15 May 2019


Sebuah hadis menyebut, Segala amal akan datang pada hari qiamat (untuk memberi syafaat kepada yang mengerjakannya), antaranya sembahyang datang lalu berkata, ‘Ya Tuhanku akulah sembahyang’; Allah Taala berfirman (kepadanya) ‘Tujuan engkau itu baik, (tetapi engkau sahaja belum cukup)’; dan (selepas itu) datang pula sedekah, puasa, dan amal-amal yang lain, semuanya itu Allah berfirman (kepada tiap-tiap satunya): Tujuan engkau itu baik, tetapi engkau sahaja belum cukup’; kemudian datang pula Islam lalu berkata, ‘Ya Tuhanku, Engkaulah Tuhan yang bernama As-salam, dan akulah Islam’; maka Allah Taala berfirman (kepadanya), ‘Tujuan engkau itu baik, pada hari ini dengan engkaulah aku menerima dan dengan engkaulah jua aku memberi balasan (Mustika Hadis Jilid I, 42).

Ringkasnya bermaksud bahawa sembahyang, sedekah, puasa dan amal-amal yang lain itu belum cukup untuk menolong pengamalnya mendapatkan syafaat syurga, kecuali Islamnya. Dengan kata lain Allah hanya menerima keIslaman dari amal-amal itu tadi, dan yang akan diberi balasan.

Mengikut konteks hadis ini, selain sembahyang tentunya puasa, zakat dan haji. Inilah empat ibadah yang Allah mewajibkan kita menunaikannya. Ianya adalah Rukun Islam. Namun kewajipan menunaikannya tidak sekadar untuk mengikut takrifnya semata-mata tetapi yang dapat menyumbang kepada keIslamannya. Apakah Islam.

Berbagai-bagai penjelasan tentang Islam yang telah kita ketahui. Ada yang menyebut bahawa Islam itu Rukun Islam, Islam itu agama, Islam itu cara hidup, Islam itu ideologi, Islam itu tunduk patuh, Islam itu syariat, dan bermacam-macam lagi. Kelihatannya, kesemua penjelasan itu adalah berkait dengan kehidupan, kehidupan dunia dan akhirat. Saya simpulkannya sebagai Islam adalah kod kehidupan.

Kod kehidupan Islam merupakan satu pakej yang di dalamnya mengandungi idea-idea apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan, ada aspek-aspek ketuhanan, kerohanian dan keinsanan, ada manual kehidupan sehari-hari, buat individu dan kelompoknya. Manual itu adalah cara (atau kaedah) melakukan atau melaksanakan sesuatu aktiviti dalam kehidupan. Cara atau kaedah yang dikehendaki Islam adalah seperti yang ditunjukkan oleh Nabi saw. Inilah satu-satunya cara hidup yang ideal, yang sifatnya universal dan komprehensif.

Asasnya, Islam menghendaki umatnya bersikap soleh, jujur, bertimbangrasa, simpati, ikhsan, empati, toleransi, bantu-membantu, dan banyak lagi. Kesemuanya itu diungkapkan sebagai siddiq, amanah, tabligh dan fatonah.

Malangnya, seperti mana pengikut-pengikut agama lain, kelihatannya orang-orang Islam juga belum lagi memartabatkan semangat dan pengajaran Islam yang sebenarnya, tetapi mampu pula mencampur-adukkan pengajaran Islam dengan unsur-unsur agama lain. Inilah yang kita lihat hari ini: orang Islam mempunyai dua personaliti.

Sesetengah umat Islam memperlihatkan taksub agama, tetapi pada masa yang sama menunjukkan pula sikap meminggirkan aspek-aspek yang terangkum dalam Rukun Islam itu tadi. Malangnya mereka mampu pula memasukkan unsur-unsur yang bukan dari sumber Islam. Walhal banyak kali disebut bahawa perbuatan mencampur adukkan Islam dengan elemen-elemen lain itu adalah amalan kesyaitanan yang merasuknya. Akibatnya, sikap tamak haloba, merosak, dan mementingkan diri menguasainya. Keimanannya bukan sahaja lemah malah tidak menentu. Fenomena menunjukkan bahawa akhlaknya tidak serasi dengan semangat Islam.

Orang yang taksub agama tidak mengira kesejukan air untuk berwuduk, sembahyang berjemaah ke masjid walaupun menghadapi kesejukan udara atau iklim, tetapi malangnya hal bersugi seperti tidak diambil peduli, tidak ambil peduli tentang bau mulut atau badan untuk berjemaah, dan bermacam-macam lagi. Untuk ibadah-ibadah yang menjadi teras Islam itupun dilaksanakan setakat menjaga sah batalnya, tetapi kelibat semangatnya tidak hadir dalam kehidupannya. Kesemuanya ini menjadi cara hidup diri individu dan komunitinya. Sebabnya, jika golongan elitnya gagal untuk bersikap waras dengan Islam akan menarik umat pimpinannya ke arah situasi kurang sihat. Keseluruhan komuniti atau warga sesebuah negara akan menerima tempelak dan ejekan. Paling malang jika dipersoalkan di hari akhirat kerana mencemari Islam.

Jika cara hidup Islam didokong sepenuhnya, minda, pemikiran dan semangatnya akan melahirkan sikap-sikap yang menjurus kepada konsep cara hidup Islam seperti yang diaturkan oleh Allah dan Rasul-Nya, yang iklimnya adalah kesejahteraan dan keharmonian buat manusia sejagat, tanpa mengira agama dan fahamannya. Cara hidup selainnya selalunya menimbulkan perselisihan pendapat yang akibatnya ialah perpecahan.

Ibadah-ibadah sembahyang, zakat, puasa dan haji adalah ibadah yang diwajibkan kita menunaikannya. Kewajiban bererti mesti ditunaikan. Sebabnya, melalui empat ibadah inilah yang Allah pertaruhkan bagi membentuk umat yang bakal membina kerajaan Islam di dunia ini, yang penduduknya terdiri daripada manusia-manusia yang bersifat kekhalifahan. Sebagai umat Islam, inilah tugas dan tanggungjawab yang harus digalas. Syaratnya visi dan misinya direalisasikan. Tetapi jika tanggapan terhadap ibadah-ibadah ini tidak menepati konsepnya bagaimana cita-cita Islam hendak membina kerajaan Allah menjadi realitinya. Inilah yang dimaksudkan oleh hadis di atas ini iaitu Tujuan engkau itu baik, (tetapi engkau sahaja belum cukup). dan sebagainya. Bagi menjamin cita-cita Islam itu tadi tercapai maka Allah menjadikan ibadah-ibadah yang empat itu Rukun Islam, atau asas dan tonggak Islam.

Bagi merealisasikan cita-cita Islam itu tadi, tanggapan terhadap ibadah-ibadah yang empat itu harus diperbetul. Pertama, ianya harus dilihat bukan sekadar amalan ketuhanan iaitu bagi membuktikan keimanan tetapi adalah asas dan tonggak kehidupan dan perjalanan hidup di dunia. Kedua, setiap ibadah ada tujuan atau alasannya. Justeru setiap orang yang mengamalkan sembahyang, zakat, puasa dan haji harus meyingkap tabir keempat-empat ibadah itu bagi mencari tujuannya.

Para ulama’ menstrukturkan Islam kepada empat bidang iaitu aqidah, ibadah, akhlak dan syariat, dalam bentuknya aqidah yang dibuktikan dengan ibadah, ibadah yang melahirkan akhlak, dan akhlak yang dijadikan syariat (cara hidup). Jadi tanggapan yang betul terhadap ibadah-ibadah yang empat itu ialah bertujuan untuk melahirkan akhlak, yang seterusnya akhlak dijadikan cara hidup. Jadi ibadah-ibadah sembahyang, zakat, puasa dan haji itu harus diterjemahkan menjadi akhlak.

No comments: