Ini menggambarkan Rasulullah saw membaca
al-Quran disertai dengan mentadabaru, mentartil, dan mengamalkan pengajaran
bagi setiap ayat yang dibaca. Jadi setiap niat, percakapan dan perlakuan Rasulullah saw itu
adalah berdasarkan kepada ayat-ayat al-Quran. Inilah Sunnah baginda. Jadi tidak
hairanlah apabila Rasulullah saw kata membaca ayat-ayat al-Quran dapat pahala.
Bagaimana pula halnya bagi kita. Kita
belum sampai ke tahap baginda, belum melalui tahap-tahap mentadabur, mentartil,
apa lagi menjadikannya sebagai akhlak, apakah boleh dapat pahala seperti yang
disebut itu tadi.
Allah swt menurunkan al-Quran untuk
dijadikan petunjuk jalan hidup. Setiap ayatnya mengandungi mesej yang tidak
lain tidak bukan adalah untuk menjustifikasi niat, bercakap dan melakukan sesuatu itu sejajar
dengan yang dikehendaki oleh Allah swt atau tidak.
Jadi apakah ertinya membaca al-Quran
jika tidak mencapai matlamat ini?
Malangnya kita tidak diajar dengan
pegangan ini. Kita sering didendangkan dengan suara-suara, slogan-slogan yang
kurang tepat tentang membaca al-Quran. Demi pahala, pahala dan pahala.
Pahala adalah ibarat darjah yang Allah
berikan kepada kita setiap kali mencapai matlamat sesuatu tindakan yang sejajar
dengan akhlak Nabi saw.
Dalam tasyhud kita sering membaca
ayat-ayat yang menyebut bahawa Allah menganugerahi baginda Rasulullah saw
dengan kesejahteraan,
kerahmatan dan keberkatan, sedangkan buat kita semua Allah hanya menjanjikan kesejahteraan sahaja tanpa kerahmatan dan keberkatan. Itupun dengan
syarat kita adalah orang yang sembahyang, atau dalam keadaan sentiasa beramal
soleh. Cuba semak makna tasyhud kita.
Analiginya, apalah ertinya kita membaca
buku dalam Bahasa Inggeris jika tidak tahu makna? Apakah faedahnya, mahukah
anda melakukannya? Sama juga halnya apalah ertinya kita bermarhaban, bertahlil,
berzikir tanpa tujuan, tetapi sekadar mengucapkan kalimah-kalimahnya sahaja. Sekadar
berdendang.
Inilah sebabnya Rasulullah saw bersabda, Jangan bangga dengan sembahyang yang banyak kerana semua itu belum membuat Allah reda. Hadis ini dipadankan dengan kisah ibadah Nabi Musa dengan Allah swt, yang menyebut:
Nabi Musa: Wahai
Allah, aku telah melaksanakan ibadah, lalu manakah ibadahku yang membuatkan
Engkau redha?
Allah swt: Solat?
Solat itu untuk dirimu sendiri kerana dengan mengerjakan solat engkau
terpelihara daripada keji dan mungkar. Zikir?
Zikirmu itu hanya untuk dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih
dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.
Hadis ini menunjukkan ibadah yang diredai adalah yang membawa faedah buat orang lain. Bagaimana dengan ibadah dari membaca al-Quran itu?
Justeru untuk mengharap rahmat Allah, lakukan ibadah-ibadah yang tujuannya untuk faedah buat orang lain. Misalnya kita membaca ayat 1 surah ar-Rahman, yang ertinya Dengan nama Allah, Yang Maha
Pemurah, lagi Maha Mengasihani, kita ambil sifat Pemurah itu.
Dengan
sifat Pemurah-Nya Allah citpa
tumbuhan dan pokok-pokok, maka kita mengambil sikap menjaganya, malah kalau boleh menyayanginya,
kerana dengan tumbuhan itu kita mendapat faedah seperti untuk makanan, air dan
oksigen.
No comments:
Post a Comment