Ciri
utama Gagasan Hidup Islam adalah bahawa Islam tidak memisahkan kehidupan
kerohanian dengan kehidupan duniawi secara yang sangat ketara, tidak juga
membenarkan konflik, dan tidak juga membuat batasan pemisah antara menulenkan
rohani dan kehidupan moral manusia. Daerah kekuasaan Islam meliputi
kepelbagaian macam, rupa dan emosi kehidupan. Syumul.
Islam
mahu membentuk kehidupan individu dan kelompoknya yang susunan sosialnya dalam
corak yang sihat sejahtera. Jadi cita-cita Islam ialah membina iklim kehidupan
yang polanya adalah keamanan, kepuasan dan kesejahteraan. Sasarannya bukan
sahaja manusia tetapi mencakupi juga persekitaran kehidupan manusia itu
sendiri.
Alasannya
ialah bahawa kesejahteraan manusia bergantung kepada persekitarannya. Allah
yang mengaturkan demikian. Allah mengaturkan supaya kehidupan di dunia ini
berada dalam situasi saling bergantung antara satu sama lain. Justeru keamaman,
kepuasan, dan kesejahteraan itu tadi harus
dibina untuk kedua-dua-nya iaitu manusia dan sekalian makhluk selain
manusia. Sejak kelahiran Adam lagi Allah telah mengaturkannya sedemikian.
Jadi,
jika Islam hendak menciptakan iklim kehidupan yang sejahtera buat manusia,
kesejahteraan buat sekalian makhluk itu tadi harus diujudkan sama. Jika tidak
sistem yang telah ditetapkan itu tadi akan cacat, rosak dan sistem itu dengan
sendirinya akan tempang. Akibatnya, dengan sendirinya iklim kesejahteraan untuk
manusia juga akan terlucut. Apalah ertinya kehidupan jika tidak ada air atau
ada air yang tercemar, udara yang kurang sihat, sumber-sumber kehidupan dan
kekayaan yang tidak mencukupi. Dapatkah iklim kehidupan yang sejahtera dibina
atas sumber-sumber yang ada ini tetapi dalam keadaan tidak seimbang dan stabil.
Jadi,
dalam sistem kehidupan manusia amat memerlukan sistem moral,
sistem sosial, dan pelbagai lagi yang keadaannya sihat sejahtera, aman dan
penuh kepuasan. Inilah teras kepada pembentukan satu sistem kehidupan mengikut
Islam. Justeru setiap kali hendak bercakap tentang sistem moral, sosial,
politik, budaya dan ekonomi Islam, adalah sangat perlu mempunyai idea yang
jelas tentang konsep kehidupan Islam
ini. Untuk ini, mengikut Islam terdapat kefahaman asas tertentu yang
perlu difahami dan dihargai dari peringkat awal lagi.
Kefahaman asas
Allah yang Maha Pencipta,
Raja dan Tuhan seluruh alam semesta telah mencipta manusia dan menyediakan
stesen sementara yang dikenali sebagai bumi. Dia telah mengurniakan manusia
dengan pemikiran dan pemahaman, dan
telah memberi-kan naluri yang dapat membezakan antara yang betul dengan yang
salah. Manusia juga telah diberikan kebebasan
kehendak dan memilih, dan kuasa untuk menggunakan sumber-sumber dunia dalam
apa-apa cara sekalipun yang dia suka. Pendek kata, manusia telah diberikan satu
bentuk autonomi, di samping dilantik oleh Allah di bumi sebagai pengganti
kepada makhluk-makhluk yang menjadi penduduk bumi sebelum ini.
Sebelum mewariskan bumi
kepada manusia, Allah menjelas-kan bahawa Dia sahaja Tuhan, Raja dan Dewa. Oleh
itu, seluruh alam semesta dan semua makhluk
di dalamnya, termasuk manusia, perlu tunduk patuh hanya kepada-Nya.
Manusia tidak boleh meng-anggap dirinya benar-benar bebas secara mutlak, tetapi
perlu tahu bahawa bumi ini bukan tempat tinggal yang tetap. Manusia hanya hidup
di atasnya bagi satu tempoh percubaan, dan apabila sampai masanya dia akan
kembali kepada Tuhannya, untuk dihakimi sepadan dengan cara mereka menggunakan
tempoh masa percubaan itu. Dalam tempoh masa itu, satu-satunya kerja kursus
untuk manusia ialah mengakui Allah sebagai satu-satunya Tuhan, Pemelihara dan
Dewa, dan mengikuti petunjuk dan Perintah-Nya sepanjang perjalanan hidupnya.
Manusia harus menjalani
kehidupan ini dengan kesedaran bahawa ia akan dihakimi, justeru satu-satunya
objektif hidup manusia ialah meraih keredaan Allah supaya berjaya dengan
cemerlang dalam ujian akhirnya. Kelakuan yang bertentangan dengan ini akan
membawa manusia sesat melampaui batas.
Apabila seseorang
mengambil jalan kesolehan dan tunduk patuh (sedangkan dia mempunyai kebebasan
memilih) dia akan berjaya di dunia dan di akhirat: di dunia ini dia akan
menjalani kehidupan yang aman dan sejahtera, manakala di akhirat dia akan layak
untuk menjadi penghuni syurga al-Jannah, satu tempat yang lebih kekal lama dan
kebahagiaan yang lebih baik lagi. Jika memilih untuk mengikuti jalan yang lain,
iaitu kefasikan dan kejahatan, ia akan mengalami kerosakan akhlak, gangguan dan
kekecewaan di dunia, dan ia akan menerima musibah dalam kehidupan di dunia, dan
yang akan datang iaitu di akhirat yang tinggal adalah kesakitan dan
kesengsaraan yang dipanggil Jahannam (neraka).
Selepas memberi amaran,
Allah meletakkan manusia di bumi dengan menurunkan manusia yang pertama (Adam
dan Hawa) dengan membawa hidayah petunjuk-Nya sesuai dengan kehidupan di bumi.
Oleh itu, kehidupan manusia di muka bumi ini tidak bermula dalam gelap-gelita
teraba-raba. Adam dan Hawa telah disediakan dengan obor dan petunjuk supaya
nilai keinsanannya di bumi mampu mencapai kegemilangannya.
Orang yang pertama ini
menerima wahyu secara langsung dari Tuhan-nya. Dia mempunyai pengetahuan tentang realiti kehidupan, dan
diberi kod kehidupan dengan mengikuti jalan kehidupan yang penuh nikmat dan
kejayaan, kod hidup itu ialah Islam,
yang sifat uniknya ialah penyerahan dan tunduk patuh yang total kepada Allah,
Pencipta manusia dan seluruh alam semesta. Inilah agama yang Adam turunkan
kepada generasinya yang mendatang.
Tetapi kemudian
generasinya beransur-ansur menjauhkan diri dari jalan yang benar dan mencari
jalan hidup yang lain. Disebab-kan kecuaian, mereka kehilangan ajaran yang
asli. Mereka menye-ngutukan Allah dengan manusia kebanyakan, dengan objek bukan
manusia dan dengan unsur-unsur khayalan sebagai dewa-dewa, serta terlibat dalam
syirik (polytheism) jenis yang paling teruk. Mereka campur ajaran tulen Tuhan
dengan mitos aneh, idea-idea dan falsafah, dan dengan itu lahirlah lambakan
pelbagai agama dan pemujaan. Mereka buang prinsip-prinsip syariat, etika sosial
dan moral yang Tuhan beri. Akibatnya terlucutlah keamanan dan ketenangan hidup.
Walaupun mereka sudah
melencong dari jalan kebenaran, mengubah dan memutarbelitkan syariat, dan
sesetengahnya memprotes kod Bimbingan Ilahi, tetapi Allah tidak memusnahkan
mereka atau memaksa mereka kembali ke pangkal jalan. Dengan kuasa yang ada,
Allah tidak pula memaksa mereka kembali ke jalan yang benar. Sebaliknya, Allah
melantik orang-orang mulia tertentu dari kalangan manusia bagi menunaikan tanggungjawab memanggil dan
membimbing semula manusia-manusia itu ke
jalan yang benar.
Orang-orang mulia ini
adalah mereka yang percaya kepada Allah, dan menjalani kehidupan yang taat
setia dan tunduk patuh kepada-Nya. Mereka ini diberi penghormatan dengan
memberikan mereka ayat-ayat-Nya dan pengetahuan kebenaran. Mereka yang dikenali
sebagai nabi saw, telah ditugaskan untuk menyampaikan mesej kebenaran kepada
manusia dan meminta mereka kembali ke jalan Allah.
Nabi-nabi telah diutus
pada setiap zaman, setiap negeri dan bangsa. Daripada banyak nabi-nabi yang diutus oleh Allah, al-Quran
menyebut yang dua puluh lima sahaja.
Kesemua mereka membawa mesej yang sama, kesemua mereka ini menyokong cara hidup
yang sama (Deen) iaitu, cara yang diturunkan kepada Adam pada hari pertama
kewujudannya. Kesemua mereka membawa hidayah yang sama iaitu panduan yang telah
ditetapkan oleh Tuhan.
Kesemua mereka berdiri
teguh membawa misi yang sama: mereka menyeru kepada
agama Islam, meminta mereka menerima petunjuk Ilahi dan hidup mengikuti
misinya, dan menganjurkan mereka supaya bersama dalam gerakan menubuhkan
Undang-undang Ilahi, dan menghentikan semua penyelewengan. Setiap nabi cuba
untuk memenuhi misi ini dengan cara yang sebaik mungkin. Namun tidak kurang
jumlahnya antara golongan manusia yang enggan menerima penunjuk ini, namun
ramai juga yang menerimanya tetapi beransur-ansur hanyut sesat, dan selepas
satu tempoh masa mereka ini kehilangan bimbingan dan mengikuti jalan hidup yang
telah diputarbalikan melalui inovasi dan manipulasi.
Akhirnya, Allah telah
membangkitkan Nabi Muhammad saw di tanah Arab, dan diberikan kepada baginda
misi yang lengkap merangkumi misi para nabi yang terdahulu. Mesej Muhammad saw
adalah untuk seluruh umat manusia. Bermulalah satu era baru di mana tidak ada
lagi nabi khusus bagi bangsa-bangsa tertentu.
Baginda membentangkan
semula ajaran Islam yang murni. Baginda menyediakan semula Panduan Ilahi yang
telah hilang ke dalam bentuk asalnya. Baginda menganjurkan supaya semua orang
menerima mesejnya supaya bersama di bawah satu panji-panji ummah (bangsa), dan membina semula
kehidupan mengikut ajaran Islam dengan menyeru mereka ke jalan kebenaran,
dengan mewujudkan fahaman bahawa ketuanan hanya untuk Allah di bumi. Panduan
ini termaktub dalam al-Quran sebagai kod tataetika untuk semua manusia.
Rancangan menjaga agama
Perbincangan ini
menjelaskan bahawa Islam bermula dengan meletakkan garisan yang betul di mana
hubungan manusia dengan Tuhan hendaklah dipelihara; dan seluruh jalan hidup
individu dan sosialnya haruslah sebagai usaha bagi membangunkan dan memperkukuh
hubungan ini.
Iman adalah titik tolak permulaan
dalam agama Islam. Iman menghendaki akal dan kehendak manusia menerima hubungan
itu tadi. Oleh itu, ideologi Islam adalah penyerahan yang total dalam semua aspek kehidupan dan tingkah laku. Jadi
seseorang yang mengaku dirinya Islam harus berserah dalam kedudukan ini.
Kedudukannya ialah bahawa setiap individu harus memandang kehidupan ini
sentiasa tertambat kepada keimanan. Inilah rancangan hidup yang dibayangkan
oleh Islam. Rancangan ini dikenali sebagai syariat,
yang sumber adalah al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad (saw).
Al-Quran dan Hadis Rasulullah
adalah sebagai tempat penyim-panan kebenaran. Rasulullah saw diutus bagi
mengajak seluruh umat manusia untuk menerima kebenaran ini. Allah swt yang
telah menganugerahkan manusia dengan kehendak dan kebebasan memilih menerimanya
dengan hati yang terbuka, bukan paksaan.
Barangsiapa bersetuju
bahawa konsep kebenaran yang dinyatakan oleh nabi dan kitab suci adalah benar,
ianya adalah ideologi yang mengatur langkah kehidupannya ke hadapan, yang
prinsipnya ialah penyerahan dirinya yang total kepada kehendak Allah. Ini
adalah penyerahan yang dipanggil Islam,
yang buahnya ialah Iman dalam
kehidupan yang sebenar. Dan, orang-orang yang dengan kerelaan hati sendiri,
menerima Allah sebagai Yang Berdaulat, menyerahkan diri kepada-Nya, berjanji
untuk mengawal kehidupan mereka mengikut hukum-Nya, dipanggil Islam.
Dengan ini semua orang
yang menyerahkan diri mereka kepada orang-orang yang sedemikian itu juga teradun
ke dalam sebuah masyarakat yang dipanggil masyarakat
Islam. Inilah prinsip yang
membezakannya dengan masyarakat yang diasaskan atas dasar bangsa, warna kulit
atau wilayah. Masyarakat Islam adalah terbina daripada individu yang dengan
sukarelanya menerima ideologi Islam sebagai kontrak
dengan Pencipta.
Orang-orang yang masuk ke
dalam kontrak ini, berjanji untuk mengiktiraf Allah sebagai yang berdaulat
mereka, hidayah-Nya sebagai Yang Maha Esa, dan ajaran-Nya sebagai Undang-undang
mutlak. Mereka juga bersetuju menerimanya, tanpa soal atau keraguan
klasifikasi-Nya yang baik dan yang jahat, betul dan salah, yang dibenarkan dan
yang dilarang. Pendek kata, masyarakat Islam bersetuju untuk menghadkan
kerelaan setakat mana yang ditetap-kan oleh Allah yang Maha Mengetahui. Dalam
erti kata lain, adalah Tuhan, dan bukan manusia yang menyediakan sumber (utama)
undang-undang dalam masyarakat Muslim.
Jadi, al-Quran dan Hadis
Rasulullah itu adalah kod kehidupan yang dipanggil syari'at itu. Mengikut
kontrak itu tadi, masyarakat terikat mematuhinya seperti yang telah dimeterai.
Dengan demikian tidak bolehlah mana-mana masyarakat Islam yang dengan sengaja menerima
pakai sistem hidup yang lain daripada syariat. Jadi, menerima satu sistem lain
yang bukan bersumberkan undang-undang syariat adalah dianggap pecah kontrak,
dan masyarakat sedemikian menjadi bukan Islam.
Tetapi kita mesti jelas membezakan antara konsep dosa dengan
pemberontakan yang sengaja terhadap syariat. Dosa tidak boleh dianggap
memecahkan kontrak, berbeza dengan yang kedua itu. Fakta yang perlu difahami ialah, jika masyarakat
Islam secara sedar memutuskan untuk tidak menerima syariat, dan memutuskan
untuk menggubal perlembagaan sendiri dan undang-undang atau meminjam dari
mana-mana sumber lain (tanpa mempedulikan Shariah)
itulah masyarakat yang pecah kontrak dengan Tuhan, masyarakat yang terlucut
statusnya sebagai Islam.
Objektif dan Ciri-ciri
Rancangan menjaga nyawa/kehidupan
Mari kita teruskan untuk
memahami rencana kehidupan yang dibayangkan oleh syariat. Untuk ini kita mulakan
dengan konsep yang jelas tentang objektif dan asas-asas Syariah.
Objektif utama syari'at
adalah untuk membina kehidupan manusia atas dasar Ma'rufat (kebaikan) dan menyucikan ia daripada Munkarat (maksiat).
Istilah Ma'rufat
mengisytiharkan sebagai segala-galanya baik dan benar diisytiharkan oleh Allah
dan oleh Rasul-Nya menjadi demikian. Mengambil definisi ini sebagai norma,
istilah Ma'rufat perlu mewakili semua kebaikan dan kualiti yang baik-baik yang
sentiasa diterima sebagai baik oleh naluri
manusia yang suci dan tidak tercemar. Sebaliknya, perkataan Munkarat merujuk
kepada semua yang Allah dan Rasul-Nya sebagai kecam atau jahat. Dengan
mengambil kira pemahaman ini, bererti segala dosa dan kejahatan yang dikutuk
oleh naluri manusia tulen sebagai jahat.
Jadi, Ma'rufat adalah
segala perkara yang berada dalam keadaan harmoni dengan alam semula jadi manusia dan keperluan-nya secara umum, manakala
munkarat adalah sebaliknya. Jadi Syariat menggunakan takrif ini untuk menyatakan bahawa Ma'rufat dan Munkarat adalah
norma-norma yang individu dan tingkah laku sosialnya perlu akur.
Bagaimanapun
syariat tidak menghadkan fungsinya dengan memberikan kita inventori kemuliaan
dan maksiat sahaja; syariat menggariskan keseluruhan rancangan hidup dalam
apa-apa cara yang kebaikan boleh berkembang dan maksiat tidak mungkin
mencemarkan dan memusnahkan kehidupan manusia.
Untuk
mencapai tujuan ini, syari'at sedia mengadaptasi semua faktor yang menggalakkan
pertumbuhan yang baik-baik sambilan itu mengesyorkan jalan penyingkiran terhadap halangan-halangan yang mungkin merencatkan
pertumbuhan dan perkembangannya. Proses ini membawa idea melahirkan siri anak
syarikat Ma'rufat yang terdiri daripada punca-puncanya dan cara melaksana dan
menggalakkan penggunaan yang baik-baik. Dan satu lagi set Ma'rufat ialah yang
terdiri daripada larangan strategik yang berhubung dengan perkara-perkara yang
bertindak sebagai halangan kepada yang baik, termasuk di dalamnya iaitu senarai
anak syarikat Munkarat yang bentuknya menubuhkan atau membenarkan pertumbuhan
kejahatan.
Syari'at
membentuk masyarakat Islam dengan cara yang kondusif kepada pertumbuhan, tidak
terhad dalam kebaikan dan kebenaran dalam setiap bidang aktiviti manusia
sahaja, tetapi Syariat juga membuka jalan kepada kuasa-kuasa ke semua arah:
membuang semua halangan di jalan-jalan kebaikan. Serentak dengan ini syariat
cuba untuk membasmi kejahatan dari pelan sosialnya dengan melarang maksiat,
dengan menghindarkan punca penampilan dan pertumbuhannya, dengan menutup lubuk
di mana ia merayap ke dalam masyarakat dan dengan mengamalkan langkah-langkah
pencegahan untuk memeriksa kejadiannya.
4 bidang struktur Islam
Islam distruktur kepada empat bidang iaitu Aqidah, ibadah, akhlak dan syariat. Aqidah ialah
ilmu yang berkaitan dengan ketuhanan,
kerasulan, dan perkara-perkara sam’iyat (perkara-perkara ghaib yang didengar melalui al-Quran dan Hadis).
Aqidah adalah tunjang keimanan
seseorang. Keimanan meng-hendaki kita yakin akan kewujudan Allah swt, lalu mentawhidkan-Nya (mengakui bahawa Allah swt adalah satu-satunya Tuhan, tiada yang
lain lagi: Tuhan yang Maha Esa, Maha Kuasa dan Maha Sempurna, suci daripada
sifat-sifat kekurangan atau kelemahan, suci daripada sifat-sifat makhluk).
Aqidah yang sempurna adalah yang
dibuktikan dengan menunaikan ibadah.
Hanya empat ibadah yang diwajibkan kita menunaikannya iaitu sembahyang, zakat,
puasa dan haji.
Dalam struktur agama (Islam)
menghendaki ibadah yang empat ini
pula haruslah yang melahirkan akhlak, dan dihidupkan dalam bentuk syariat (cara hidup). Jadi keimanan yang
total adalah yang mencakupi keempat-empat bidang tersebut itu tadi, iaitu aqidah, ibadah, akhlak dan syariat.
Strukturnya adalah dalam bentuk rantaian, iaitu aqidah yang dibuktikan dengan ibadah,
ibadah yang melahirkan akhlak, dan
akhlak yang dijadikan syariat.
Seseorang yang mengaku dirinya Islam, atau setelah dia dengan
kerelaan dirinya mengucap dua kalimah syahadah Laa Ilaaha Illa Allah, Muhammadur Rasulullah, dia adalah orang yang
beriman. Keimanannya ialah pengakuannya bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah Rasul Allah. Inilah
asas keimanan-nya.
Setelah beriman, mengaku
bahawa tiada Tuhan lain selain Allah, dan Muhammad adalah Rasul Allah, harus
dibuktikan pula dengan mematuhi perintah Allah dan Rasul-Nya, dengan menunai-kan
empat ibadah yang terkandung dalam Rukun Islam itu, iaitu mendirikan
sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadan dan menunaikan ibadah
haji jika mampu. Seseorang yang menunaikan kesemua empat ibadah ini dikatakan
dia telah membuktikan keimanannya.
Namun, setakat beraqidah dan beribadah sahaja, keimanan-nya belum sempurna. Bagi menyempurnakan keimanannya, Islam menghendaki dia melakukan seterusnya iaitu menterjemahkan
ibadah-ibadah itu menjadi akhlak, dan
seterusnya akhlaknya itu dijadikan syariat
atau cara hidupnya.
Jadi, tidak bolehlah seseorang Islam itu hanya mengaku dirinya Islam, orang
beriman, tetapi setakat menunaikan ibadah-ibadah yang empat itu sahaja,
meninggalkan yang dua lagi iaitu akhlak dan syariat. Atau sebaliknya.
Tidak dinafikan fenomena menunjukkan keadaan ini. Lihat sahaja kejadian
yang berlaku di sekeliling kita saban hari. Ada golongan yang kuat beribadah tetapi tidak mengambil berat akan akhlaknya, manakala yang sebahagian lagi pula baik akhlak dan syariatnya tetapi tidak menjaga ibadahnya dengan sempurna.
Dalam Islam, pentingkah akhlak? Memang penting dan sangat penting, kerana ada
ayat yang menyebut bahawa Nabi saw diutuskan oleh Allah untuk menyempurnakan akhlak.
Malah sebahagian besar kandungn al-Quran adalah berkaitan akhlak.
Jadi, keimanan yang sempurna adalah yang menyempurnakan keempat-empat
bidang itu tadi iaitu aqidah, ibadah,
akhlak, syariat, dalam bentuknya aqidah
yang dibuktikan dengan ibadah, ibadah
yang melahirkan akhlak, dan akhlaknya dihidupkan dalam syariat (kehidupan sehariannya). Jadi
keempat bidang itu adalah ibarat mata rantai yang bersambung satu sama lain.
Sebagai seorang Islam kita dikehendaki menggalas kesemua empat bidang tersebut
supaya sempurna imannya.
Ada sebuah hadis menyebut, Segala amal akan
datang pada hari qiamat (untuk memberi syafaat kepada yang mengerja-kannya),
antaranya sembahyang datang lalu berkata, ‘Ya Tuhanku akulah sembahyang’; Allah
Taala berfirman (kepadanya) ‘Tujuan engkau itu baik, (tetapi engkau sahaja
belum cukup)’; dan (selepas itu) datang pula sedekah, puasa, dan amal-amal yang
lain, semuanya itu Allah berfirman (kepada tiap-tiap satunya): Tujuan engkau
itu baik, tetapi engkau sahaja belum cukup’; kemudian datang pula Islam lalu
berkata, ‘Ya Tuhanku, Engkaulah Tuhan yang bernama As-salam, dan akulah Islam’;
maka Allah Taala berfirman (kepadanya), ‘Tujuan engkau itu baik, pada hari ini
dengan engkaulah aku menerima dan dengan engkaulah jua aku memberi balasan (Mustika Hadis Jilid I, 42).
Ringkasnya bermaksud bahawa sembahyang, sedekah, puasa dan amal-amal yang lain itu belum cukup untuk menolong peng-amalnya
mendapatkan syafaat syurga, kecuali Islamnya.
Dengan kata lain Allah tidak menerima
ibadah-ibadah yang untuk beribadah semata-mata, tidak lebih dari itu.
Belum cukup itu bermaksud sembahyangnya, sedekahnya, puasanya dan amal-amal yang
lain itu belum diterjemah menjadi akhlak,
dan seterusnya dijadikan syariat atau
cara hidup. Dengan kata lain amal-amalnya itu tadi adalah untuk dirinya
sendiri, tidak berkait dengan orang lain.
Perkataan Islam
dalam hadis itu merujuk kepada cara hidup. Hal ini disebut oleh ayat 85
ali-Imran yang maksudnya Sesiapa yang menurut jalan
yang lain dari apa yang disyariatkan Allah
sebagai agamanya, maka tidak sekali-kali akan diterima daripadanya. Ayat ini menyatakan bahawa agama
ialah jalan hidup, iaitu jalan
hidup yang disyariatkan Allah. Hal ini dijelaskan oleh Kitab Mastika Hadis yang
mencatatkan agama ialah undang-undang dan
cara hidup yang ditetapkan
oleh Allah Taala untuk manusia. Jadi keIslaman yang disebut oleh
hadis di atas tadi adalah bermaksud jalan hidup.
Jadi jelas bahawa destinasi ibadah kita
ialah akhlak dan syariat. Justeru, tidak betullah
sekiranya kita melihat ibadah itu adalah ibadah semata-mata, tanpa sebarang
tujuan. Dan tidak betullah pandangan yang melihat bahawa Islam sudah sempurna
setelah ditunaikan ibadah-ibadah yang empat itu.
Inilah sebabnya ada kenyataan yang menyebut bahawa Islam
tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan
kehidupan duniawi secara yang sangat ketara, tidak juga membenarkan
konflik antara keduanya, dan tidak juga membuat batasan memisahkan antara kerohanian
dengan kehidupan moral manusia. Daerah kekuasaan Islam meliputi kepelbagaian
macam, rupa dan emosi kehidupan.
4 Tonggak Islam
Setelah memahami kedudukan
ini, bagaimanakah caranya hendak merealisasikan cita-cita Islam yang dibentangkan di atas ini. Inilah
satu-satunya masalah yang kita hadapi, akibat daripada perkara ini sangat jarang disentuh dalam pengajaran
fiqh kita.
Allah hanya mewajibkan
seseorang Islam itu menunaikan sembahyang, membayar zakat, berpuasa di bulan
Ramadan, dan mengerjakan ibadah haji jika mampu. Bagaimanakah caranya hendak
menggunakan ibadah-ibadah ini menunaikan tuntutan-tuntutan di atas tadi.
Bagaimanakah caranya kita
menggunakan ibadah yang empat ini untuk membuktikan bahawa Islam tidak memisahkan
kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi, tidak konflik antara keduanya
itu, dan tidak memisahkan antara kerohanian dengan kehidupan. Juga, bagaimana hendak
membuktikan bahawa Islam adalah agama yang mengisi setiap sudut dan ruang
kehidupan meliputi kepelbagaian macam, rupa dan emosi kehidupan.
Dan,
bagaimana caranya hendak membuktikan
bahawa dengan empat ibadah itu juga mampu membentuk kehidupan individu yang
susunan sosialnya dalam corak yang sihat
sejahtera, membina iklim kehidupan yang polanya adalah keamanan, kepuasan dan
kesejahteraan.
Sasarannya
pula bukan manusia sahaja tetapi mencakupi persekitaran kehidupan manusia itu
sendiri: membina keamanan, kepuasan dan kesejahteraan untuk makhluk-makhluk
selain manusia, sama ada yang hidup atau yang tidak hidup, kerana pola-pola
kehidupan itu tadi juga memerlukan makhluk-makhluk ini. Allah menetapkannya
sedemikian.
Kesemua
tuntutan itu tadi sangat memerlukan sistem moral, sistem sosial, sistem alam
sekitar dan pelbagai lagi. Bagaimanakah caranya sembahyang, zakat, puasa dan
haji itu hendak digunakan bagi merealisasikannya.
Yang
jelas, Allah swt mempertaruhkan keempat-empat ibadah itu tadi sebagai
tonggaknya, Allah swt mengharapkan empat ibadah itu dijadikan tonggak kepada
pembentukan satu sistem kehidupan yang mencakupi bidang-bidang moral, sosial,
politik, budaya, ekonomi Islam dan lain-lain.
No comments:
Post a Comment