28 November 2019

BIAR TAHU JANGAN KELIRU: Amalan yang mendapat keredhaan Allah.
Jangan bangga dengan solat, puasa dan zikir yang banyak kerana semua itu belum tentu membuatkan Allah redha. Justeru apa yang membuatkan Allah redha? Perhatikan dialog berikut seperti yang tercatat dalam kitab Imam Ghazali dalam kitabnya Mukasyafatul Qulub


Nabi Musa as: Wahai Allah, aku telah melaksanakan ibadah, lalu manakah ibadahku yang membuatkan Engkau redha?


Allah swt: Solat? Solat itu untuk dirimu sendiri kerana dengan mengerjakan solat engkau terpelihara daripada keji dan mungkar. Zikir? Zikirmu itu hanya untuk dirimu sendiri, membuakan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.

Nabi Musa as: Lalu ibadahku yang manakah yang membuatkan Engkau redha ya Allah?

Allah swt: Sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu. Itulah yang membuatkan Aku redha kerana ketika engkau membahagiakan orang yang sedang susah Aku hadir di sampingnya. Dan Aku akan menggantikannya dengan ganjaran 700 kali ganda (al-Baqarah 261-262).
Rumusannya, janganlah sibuk dengan ibadah yang lazim dan berbangga dengannya kerana itu tandanya kamu hanya mencintai dirimu sendiri, bukannya Allah. Tetapi apabila kamu berbuat baik dan berkorban untuk orang lain maka itu tandanya kau mencintai Allah dan tentu Allah redha kerananya.
Justeru, buatlah perkara yang Allah redha maka Allah akan limpahkan rahmat-Nya dengan membuatkan kehidupan lapang dan bahagia.
Kisah ini telah di kekalkan oleh Allah di dalam kitab Taurat, kitab Injil dan juga kitab Al-Quran.
Dialog antara Nabi Musa as dan Allah swt menunjukkan pada kita semua bahwa ibadah-ibadah seperti shalat, puasa, zikir belum tentu membuat Allah swt senang kepada kita, walaupun ibadah tersebut sangat tinggi nilai pahalanya.
Mengapa demikian? Karena ibadah-ibadah tersebut hanya untuk kepentingan diri sendiri, tidak buat orang lain. Sedangkan sedekah merupakan ibadah atau amal perbuatan yang bukan hanya berpahala tinggi bagi diri sendiri, tetapi juga dapat membuat orang lain yang sedang kesusahan merasa bahagia. Amal perbuatan seperti inilah yang disenangi oleh Allah swt.
Para ulama besar Islam juga sering mengingatkan akan pentingnya sedekah. Peringatan ini sekali gus memberi amaran seseorang yang hanya sibuk dengan ibadah ritual (demi Allah) sahaja, seperti sembahyang, zikir, puasa, haji dan rangkaian-rangkaiannya. Amarannya: jangan berbangga dengan sembahyang, zikir, puasa yang banyak, jangan perasan bahawa dirinya telah menjadi dekat dengan Allah swt, dan Allah swt senang dengan kita, karena ibadah tersebut belum sepenuhnya sebagai upaya untuk mencintai Allah swt.
Seseorang yang hanya tekun sembahyang dan puasa, akan tetapi tidak suka bersedekah, maka dia belum memenuhi syarat untuk masuk surga, karena orang-orang seperti ini hanya layak berada di depan pintu surga sahaja. Maka adanya sedekah menjadi penyempurna amal ibadah seseorang untuk mengantarkannya masuk ke surga.
Hal ini disebut oleh Abdul Aziz bin Umair katanya, Sembahyang hanya mengantarkanmu sampai setengah perjalanan surga. Sedangkan puasa hanya mengantarkanmu hingga ke depan pintu surga, akan tetapi sedekah memasukkanmu ke dalam surga.
Nilai moral dari dialog di atas ialah bahawa Allah belum redha dengan amalan yang bertujuan untuk faedah diri sendiri. Antaranya yang disebut tadi ialah Solat membuat engkau terpelihara daripada keji dan mungkar. Memelihara diri dari perbuatan keji dan mungkar adalah untuk faedah diri sendiri sahaja. Berbeza dengan contoh ini: contohnya, dalam bab sembahyang ada hukum yang menyebut Makruh sembahyang di muka pintu, hukum ini mengajar kita supaya jangan membuat halangan di laluan kerana boleh menyusahkan orang lain. Jadi, sembahyang yang dapat mendidik pengamalnya sikap perihatin terhadap orang lain memang jelas akan mendapat keredhaan Allah swt.
Banyak lagi contoh berkaitan matlamat (maqasid) sembahyang, namun tidak dapat diturunkan di sini. Dapatkannya dari buku SEMBAHYANG ANDA MUNGKIN DITOLAK Walaupun Sah, atau buku RUKUN ISLAM ASAS DAN TONGGAK WAY of LIFE.
Wallahu A’lam.

No comments: