29 February 2016

Mencari rahmat Allah dari perkahwinan



Menikmati dan memelihara kehidupan berkahwin

Satu ayat dalam al-Quran menyebut, ‘Mereka (isteri) adalah pakaian bagi kamu dan kamu (suami) adalah pakaian mereka. (al-Baqarah 2: 187)
Ayat ini mengibaratkan perkahwinan seperti pakaian, yang bermaksud untuk menjadi satu keselesaan, perlindungan, dan keselamatan.
Untuk mendapat kebahagiaan segala-galanya bergantung sepenuhnya kepada kehendak, niat dan sikap suami dan isteri. Namun ada satu faktor lagi ialah bahawa perkahwinan jangan dilihat kepada perkahwinan itu sendiri tetapi harus menyertakan juga ketakwaan kepada Allah swt. Jika ini cara kita berfikir, seseorang suami atau isteri akan menjalankan peranan dan melunaskan hak mereka bukan atas dasar perintah atau larangan suami atau isteri tetapi atas tuntutan hukum Allah. Hal ini berkaitan dengan entry sebelum ini iaitu setiap amalan harus kerana Allah. Apakah yang dimaksudkan dengan kerana Allah.
Bagi suami misalnya cara melayan isteri bukan atas ketetapan isteri tetapi kerana mengikut sunnah Nabi saw, yang menyebut, Suami yang baik adalah mereka yang baik terhadap isteri. Seorang suami yang melunaskan tanggungjawab terhadap isteri seperti memberi makan, tempat tinggal, pakaian dan pendidikan bukan atas dasar permintaan isteri tetapi atas sebab hukum memerintahkan sedemikian. Seorang suami yang berhajat bersama dengan isterinya hendaklah melakukannya dengan cara yang mesra, lembut sepertimana yang dicadangkan oleh Nabi saw, bukan paksaan seperti mana haiwan. Si isteri harus ingat juga ayat 223 al-Baqarah, yang menyebut Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai. Namun mengikut sebuah hadis menyebut, asalkan bukan dubur.

Tanggungjawab seorang suami

Sebagai suami, cara anda melayan isteri adalah sebagai ujian moral untuk anda. Nabi saw bersabda, "Yang terbaik di antara kamu adalah mereka yang terbaik untuk isteri-isteri mereka'. Seorang suami mesti memenuhi keperluan isteri dan menyediakan beliau dengan makanan yang mencukupi, pakaian, rumah perkahwinan dan pendidikan penting. Selain daripada itu, mengikuti contoh Rasulullah, membantu isteri dengan kerja-kerja rumah.
Apabila anda berhajat melakukan hubungan seks dengan isteri, Rasulullah menghendaki kita mengikut cara baginda iaitu perlu memikatnya dan mendekatinya dengan cara yang lembut, bukan dengan cara yang kasar sebagai haiwan lakukan. Dan apabila anda telah klimaks anda perlu menunggu sehingga isteri juga mencapainya. Anda mempunyai tanggungjawab keseluruhan untuk menyediakan dan menguruskan rumah anda.

Tugas dan hak-hak isteri

Taat kepada suami dalam apa jua yang tidak melibatkan maksiat kepada Allah. Nabi saw bersabda, Jika seorang wanita melakukan solat harian yang lima, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatannya dan dia taat kepada suaminya, berkata kepadanya: Masuklah ke dalam Syurga melalui mana-mana pintu yang anda suka. Ada satu perkara khususnya di mana isteri perlu berusaha untuk tidak menolak apabila suaminya menjemputnya ke katil.
Anda mempunyai hak untuk memberi pandangan dan cadangan dalam semua perkara tetapi peranan yang terbaik dalam menjaga hubungan perkahwinan kekal utuh dan kuat adalah mengiktiraf suami sebagai orang yang bertanggungjawab bagi mengurus keluarga. Ini adalah peraturan umum.
Sangat beruntunglah bagi seorang isteri. Mudahnya seseorang isteri untuk mendapat syurga hanya dengan melakukan dua tiga perkara yang tersebut itu. Orang yang masuk syurga itu bererti dia mendapat rahmat Allah swt.

No comments: