegangan kita.
Dalam kontek kehidupan, manusia tidak boleh berpegang kepada peraturan masing-masing. Sebagai makhluk sosial, manusia memerlukan pergaulan dan kerjasama antara satu sama lain. Justeru harus ada satu pegangan atau peraturan yang sesuai dengan setiap ahli dalam masyarakat itu.
Dalam konteks negara Malaysia, pegangan
itu mestilah yang serasi dan diterima oleh setiap kelompok keturunan bangsa -
Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan, dan lain-lain. Dalam konteks manusia dalam
sebuah masyarakat yang global pula, perlu berpegang kepada satu peraturan yang
neutral untuk semua kelompok bangsa semua negara. Apakah ciri-ciri neutral yang
hendak dibukukan? Siapakah pula yang layak untuk menentukan satu peraturan itu
adalah yang neutral!
Jika ini yang terjadi, maka masing-masing
kelompok bangsa atau negara tertentu akan menyatakan bahawa mereka mempunyai
yang terbaik. Bagi kelompok agamawan, akan mengemukan agama-agama tertentu
sebagai yang terbaik: agama Budah adalah yang terbaik, agama Hindu pula akan
mendakwa sebagai yang terbaik, begitu juga Islam mahupun agama-agama lain.
Bagaimana pula halnya bagi kalangan bangsa-bangsa atau keturunan yang tidak
percaya kepada agama seperti golongan Atheist tadi?
Tentu
kalian setuju jika dikatakan bahawa worldview yang neutral haruslah yang
serasi dengan hakikat kejadian kita, dan serasi juga dengan dunia tempat kita
tinggal ini.
Tetapi siapakah yang dapat menjelaskan
nature kejadian kita? Sampai di sini setiap orang akan mencari-cari jawapannya,
sama ada hendak menggunakan logik akal, atau menggunakan ilmu sains, atau
mungkin menjenguk ke dalam agama yang dianutinya, tetapi dapatkah kita
lakukannya?
Siapakah yang dapat menjelaskan asal-usul
kita, dan dunia serta universe: dapatkah ilmu sains dan para bijakpandainya
menjelaskan asal usul manusia dan universe ini secara menyeluruh, atau dapatkah
manusia bijakpandai menggunakan logik akal menjelaskannya berserta dengan
bukti-bukti sahih yang diterima akal, atau agama manakah yang mempunyai
penjelasan tentangnya!
Penjelasan yang hendak dicari pula adalah
yang dapat diterima ramai, bukan terhad kepada satu-satu kelompok manusia, atau
negara sahaja tetapi sehingga ke peringkat global. Penjelasan inilah yang akan
dijadikan worldview yang neutral untuk setiap orang atau bangsa. Inilah
juga yang akan dijadikan sebagai peraturan atau pegangan hidup yang tidak bias
kepada mana-mana individu, kelompok, bangsa, atau warga mana-mana negara
sekalipun.
Dalam sejarah peradaban manusia sejak lama
dahulu, telah ada berbagai cara untuk menjelaskan tentang dunia, bagaimana
ianya wujud, bagaimana peranannya, dan yang paling penting ialah tentang apakah
dia dunia tempat kita tinggal.
Sejarah menunjukkan sesetengah orang
melihat dunia ini sebagai suatu tempat yang penuh misteri, penuh kegelapan dan
kedurjanaan, dengan worldview sedemikian, kehidupan seseorang dikuasai
oleh perasaan buruk-sangka dan ketakutan. Yang lain pula, melihat dunia ini
sebagai tempat yang penuh ceria, mewah dan cantik, lalu mereka tidak berminat
untuk mengetahui bagaimana ianya terjadi dan apa yang akan terjadi, mereka rasa
gembira dan menggunakannya dengan cara yang sebaik-baiknya – makan-minum dan
berseronok. Andainya mereka ini terfikir tentang kehidupan dan kematian, mereka
akan hanya berkata bahawa kita ini hidup dan akan mati, tetapi tiada yang menyebabkan
kita mati kecuali masa yang menentukannya.
Sesetengah orang pula melihat universe ini
sebagai suatu medan perjuangan untuk menentukan kehidupan sama ada baik atau
buruk, keceriaan atau kegelapan, yang positif atau negative. Bagi kalangan
orang-orang Cina, misalnya, ini adalah idea tentang yin dan yang.
Yang adalah cahaya, haba dan kebaikan, manakala yin adalah
kegelapan, sejuk, lembap dan buruk. Bagi sesetengah pengikut agama Zoroastrian,
mereka ada Ahura Mazda iaitu kuasa yang mengawal kebaikan, berlawanan
dengan Angra Mainyu iaitu kuasa jahat.
Hari ini ramai orang yang sudah tidak lagi
berpegang kepada agama atau mempercayai agama. Mereka merasa bahawa idea
tentang Pencipta adalah cuma rekaan imaginasi manusia. Bagi mereka, manusia
sendiri yang mempunyai kuasa dan hak untuk menentukan apakah yang terbaik untuk
mereka, inilah antara fahaman orang-orang atheists, agnostik atau
humanists.
Golongan Atheist menafikan
kewujudan Pencipta, golongan agnostics pula mengatakan bahawa mereka
tidak tahu sama ada Pencipta wujud atau tidak, manakala humanists (iaitu
sebahagian daripada golongan atheist atau agnostic itu tadi) menegaskan bahawa
manusia itu sendiri mesti menentukan apakah yang terbaik untuk mereka lantaran
mereka tidak menerima adanya Pencipta, apalagi untuk menerima hukum-hukumnya.
Jadi golongan-golongan ini apabila berdepan dengan soal-soal kemanusiaan akan
berpaling kepada Sains dan kaedah saintifik untuk memahami dunia, tempat
manusia tinggal ini. Mereka mempunyai worldview bahawa sains sebagai sesuatu
yang tepat dan boleh dipercayai, lantaran pengumpulan data, eksperimen,
pencerapan dan kesimpulan adalah satu-satunya cara untuk memperoleh pengetahuan
bagi menentukan apakah yang betul dan apakah yang palsu.
Sesetengah orang pula memilih-milih bagi
mencari worldview tentang dunia ini – bagi sesetengah soalan, mereka
menggunakan agama terutama ketika dalam keadaan yang tidak menentu.
Sesetengahnya berpaling kepada ahli nujum, ramalan bintang, atau tok-tok guru
yang tersohor ataupun ideologi seperti Marxisma. Sementara dalam keadaan yang
lain pula mereka akan merujuk kepada sains, dan sebagainya. Pendek kata
golongan ini tidak mempunyai pegangan yang jelas.
Dari pelbagai pandangan di atas tadi, nampaknya manusia itu keseluruhannya dalam keadaan bercelaru dan saling keliru, tanpa sebarang harapan untuk mendapat keputusan yang mana satu betul dan yang mana satu salah. Ini ibarat seorang yang teraba-raba dalam gelap, tidak yakin di mana mereka berada, dari mana mereka datang dan ke mana arah tuju mereka.
Dalam situasi ini kita sendiri
tercari-cari dan memikirkan caranya bagaimana hendak mengenali yang mana satu
betul. Yang jelas, jika cara itu betul tidak pula semuanya betul, walaupun
kebanyakannya dilihat seperti ada sedikit sebanyak kesamaan, tetapi jika
diteliti semula didapati setiap satunya itu jelas berbeza dalam hal-hal yang
penting-penting. Jadi, apa juga bentuk worldview sekalipun, mungkin kita
boleh melihatnya semula dengan asas-asas pertimbangan berikut:
* Adakah ia menggambarkan kebenaran dan adakah itu paling
munasabah? Kita tidak sepatutnya berpuashati dengan satu-satu worldview
yang tidak disokong dengan hujah dan logik.
* Kita
tidak sepatutnya berpuashati dengan satu-satu worldview yang hanya dapat
menjelaskan atau menyolek bahagian pengetahuan yang ada bukti nyata seperti
penjelasan-penjelasan yang dikemukakan oleh ilmu sains.
* Apa-apa
yang berkaitan dengan manusia, dapatkah worldview itu yang dapat
memenuhi kehendak dan memuaskan keperluan manusia sejagat dan potensinya?
* Yang mana
satukah worldview yang dapat menyediakan nilai-nilai yang mampu
mencorakkan hidup manusia, sekaligus boleh dikira sebagai sahih dan manasabah,
lengkap dan secara logiknya memuaskan?
Realitinya tidak ada sesiapa pun, walau setinggi mana kebijaksanaannya yang boleh memberikan jawapan yang lengkap, sahih dan memuaskan jika ditanya tentang asal kejadian dunia ini, tentang kehidupan dan destininya. Sejarah menunjukkan belum ada lagi mana-mana kumpulan manusia yang mampu berbuat demikian.
Semua pengetahuan tentang dunia dan
jagatraya yang dikumpul oleh para saintis setakat ini hanyalah pengetahuan
tentang sebahagian kecil daripada realitinya. Pandangan yang disokong dengan
fakta-fakta sahih seperti yang dikemukan oleh ilmu sains adalah terhad, boleh
diibaratkan sebagai senaskah buku lama yang kehilangan beberapa muka surat
bahagian hadapannya dan yang akhir, dengan kata lain ilmu sains tidak dapat
menjelaskan permulaan jagatraya ini dan apakah yang akan terjadi kemudiannya. Jelas,
worldview sains hanyalah pengetahuan tentang sebahagian sahaja iaitu. Yang
ada di depan mata, tidak menyeluruh, yang akhirnya mereka akan mengatakan kami
tidak tahu.
Satu-satunya jalan penyelesaian kepada
persoalan ini adalah dengan melihat kembali asal kejadian kita, dan dunia
tempat kita tinggal. Setelah persoalan-persoalan yang berkaitan dengan agama-agama
itu tadi belum memberikan keputusan, pandangan pelbagai golongan tentang dunia
seperti di atas tadi juga memperlihatkan suatu kedudukan yang tidak tentu arah
puncanya dan tujuannya, maka
marilah kita cuba melihat dari sudut yang terakhir itu iaitu dengan merenung
kembali kepada asal kejadian kita dan dunia ini.
Ini melibatkan persoalan yang meliputi aspek dari mana aku datang, apa yang aku lakukan di dunia ini, dan ke manakah aku akan pergi dari sini selepas kematian.
No comments:
Post a Comment