30 June 2019

Gagasan Hidup Islam


Ciri utama Gagasan Hidup Islam adalah bahawa Islam tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi secara yang sangat ketara, tidak juga membenarkan konflik, dan tidak juga membuat batasan pemisah antara menulenkan rohani dan kehidupan moral manusia. Daerah kekuasaan Islam meliputi kepelbagaian macam, rupa dan emosi kehidupan. Syumul.
Islam mahu membentuk kehidupan individu dan kelompoknya yang susunan sosialnya dalam corak yang sihat sejahtera. Jadi cita-cita Islam ialah membina iklim kehidupan yang polanya adalah keamanan, kepuasan dan kesejahteraan. Sasarannya bukan sahaja manusia tetapi mencakupi juga persekitaran kehidupan manusia itu sendiri.
Alasannya ialah bahawa kesejahteraan manusia bergantung kepada persekitarannya. Allah yang mengaturkan demikian. Allah mengaturkan supaya kehidupan di dunia ini berada dalam situasi saling bergantung antara satu sama lain. Justeru keamaman, kepuasan, dan kesejahteraan itu tadi harus dibina untuk kedua-dua-nya iaitu manusia dan sekalian makhluk selain manusia. Sejak kelahiran Adam lagi Allah telah mengaturkannya sedemikian.
Jadi, jika Islam hendak menciptakan iklim kehidupan yang sejahtera buat manusia, kesejahteraan buat sekalian makhluk itu tadi harus diujudkan sama. Jika tidak sistem yang telah ditetapkan itu tadi akan cacat, rosak dan sistem itu dengan sendirinya akan tempang. Akibatnya, dengan sendirinya iklim kesejahteraan untuk manusia juga akan terlucut. Apalah ertinya kehidupan jika tidak ada air atau ada air yang tercemar, udara yang kurang sihat, sumber-sumber kehidupan dan kekayaan yang tidak mencukupi. Dapatkah iklim kehidupan yang sejahtera dibina atas sumber-sumber yang ada ini tetapi dalam keadaan tidak seimbang dan stabil.
Jadi, dalam sistem kehidupan manusia amat memerlukan sistem moral, sistem sosial, dan pelbagai lagi yang keadaannya sihat sejahtera, aman dan penuh kepuasan. Inilah teras kepada pembentukan satu sistem kehidupan mengikut Islam. Justeru setiap kali hendak bercakap tentang sistem moral, sosial, politik, budaya dan ekonomi Islam, adalah sangat perlu mempunyai idea yang jelas tentang konsep kehidupan Islam ini. Untuk ini, mengikut Islam terdapat kefahaman asas tertentu yang perlu difahami dan dihargai dari peringkat awal lagi.




Kefahaman  asas

Allah yang Maha Pencipta, Raja dan Tuhan seluruh alam semesta telah mencipta manusia dan menyediakan stesen sementara yang dikenali sebagai bumi. Dia telah mengurniakan manusia dengan pemikiran dan pemahaman, dan telah memberi-kan naluri yang dapat membezakan antara yang betul dengan yang salah. Manusia juga telah diberikan kebebasan kehendak dan memilih, dan kuasa untuk menggunakan sumber-sumber dunia dalam apa-apa cara sekalipun yang dia suka. Pendek kata, manusia telah diberikan satu bentuk autonomi, di samping dilantik oleh Allah di bumi sebagai pengganti kepada makhluk-makhluk yang menjadi penduduk bumi sebelum ini.
Sebelum mewariskan bumi kepada manusia, Allah menjelas-kan bahawa Dia sahaja Tuhan, Raja dan Dewa. Oleh itu, seluruh alam semesta dan semua makhluk di dalamnya, termasuk manusia, perlu tunduk patuh hanya kepada-Nya. Manusia tidak boleh meng-anggap dirinya benar-benar bebas secara mutlak, tetapi perlu tahu bahawa bumi ini bukan tempat tinggal yang tetap. Manusia hanya hidup di atasnya bagi satu tempoh percubaan, dan apabila sampai masanya dia akan kembali kepada Tuhannya, untuk dihakimi sepadan dengan cara mereka menggunakan tempoh masa percubaan itu. Dalam tempoh masa itu, satu-satunya kerja kursus untuk manusia ialah mengakui Allah sebagai satu-satunya Tuhan, Pemelihara dan Dewa, dan mengikuti petunjuk dan Perintah-Nya sepanjang perjalanan hidupnya.
Manusia harus menjalani kehidupan ini dengan kesedaran bahawa ia akan dihakimi, justeru satu-satunya objektif hidup manusia ialah meraih keredaan Allah supaya berjaya dengan cemerlang dalam ujian akhirnya. Kelakuan yang bertentangan dengan ini akan membawa manusia sesat melampaui batas.
Apabila seseorang mengambil jalan kesolehan dan tunduk patuh (sedangkan dia mempunyai kebebasan memilih) dia akan berjaya di dunia dan di akhirat: di dunia ini dia akan menjalani kehidupan yang aman dan sejahtera, manakala di akhirat dia akan layak untuk menjadi penghuni syurga al-Jannah, satu tempat yang lebih kekal lama dan kebahagiaan yang lebih baik lagi. Jika memilih untuk mengikuti jalan yang lain, iaitu kefasikan dan kejahatan, ia akan mengalami kerosakan akhlak, gangguan dan kekecewaan di dunia, dan ia akan menerima musibah dalam kehidupan di dunia, dan yang akan datang iaitu di akhirat yang tinggal adalah kesakitan dan kesengsaraan yang dipanggil Jahannam (neraka).
Selepas memberi amaran, Allah meletakkan manusia di bumi dengan menurunkan manusia yang pertama (Adam dan Hawa) dengan membawa hidayah petunjuk-Nya sesuai dengan kehidupan di bumi. Oleh itu, kehidupan manusia di muka bumi ini tidak bermula dalam gelap-gelita teraba-raba. Adam dan Hawa telah disediakan dengan obor dan petunjuk supaya nilai keinsanannya di bumi mampu mencapai kegemilangannya.
Orang yang pertama ini menerima wahyu secara langsung dari Tuhan-nya. Dia mempunyai pengetahuan tentang realiti kehidupan, dan diberi kod kehidupan dengan mengikuti jalan kehidupan yang penuh nikmat dan kejayaan, kod hidup itu ialah Islam, yang sifat uniknya ialah penyerahan dan tunduk patuh yang total kepada Allah, Pencipta manusia dan seluruh alam semesta. Inilah agama yang Adam turunkan kepada generasinya yang mendatang.
Tetapi kemudian generasinya beransur-ansur menjauhkan diri dari jalan yang benar dan mencari jalan hidup yang lain. Disebab-kan kecuaian, mereka kehilangan ajaran yang asli. Mereka menye-ngutukan Allah dengan manusia kebanyakan, dengan objek bukan manusia dan dengan unsur-unsur khayalan sebagai dewa-dewa, serta terlibat dalam syirik (polytheism) jenis yang paling teruk. Mereka campur ajaran tulen Tuhan dengan mitos aneh, idea-idea dan falsafah, dan dengan itu lahirlah lambakan pelbagai agama dan pemujaan. Mereka buang prinsip-prinsip syariat, etika sosial dan moral yang Tuhan beri. Akibatnya terlucutlah keamanan dan ketenangan hidup.
Walaupun mereka sudah melencong dari jalan kebenaran, mengubah dan memutarbelitkan syariat, dan sesetengahnya memprotes kod Bimbingan Ilahi, tetapi Allah tidak memusnahkan mereka atau memaksa mereka kembali ke pangkal jalan. Dengan kuasa yang ada, Allah tidak pula memaksa mereka kembali ke jalan yang benar. Sebaliknya, Allah melantik orang-orang mulia tertentu dari kalangan manusia bagi menunaikan tanggungjawab memanggil dan membimbing semula manusia-manusia itu ke jalan yang benar.
Orang-orang mulia ini adalah mereka yang percaya kepada Allah, dan menjalani kehidupan yang taat setia dan tunduk patuh kepada-Nya. Mereka ini diberi penghormatan dengan memberikan mereka ayat-ayat-Nya dan pengetahuan kebenaran. Mereka yang dikenali sebagai nabi saw, telah ditugaskan untuk menyampaikan mesej kebenaran kepada manusia dan meminta mereka kembali ke jalan Allah.
Nabi-nabi telah diutus pada setiap zaman, setiap negeri dan bangsa. Daripada banyak nabi-nabi yang diutus oleh Allah, al-Quran menyebut yang dua puluh lima sahaja. Kesemua mereka membawa mesej yang sama, kesemua mereka ini menyokong cara hidup yang sama (Deen) iaitu, cara yang diturunkan kepada Adam pada hari pertama kewujudannya. Kesemua mereka membawa hidayah yang sama iaitu panduan yang telah ditetapkan oleh Tuhan.
Kesemua mereka berdiri teguh membawa misi yang sama: mereka menyeru kepada agama Islam, meminta mereka menerima petunjuk Ilahi dan hidup mengikuti misinya, dan menganjurkan mereka supaya bersama dalam gerakan menubuhkan Undang-undang Ilahi, dan menghentikan semua penyelewengan. Setiap nabi cuba untuk memenuhi misi ini dengan cara yang sebaik mungkin. Namun tidak kurang jumlahnya antara golongan manusia yang enggan menerima penunjuk ini, namun ramai juga yang menerimanya tetapi beransur-ansur hanyut sesat, dan selepas satu tempoh masa mereka ini kehilangan bimbingan dan mengikuti jalan hidup yang telah diputarbalikan melalui inovasi dan manipulasi.
Akhirnya, Allah telah membangkitkan Nabi Muhammad saw di tanah Arab, dan diberikan kepada baginda misi yang lengkap merangkumi misi para nabi yang terdahulu. Mesej Muhammad saw adalah untuk seluruh umat manusia. Bermulalah satu era baru di mana tidak ada lagi nabi khusus bagi bangsa-bangsa tertentu.
Baginda membentangkan semula ajaran Islam yang murni. Baginda menyediakan semula Panduan Ilahi yang telah hilang ke dalam bentuk asalnya. Baginda menganjurkan supaya semua orang menerima mesejnya supaya bersama di bawah satu panji-panji ummah (bangsa), dan membina semula kehidupan mengikut ajaran Islam dengan menyeru mereka ke jalan kebenaran, dengan mewujudkan fahaman bahawa ketuanan hanya untuk Allah di bumi. Panduan ini termaktub dalam al-Quran sebagai kod tataetika untuk semua manusia.


Rancangan menjaga agama

Perbincangan ini menjelaskan bahawa Islam bermula dengan meletakkan garisan yang betul di mana hubungan manusia dengan Tuhan hendaklah dipelihara; dan seluruh jalan hidup individu dan sosialnya haruslah sebagai usaha bagi membangunkan dan memperkukuh hubungan ini.
Iman adalah titik tolak permulaan dalam agama Islam. Iman menghendaki akal dan kehendak manusia menerima hubungan itu tadi. Oleh itu, ideologi Islam adalah penyerahan yang total  dalam semua aspek kehidupan dan tingkah laku. Jadi seseorang yang mengaku dirinya Islam harus berserah dalam kedudukan ini. Kedudukannya ialah bahawa setiap individu harus memandang kehidupan ini sentiasa tertambat kepada keimanan. Inilah rancangan hidup yang dibayangkan oleh Islam. Rancangan ini dikenali sebagai syariat, yang sumber adalah al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad (saw).
Al-Quran dan Hadis Rasulullah adalah sebagai tempat penyim-panan kebenaran. Rasulullah saw diutus bagi mengajak seluruh umat manusia untuk menerima kebenaran ini. Allah swt yang telah menganugerahkan manusia dengan kehendak dan kebebasan memilih menerimanya dengan hati yang terbuka, bukan paksaan.
Barangsiapa bersetuju bahawa konsep kebenaran yang dinyatakan oleh nabi dan kitab suci adalah benar, ianya adalah ideologi yang mengatur langkah kehidupannya ke hadapan, yang prinsipnya ialah penyerahan dirinya yang total kepada kehendak Allah. Ini adalah penyerahan yang dipanggil Islam, yang buahnya ialah Iman dalam kehidupan yang sebenar. Dan, orang-orang yang dengan kerelaan hati sendiri, menerima Allah sebagai Yang Berdaulat, menyerahkan diri kepada-Nya, berjanji untuk mengawal kehidupan mereka mengikut hukum-Nya, dipanggil Islam.
Dengan ini semua orang yang menyerahkan diri mereka kepada orang-orang yang sedemikian itu juga teradun ke dalam sebuah masyarakat yang dipanggil masyarakat Islam. Inilah prinsip  yang membezakannya dengan masyarakat yang diasaskan atas dasar bangsa, warna kulit atau wilayah. Masyarakat Islam adalah terbina daripada individu yang dengan sukarelanya menerima ideologi Islam sebagai kontrak dengan Pencipta.
Orang-orang yang masuk ke dalam kontrak ini, berjanji untuk mengiktiraf Allah sebagai yang berdaulat mereka, hidayah-Nya sebagai Yang Maha Esa, dan ajaran-Nya sebagai Undang-undang mutlak. Mereka juga bersetuju menerimanya, tanpa soal atau keraguan klasifikasi-Nya yang baik dan yang jahat, betul dan salah, yang dibenarkan dan yang dilarang. Pendek kata, masyarakat Islam bersetuju untuk menghadkan kerelaan setakat mana yang ditetap-kan oleh Allah yang Maha Mengetahui. Dalam erti kata lain, adalah Tuhan, dan bukan manusia yang menyediakan sumber (utama) undang-undang dalam masyarakat Muslim.
Jadi, al-Quran dan Hadis Rasulullah itu adalah kod kehidupan yang dipanggil syari'at itu. Mengikut kontrak itu tadi, masyarakat terikat mematuhinya seperti yang telah dimeterai. Dengan demikian tidak bolehlah mana-mana masyarakat Islam yang dengan sengaja menerima pakai sistem hidup yang lain daripada syariat. Jadi, menerima satu sistem lain yang bukan bersumberkan undang-undang syariat adalah dianggap pecah kontrak, dan masyarakat sedemikian menjadi bukan Islam.
Tetapi kita mesti jelas membezakan antara konsep dosa dengan pemberontakan yang sengaja terhadap syariat. Dosa tidak boleh dianggap memecahkan kontrak, berbeza dengan yang kedua itu.  Fakta yang perlu difahami ialah, jika masyarakat Islam secara sedar memutuskan untuk tidak menerima syariat, dan memutuskan untuk menggubal perlembagaan sendiri dan undang-undang atau meminjam dari mana-mana sumber lain (tanpa mempedulikan Shariah) itulah masyarakat yang pecah kontrak dengan Tuhan, masyarakat yang terlucut statusnya sebagai Islam.  



Objektif dan Ciri-ciri Rancangan menjaga nyawa/kehidupan

Mari kita teruskan untuk memahami rencana kehidupan yang dibayangkan oleh syariat. Untuk ini kita mulakan dengan konsep yang jelas tentang objektif dan asas-asas Syariah.
Objektif utama syari'at adalah untuk membina kehidupan manusia atas dasar Ma'rufat (kebaikan) dan menyucikan ia daripada Munkarat (maksiat).
Istilah Ma'rufat mengisytiharkan sebagai segala-galanya baik dan benar diisytiharkan oleh Allah dan oleh Rasul-Nya menjadi demikian. Mengambil definisi ini sebagai norma, istilah Ma'rufat perlu mewakili semua kebaikan dan kualiti yang baik-baik yang sentiasa diterima sebagai baik oleh naluri manusia yang suci dan tidak tercemar. Sebaliknya, perkataan Munkarat merujuk kepada semua yang Allah dan Rasul-Nya sebagai kecam atau jahat. Dengan mengambil kira pemahaman ini, bererti segala dosa dan kejahatan yang dikutuk oleh naluri manusia tulen sebagai jahat.
Jadi, Ma'rufat adalah segala perkara yang berada dalam keadaan harmoni dengan alam semula jadi manusia dan keperluan-nya secara umum, manakala munkarat adalah sebaliknya. Jadi Syariat menggunakan takrif ini untuk menyatakan bahawa Ma'rufat dan Munkarat adalah norma-norma yang individu dan tingkah laku sosialnya perlu akur.
Bagaimanapun syariat tidak menghadkan fungsinya dengan memberikan kita inventori kemuliaan dan maksiat sahaja; syariat menggariskan keseluruhan rancangan hidup dalam apa-apa cara yang kebaikan boleh berkembang dan maksiat tidak mungkin mencemarkan dan memusnahkan kehidupan manusia.
Untuk mencapai tujuan ini, syari'at sedia mengadaptasi semua faktor yang menggalakkan pertumbuhan yang baik-baik sambilan itu mengesyorkan jalan penyingkiran terhadap halangan-halangan yang mungkin merencatkan pertumbuhan dan perkembangannya. Proses ini membawa idea melahirkan siri anak syarikat Ma'rufat yang terdiri daripada punca-puncanya dan cara melaksana dan menggalakkan penggunaan yang baik-baik. Dan satu lagi set Ma'rufat ialah yang terdiri daripada larangan strategik yang berhubung dengan perkara-perkara yang bertindak sebagai halangan kepada yang baik, termasuk di dalamnya iaitu senarai anak syarikat Munkarat yang bentuknya menubuhkan atau membenarkan pertumbuhan kejahatan.
Syari'at membentuk masyarakat Islam dengan cara yang kondusif kepada pertumbuhan, tidak terhad dalam kebaikan dan kebenaran dalam setiap bidang aktiviti manusia sahaja, tetapi Syariat juga membuka jalan kepada kuasa-kuasa ke semua arah: membuang semua halangan di jalan-jalan kebaikan. Serentak dengan ini syariat cuba untuk membasmi kejahatan dari pelan sosialnya dengan melarang maksiat, dengan menghindarkan punca penampilan dan pertumbuhannya, dengan menutup lubuk di mana ia merayap ke dalam masyarakat dan dengan mengamalkan langkah-langkah pencegahan untuk memeriksa kejadiannya.

4 bidang struktur Islam

Islam distruktur kepada empat bidang iaitu Aqidah, ibadah, akhlak dan syariat. Aqidah ialah ilmu yang berkaitan dengan ketuhanan, kerasulan, dan perkara-perkara sam’iyat (perkara-perkara ghaib yang didengar melalui al-Quran dan Hadis).
Aqidah adalah tunjang keimanan seseorang. Keimanan meng-hendaki kita yakin akan kewujudan Allah swt, lalu mentawhidkan-Nya (mengakui bahawa Allah swt adalah satu-satunya Tuhan, tiada yang lain lagi: Tuhan yang Maha Esa, Maha Kuasa dan Maha Sempurna, suci daripada sifat-sifat kekurangan atau kelemahan, suci daripada sifat-sifat makhluk).
Aqidah yang sempurna adalah yang dibuktikan dengan menunaikan ibadah. Hanya empat ibadah yang diwajibkan kita menunaikannya iaitu sembahyang, zakat, puasa dan haji.
Dalam struktur agama (Islam) menghendaki ibadah yang empat ini pula haruslah yang melahirkan akhlak, dan dihidupkan dalam bentuk syariat (cara hidup). Jadi keimanan yang total adalah yang mencakupi keempat-empat bidang tersebut itu tadi, iaitu aqidah, ibadah, akhlak dan syariat.
Strukturnya adalah dalam bentuk rantaian, iaitu aqidah yang dibuktikan dengan ibadah, ibadah yang melahirkan akhlak, dan akhlak yang dijadikan syariat.
Seseorang yang mengaku dirinya Islam, atau setelah dia dengan kerelaan dirinya mengucap dua kalimah syahadah Laa Ilaaha Illa Allah, Muhammadur Rasulullah, dia adalah orang yang beriman. Keimanannya ialah pengakuannya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah Rasul Allah. Inilah asas keimanan-nya.
Setelah beriman, mengaku bahawa tiada Tuhan lain selain Allah, dan Muhammad adalah Rasul Allah, harus dibuktikan pula dengan mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya, dengan menunai-kan empat ibadah yang terkandung dalam Rukun Islam itu, iaitu mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadan dan menunaikan ibadah haji jika mampu. Seseorang yang menunaikan kesemua empat ibadah ini dikatakan dia telah membuktikan keimanannya.
Namun, setakat beraqidah dan beribadah sahaja, keimanan-nya belum sempurna. Bagi menyempurnakan  keimanannya, Islam menghendaki dia melakukan seterusnya iaitu menterjemahkan ibadah-ibadah itu menjadi akhlak, dan seterusnya akhlaknya itu dijadikan syariat atau cara hidupnya.
Jadi, tidak bolehlah seseorang Islam itu hanya mengaku dirinya Islam, orang beriman, tetapi setakat menunaikan ibadah-ibadah yang empat itu sahaja, meninggalkan yang dua lagi iaitu akhlak dan syariat. Atau sebaliknya.
Tidak dinafikan fenomena menunjukkan keadaan ini. Lihat sahaja kejadian yang berlaku di sekeliling kita saban hari. Ada golongan yang kuat beribadah tetapi tidak mengambil berat akan akhlaknya, manakala yang sebahagian lagi pula baik akhlak dan syariatnya tetapi tidak menjaga ibadahnya dengan sempurna.

Dalam Islam, pentingkah akhlak? Memang penting dan sangat penting, kerana ada ayat yang menyebut bahawa Nabi saw diutuskan oleh Allah untuk menyempurnakan akhlak. Malah sebahagian besar kandungn al-Quran adalah berkaitan akhlak.
Jadi, keimanan yang sempurna adalah yang menyempurnakan keempat-empat bidang itu tadi iaitu aqidah, ibadah, akhlak, syariat, dalam bentuknya aqidah yang dibuktikan dengan ibadah, ibadah yang melahirkan akhlak, dan akhlaknya dihidupkan dalam syariat (kehidupan sehariannya). Jadi keempat bidang itu adalah ibarat mata rantai yang bersambung satu sama lain. Sebagai seorang Islam kita dikehendaki menggalas kesemua empat bidang tersebut supaya sempurna imannya.

Ada sebuah hadis menyebut, Segala amal akan datang pada hari qiamat (untuk memberi syafaat kepada yang mengerja-kannya), antaranya sembahyang datang lalu berkata, ‘Ya Tuhanku akulah sembahyang’; Allah Taala berfirman (kepadanya) ‘Tujuan engkau itu baik, (tetapi engkau sahaja belum cukup)’; dan (selepas itu) datang pula sedekah, puasa, dan amal-amal yang lain, semuanya itu Allah berfirman (kepada tiap-tiap satunya): Tujuan engkau itu baik, tetapi engkau sahaja belum cukup’; kemudian datang pula Islam lalu berkata, ‘Ya Tuhanku, Engkaulah Tuhan yang bernama As-salam, dan akulah Islam’; maka Allah Taala berfirman (kepadanya), ‘Tujuan engkau itu baik, pada hari ini dengan engkaulah aku menerima dan dengan engkaulah jua aku memberi balasan (Mustika Hadis Jilid I, 42).
Ringkasnya bermaksud bahawa sembahyang, sedekah, puasa dan amal-amal yang lain itu belum cukup untuk menolong peng-amalnya mendapatkan syafaat syurga, kecuali Islamnya. Dengan kata lain Allah tidak menerima ibadah-ibadah yang untuk beribadah semata-mata, tidak lebih dari itu.
Belum cukup itu bermaksud sembahyangnya, sedekahnya, puasanya dan amal-amal yang lain itu belum diterjemah menjadi akhlak, dan seterusnya dijadikan syariat atau cara hidup. Dengan kata lain amal-amalnya itu tadi adalah untuk dirinya sendiri, tidak berkait dengan orang lain.
Perkataan Islam dalam hadis itu merujuk kepada cara hidup. Hal ini disebut oleh ayat 85 ali-Imran yang maksudnya Sesiapa yang menurut jalan yang lain dari apa yang disyariatkan Allah sebagai agamanya, maka tidak sekali-kali akan diterima daripadanya. Ayat ini menyatakan bahawa agama ialah jalan hidup, iaitu jalan hidup yang disyariatkan Allah. Hal ini dijelaskan oleh Kitab Mastika Hadis yang mencatatkan agama ialah undang-undang dan cara hidup yang ditetapkan oleh Allah Taala untuk manusia. Jadi keIslaman yang disebut oleh hadis di atas tadi adalah bermaksud jalan hidup.
Jadi jelas bahawa destinasi ibadah kita ialah akhlak dan syariat. Justeru, tidak betullah sekiranya kita melihat ibadah itu adalah ibadah semata-mata, tanpa sebarang tujuan. Dan tidak betullah pandangan yang melihat bahawa Islam sudah sempurna setelah ditunaikan ibadah-ibadah yang empat itu.
Inilah sebabnya ada kenyataan yang menyebut bahawa Islam tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi secara yang sangat ketara, tidak juga membenarkan konflik antara keduanya, dan tidak juga membuat batasan memisahkan antara kerohanian dengan kehidupan moral manusia. Daerah kekuasaan Islam meliputi kepelbagaian macam, rupa dan emosi kehidupan.

4 Tonggak Islam

Setelah memahami kedudukan ini, bagaimanakah caranya hendak merealisasikan cita-cita Islam yang dibentangkan di atas ini. Inilah satu-satunya masalah yang kita hadapi, akibat daripada perkara ini sangat jarang disentuh dalam pengajaran fiqh kita.
Allah hanya mewajibkan seseorang Islam itu menunaikan sembahyang, membayar zakat, berpuasa di bulan Ramadan, dan mengerjakan ibadah haji jika mampu. Bagaimanakah caranya hendak menggunakan ibadah-ibadah ini menunaikan tuntutan-tuntutan di atas tadi.
Bagaimanakah caranya kita menggunakan ibadah yang empat ini untuk membuktikan bahawa Islam tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi, tidak konflik antara keduanya itu, dan tidak memisahkan antara kerohanian dengan kehidupan. Juga, bagaimana hendak membuktikan bahawa Islam adalah agama yang mengisi setiap sudut dan ruang kehidupan meliputi kepelbagaian macam, rupa dan emosi kehidupan.
Dan, bagaimana caranya hendak membuktikan bahawa dengan empat ibadah itu juga mampu membentuk kehidupan individu yang susunan sosialnya dalam corak yang sihat sejahtera, membina iklim kehidupan yang polanya adalah keamanan, kepuasan dan kesejahteraan.
Sasarannya pula bukan manusia sahaja tetapi mencakupi persekitaran kehidupan manusia itu sendiri: membina keamanan, kepuasan dan kesejahteraan untuk makhluk-makhluk selain manusia, sama ada yang hidup atau yang tidak hidup, kerana pola-pola kehidupan itu tadi juga memerlukan makhluk-makhluk ini. Allah menetapkannya sedemikian.
Kesemua tuntutan itu tadi sangat memerlukan sistem moral, sistem sosial, sistem alam sekitar dan pelbagai lagi. Bagaimanakah caranya sembahyang, zakat, puasa dan haji itu hendak digunakan bagi merealisasikannya.
Yang jelas, Allah swt mempertaruhkan keempat-empat ibadah itu tadi sebagai tonggaknya, Allah swt mengharapkan empat ibadah itu dijadikan tonggak kepada pembentukan satu sistem kehidupan yang mencakupi bidang-bidang moral, sosial, politik, budaya, ekonomi Islam dan lain-lain.


 




No comments: