Islam distruktur
kepada empat bidang iaitu Aqidah, ibadah, akhlak dan syariat.
Aqidah ialah ilmu yang berkaitan dengan ketuhanan, kerasulan, dan perkara-perkara
sam’iyat (perkara-perkara ghaib yang
didengar melalui al-Quran dan Hadis).
Aqidah adalah tunjang keimanan seseorang, meyakinkan kewujudan Allah swt lalu mentawhidkan-nya. Tawhid ialah keyakinan
bahawa Allah swt adalah satu-satunya
Tuhan, tiada yang lain lagi, Tuhan yang Maha Esa, Maha Kuasa dan Maha Sempurna,
suci daripada sifat-sifat kekurangan atau kelemahan, suci daripada sifat-sifat
makhluk.
Aqidah yang sempurna harus dibuktikan dengan
menunai-kan ibadah. Ibadah yang
diperintahkan hanya empat iaitu sembahyang, zakat, puasa dan haji. Dalam
struktur agama (Islam) menghendaki ibadah yang empat ini pula haruslah yang
melahirkan akhlak dan dihidupkan
dalam bentuk syariat atau cara hidup.
Justeru, tidak betullah sekiranya kita melihat ibadah itu adalah ibadah
semata-mata, tanpa sebarang tujuan. Jadi inilah pola hidup Islam yang lengkap.
Justeru,
seseorang yang mengaku dirinya Islam, atau setelah dia dengan kerelaan dirinya
mengucap dua kalimah syahadah Laa Ilaaha
Illa Allah, Muhammadur Rasulullah, harus mendokong keempat-empat bidang
ini. Tidak ada gunanya menjadi Islam jika tidak bersedia membuka hati dan
sanubari untuk menerima kesemuanya ini. Jadi, tidak bolehlah seseorang Islam
itu hanya mengaku dirinya Islam, orang beriman, tetapi dibuktikan hanya dengan
menunaikan ibadah-ibadah yang empat itu sahaja, tetapi meninggalkan bidang-bidang
akhlak dan syariat. Atau yang sebaliknya, menjaga akhlak dan syariatnya
tetapi meninggalkan ibadah-ibadah yang diwajibkan. Keempat-empatnya harus
didokong dalam bentuknya yang saling berkait satu sama lain.
Seseorang
yang telah mengaku dirinya Islam, atau seseorang yang dilahirkan oleh keluarga
Islam, dididik oleh keluarga Islam dalam lingkungan sekitaran Islam selalunya
tidak lari dari meng-amalkan ibadah-ibadah yang empat itu. Jadi, sengaja atau
tidak ia mungkin boleh diterima sebagai seorang yang beriman kerana dia dilihat
sebagai seorang yang mempunyai aqidah
dan dibukti-kan dengan ibadah. Dengan
demikian dua bidang yang pertama iaitu aqidah
dan ibadah langsai.
Yang
menjadi masalah ialah pendidikan akhlaknya,
dan syariatnya. Adakah sembahyangnya dan ibadah-ibadah yang tiga lagi
itu tadi berjaya membentuk akhlak
dirinya, dan seterusnya dijadikan syariat
hidupnya. Dengan kata lain adakah
kehidupan-nya sejajar dengan akhlak dan
syariat yang dilahirkan oleh
sembahyangnya, zakatnya, puasanya dan hajinya. Inilah yang harus diperhatikan.
Sebuah hadis menyebut, Segala amal akan datang pada hari qiamat
(untuk memberi syafaat kepada yang mengerjakannya), antaranya sembahyang datang
lalu berkata, ‘Ya Tuhanku akulah sembahyang’; Allah Taala berfirman (kepadanya)
‘Tujuan engkau itu baik, (tetapi engkau sahaja belum cukup)’; dan (selepas itu)
datang pula sedekah, puasa, dan amal-amal yang lain, semuanya itu Allah
berfirman (kepada tiap-tiap satunya): Tujuan engkau itu baik, tetapi engkau
sahaja belum cukup’; kemudian datang pula Islam lalu berkata, ‘Ya Tuhanku,
Engkaulah Tuhan yang bernama As-salam, dan akulah Islam’; maka Allah Taala
berfirman (kepadanya), ‘Tujuan engkau itu baik, pada hari ini dengan engkaulah
aku menerima dan dengan engkaulah jua aku memberi balasan (Mustika Hadis
Jilid I, 42).
Ringkasnya bermaksud bahawa sembahyang, sedekah, puasa dan amal-amal
yang lain itu belum cukup untuk
menolong pengamalnya mendapatkan syafaat syurga, kecuali Islamnya. Dengan kata lain Allah hanya menerima keIslaman dari amal-amal itu tadi, dan
yang akan diberi balasan.
Apakah dia Islam?
Berbagai-bagai penjelasan
tentang Islam yang biasa kita dengari.
Ada yang menyebut bahawa Islam itu Rukun Islam, yang lain pula menyebut Islam
itu agama, sebahagian lagi menyebut Islam itu cara hidup, Islam itu ideologi, ada
pula yang menyebut Islam itu tunduk patuh, Islam itu syariat, dan
bermacam-macam lagi. Namun kelihatannya, kesemua takrif ini ialah bahawa Islam
adalah berkaitan dengan kehidupan.
Untuk menjalani kehidupan
sewajarnya kita berpegang kepada cara hidup, mengikut ideologi. Ada ayat yang
menyebut bahawa Islam adalah cara hidup. Justeru, saya simpulkannya dengan satu
frasa kata bahawa Islam adalah kod
kehidupan, yang merangkumi kesemua takrif itu.
Kod
kehidupan
Islam merupakan satu pakej yang di dalamnya mengandungi idea-idea apa yang
boleh dan tidak boleh dilaku-kan, ada hal-hal ketuhanan, kerohanian dan
keinsanan, ada manual kehidupan sehari-hari buat individu dan kelompoknya.
Manual itu mengandungi cara (atau
kaedah) melakukan atau melaksanakan sesuatu aktiviti kehidupan. Cara atau
kaedah yang dikehendaki Islam adalah seperti yang ditunjukkan oleh Nabi saw.
Inilah satu-satunya cara hidup yang ideal, yang sifatnya universal dan
komprehensif.
Asasnya, Islam
menghendaki umatnya bersikap soleh, jujur, bertimbangrasa, simpati, ikhsan, empati,
toleransi, bantu-membantu, dan banyak lagi. Kesemuanya itu diungkapkan sebagai siddiq, amanah, tabligh dan fatonah, iaitu sifat-sifat Nabi saw.
Malangnya, seperti mana
pengikut-pengikut agama lain, kelihatannya orang-orang Islam juga belum lagi
memartabatkan semangat dan pengajaran Islam yang sebenarnya, tetapi mampu dan
mempunyai masa pula mencampur-adukkan pengajaran Islam dengan unsur-unsur agama
lain. Inilah yang kita lihat hari ini – mereka mempunyai dua personaliti.
Fenomena menunjukkan ada
golongan yang taksub agama, tetapi pada masa yang sama meminggirkan apa yang
dibolehkan dan yang tidak boleh dilakukan dalam kehidupan. Walhal kita semua
sering mendengar kenyataan bahawa perbuatan mencampur aduk Islam dengan
elemen-elemen lain itu adalah amalan kesyaitanan.
Akibatnya,
sikap tamak haloba, merosak, dan mementing-kan diri menguasainya. Keimanannya
bukan sahaja lemah malah tidak menentu. Fenomena menunjukkan rasuah, menyalahi
undang-undang, aktiviti kurang moral merebak dalam negara-negara Islam.
Orang
yang taksub agama kita dapati tidak mengira kesejukan air yang diguna untuk berwuduk,
mereka mendirikan sembahyang berjemaah ke masjid walaupun menghadapi kesejukan
udara atau iklim, tetapi malangnya hal bersugi tidak diambil peduli, bau mulut
atau badan seperti tidak menjadi apa untuk berjemaah, dan bermacam-macam lagi. Ibadah-ibadah
yang menjadi teras Islam itupun dilaksanakan setakat menjaga sah atau batalnya,
tetapi kelibat semangat sembahyangnya tidak hadir dalam kepalanya apa lagi
dalam kehidupannya.
Kesemuanya ini menjadi cara hidup diri individu dan komunitinya. Jika
golongan elitnya gagal untuk bersikap waras dengan Islam akan menarik umat
pimpinannya ke arah kurang islamik. Keseluruhan komuniti atau warga sesebuah
negara akan menerima tempelak dan ejekan. Paling malang jika di akhirat kelak
dipersoalkan kerana mencemari Islam.
Jika
bidang-bidang yang empat itu didokong sepenuhnya, minda, pemikiran dan
semangatnya akan melahirkan sikap-sikap yang menjurus kepada cara hidup Islam yang
sempurna, yang hasilnya adalah kesejahteraan dan keharmonian buat manusia
sejagat, tanpa mengira agama dan fahamannya, kerajaan Islam dapat ditegakkan di
bumi ini.
Ibadah-ibadah sembahyang,
zakat, puasa dan haji adalah ibadah yang diwajibkan kita menunaikannya. Kepentingannya
sehingga ibadah-ibadah ini dijadikan Rukun Islam, dan sembah-yang adalah
tiangnya.
Sebagai rukun, empat ibadah inilah yang Allah
pertaruhkan bagi membentuk umat yang bakal membina kerajaan Islam di dunia ini.
Sebagai khalifah, inilah tugas dan tanggungjawab yang harus digalas. Tetapi
jika tanggapan terhadap ibadah-ibadah ini tidak menepati konsepnya bagaimana
cita-cita Islam membina kerajaan Allah menjadi realitinya. Inilah yang dimaksudkan oleh hadis di atas tadi.
Tanggapan
terhadap ibadah-ibadah yang empat itu harus diperbetul. Pertama, ianya harus
dilihat bukan sekadar amalan ketuhanan tetapi adalah teras kepada kehidupan dan
perjalanan hidup di dunia. Tahap peranannya sehingga setiap pengamalnya layak
menjadi khalifah di bumi ini.
Jadi
penulisan buku ini akan lebih menumpukan kepada peranan dan sumbangan ibadah-ibadah
sembahyang, zakat, puasa dan haji sebagai Rukun Islam dalam konteksnya yang
lebih tepat; persoalan fiqhnya hanya disentuh sekali lalu.
Rukun
bererti asas atau tonggak, manakala Islam adalah cara hidup. Justeru mesej
utama buku ini adalah mengajak pembaca melihat ciri-ciri keIslamannya.
No comments:
Post a Comment