Ibadah haji adalah umpama sesi perkemahan:
Formaliti-formaliti
dalam ibadah haji seperti wukuf, tawaf, melontar, dan lain-lain adalah umpama
agenda-agenda dalam sesi perkemahan atau madrasah. Jadi dalam tempoh perkemahan itulah kita mempraktikkan segala teori yang telah diajarkan dalam kursus pra-haji,
ditambah dengan ilmu-ilmu daripada ayat-ayat al-Quran dan lain-lain. Dengan
kata lain, mematuhi hukum-hakam bagi setiap formaliti yang kita lakukan itu
adalah sebagai latihan amali ke arah merealisasikan maqasidnya.
Misalnya,
berihram itu adalah agenda atau formaliti, kita melaku-kannya dengan terikat
kepada hukum-hakamnya seperti tidak boleh memakai bahan-bahan yang melambangkan
pride, kemewahan dan sebagainya. Kita akur atau tunduk patuh dengan larangan
ini adalah sebagai latihan meninggalkan lambang pride itu tadi. Hala tujunya
ialah syariat atau cara hidup. Justeru hidup kita selepas menunaikan ibadah
haji ialah dengan tidak lagi mengamalkan sifat-sifat menunjuk-nunjuk.
Sesuatu yang
konsepnya perkemahan ada objektifnya, yang harus dicapai. Lulus atau gagal
dalam sesi perkemahan ini bergantung kepada tahap pencapaiannya. Bagi ibadah
haji pencapaiannya dilihat ketika kembali ke tanah air, bukan ketika dalam sesi
perkemahan sahaja. Inilah penentu untuk mendapat haji yang mabrur. Justeru,
seusai menunaikan ibadah haji, cuba semak sama ada (antaranya):
· Sudahkah kita
mendapat sikap tidak bercakap joros, lucah, dan tidak berlaku fasik,
· Tidak
melakukan diskriminasi, memandang semua manusia sama taraf, kecuali
ketakwaannya,
·
Tidak ego dan mementingkan diri,
·
Hubungan dengan Allah semakin erat, terasa seolah-olah
sentiasa bersama kita,
·
Mendapat sikap perpaduan dalam kehidupan bermasyarakat,
·
Mendapat semangat rela berkorban dan rasa kepedulian
terhadap yang memerlukan,
·
Mempunyai sikap protes terhadap syaitan dan agen-agennya,
·
Mempunyai sikap sentiasa tunduk-patuh kepada hukum syariat,
dan bukan mencari jalan hidupnya sendiri,
·
Mempunyai sikap berusaha keras untuk mencapai sesuatu
tujuan,
·
Ikhlas dalam semua pekerjaan sama ada yang tersembunyi
atau terbuka.
Ditambah pula dengan pengajaran-pengajaran dan iktibar
yang disebut oleh ayat-ayat dalam surah al-Haj, antaranya:
· Ayat 25 adalah peringatan tentang balasan kepada
orang-orang yang cenderung melakukan kejahatan. Inilah tabiat yang harus
ditinggalkan di miqat sebelum melangkah masuk ke tanah suci Makkah. Seusai
mengerjakan haji sikap ini harus ditinggalkan terus dari kehidupan.
· Ayat 26 menyebut, dan
sucikanlah rumah-Ku bagi orang-orang yang tawaf. Ayat ini merupakan
perintah Allah kepada Nabi Ibrahim as supaya membersihkan Baitullah dari segala perbuatan syirik dan
kotoran. Iktibarnya adalah tentang
kebersihan tempat amal ibadat.
· Ayat 27 merupakan perintah Allah kepada Nabi Ibrahim as
menyeru manusia mengerjakan ibadah haji. Namun implikasi-nya dipanjangkan
kepada seruan mengerjakan ibadah-ibadah yang lain. Justeru ketika musim haji
harus mengingatkan rakan sebilik yang terlalai. Tidak dinafikan memang ada
antara jemaah haji yang tidak ke masjid sepanjang musim haji.
· Ayat 28 adalah berkaitan dengan ibadah kurban, Allah
menyeru agar melakukan penyembelihan dan berikanlah
sebahagian lagi untuk dimakan oleh orang-orang yang sengsara lagi fakir.
Ayat ini menyeru agar mempunyai sikap kepedulian kepada orang lain terutama
yang fakir.
· Ayat 30, bermaksud, dan
jauhilah perkataan yang tidak elok, termasuklah berdusta, syirik, dan
penyaksian palsu. Justeru dalam sesi perkemahan haji kita diseru melatih
diri mengikis sikap-sikap dan percakapan yang tidak elok.
Senarai di atas ini bolehlah
dijadikan bedahsiasat atau muhasabah diri bagi menentukan lulus-gagalnya ibadah
haji. Dan, sepanjang masa baki hidup kita adalah masanya untuk menentukan tahap
kualiti ibadah haji. Lulus-gagalnya juga akan menentukan kemabruran ibadah
haji.
Seusai menunaikan ibadah
haji ayat-ayat ini kita jadikan penyuluh jalan hidup. Jika dapat dipraktikkan
bererti kita berjaya lulus dalam sesi perkemahan. Hasilnya ialah perubahan
sikap. Alangkah bahagia-nya mereka ini kerana mendapat haji yang mabrur.
Ibadah haji yang diaturkan
dengan kepayahan dan penuh cabaran bukanlah sesuatu yang terjadi secara tidak
disengajakan. Allah dan Rasul saw memang sengaja mengatur formaliti-formaliti
praktikal itu kerana ada hikmah di sebaliknya. Selain daripada untuk
mendapatkan pengajaran-pengajaran yang tersurat dalam surah al-Hajj itu dan
yang lain-lain itu ada lagi yang hendak ditanamkan ke dalam diri pengamalnya melalui aktiviti-aktiviti yang diaturkan itu. Mungkin boleh
dianalogikan dengan latihan-latihan ketenteraan.
Senarionya ialah bahawa
agama Islam bukan sekadar ajaran falsafah
dan teori sahaja tanpa praktikalnya. Kita lihat ajaran Islam
dimulakan dengan menanam keyakinan (aqidah), diminta buktikan dengan menunaikan
ibadah-ibadah yang amali iaitu sembahyang, zakat, puasa dan haji. Inilah yang
disebut bahawa Islam adalah ajaran yang menanamkan akidah dan keyakinan, kemudian diikuti dengan pembuktiannya dengan
melakukan ibadah, yang melibatkan
tubuh badan.
Ibadah haji tidak boleh
diperolehi melalui teori dan konsep semata-mata tetapi dibuktikan dengan
praktikal anggota badan. Ini bagi mengelakkan persoalan seperti Mengapa mesti bersusah payah pergi ke Makkah
hanya untuk mengubah sikap yang lama kepada sikap yang baru sedangkan boleh
mempelajarinya melalui teori?
Dengan amalan-amalan praktik ini diharap dapat impak yang lebih
bagi mengetuk pintu hati pengamalnya. Buku Allah,
Roh dan Alam menyebut bahawa roh (semangat) ialah tenaga yang terbit
melalui kerjasama antara aktiviti aliran darah dengan otak, yang dibaja oleh
tenaga daripada permakanan. Kesedaran diperoleh melalui aliran darah yang
berterusan mengalir ke seluruh badan termasuk otak. Tenaga ini diguna untuk
satu proses yang melibatkan bahan kimia. Seseorang yang sedang menggunakan
otaknya dikatakan berada dalam keadaan sedar, atau disebut sebagai berfikir.
Inilah roh atau semangat itu.
Analoginya, bolehlah
dibandingkan dengan sebuah kereta. Kereta itu adalah badan atau jasmani,
manakala petrol bertindak sebagai makanan. Ketika enjin belum dihidupkan,
kereta tidak mempunyai tenaga dan belum berfungsi sebagai kenderaan yang
bergerak. Namun sebaik dihidupkan, petrol akan mengalir ke dalam enjin dan
mencetus tenaga yang membolehkan kereta itu berfungsi, atau dikatakan kereta
itu sudah mempunyai semangat. Jika aliran petrol tersekat maka enjin kereta
tidak mendapat tenaga untuk bergerak. Di sini, tanggapan terhadap perfoman
kereta itu adalah lebih dirasai jika kita mencubanya. Misalnya, orang yang hendak
mengenali kuasa pacuannya hendaklah menekan padel
minyak. Dengan menekannya akan terasa performan kereta itu, berbanding
dengan membaca manualnya sahaja. Cuma
kereta itu tidak boleh disebut sebagai mempunyai roh kerana ia bukanlah benda hidup seperti manusia.
Roh dalam badan manusia akan
terus wujud selagi ada kerjasama antara aliran darah dengan otak. Otak akan melahirkan kesedaran terhadap amali dan
praktikal yang disengajakan. Misalnya, seseorang yang sedang berwukuf, otak
akan berfikir tentang teori-teori yang berkaitan berwukuf. Dengan demikian
terbentuklah perubahan dalam otak iaitu perubahan sikap. Jika ditambah lagi
dengan memanjatkan doa memohon kepada Allah swt supaya sikap ini dikekalkan
akan menguatkan lagi proses pembentukan sikap itu.
Inilah alasan mengapa Islam
menekankan konsep amali.
Berikhram, berwukuf,
melontar jamrah, tawaf dan saei, kesemua ini adalah aktiviti amali yang Allah
dan Rasul-Nya aturkan. Mengenakan
pakaian ihram yang disertai dengan kesedaran, dan dipupuk pula dengan ilmu
pengetahuan tentang ihram akan mencetus fikiran-fikiran tentang teori berihram.
Semangat ihram pun lahir.
Syaratnya kita menyedari
apakah yang sedang kita lakukan, mengetahui tujuan dan alasannya. Jika tidak, proses yang diharapkan tidak akan berlaku, sama sahaja
sama ada dia memakai pakaian ihram atau tidak, pakaian ihramnya tidak memberi
sebarang makna atau motivasi. Oleh kerana
tiada sebarang maklumat yang berkaitan dengan pakaiannya maka pemikirannya
tentang ikhram tidak muncul. Akibat-nya maqasid
ihram tidak kesampaian. Jika berwukuf, wukufnya juga sedemikian.
Jadi formaliti-formaliti
yang praktikal dalam ibadah haji adalah satu bentuk latihan perkemahan atau
madrasah. Maka sepanjang tempoh perkemahan inilah kita mempraktikkan
teori-teori yang disampaikan ketika menghadiri kursus pra-haji, dan ajaran-ajaran ayat-ayat al-Quran yang kita
baca sendiri. Inilah titik tolak perubahan sikap.
Tetapi jika prosesnya tidak
berlaku misalnya dia membatalkan niatnya ke Makkah perubahan ini tidak
diperolehi, pengeahuannya terawang-awang, tidak memberi kesan sewajarnya. Akibatnya,
sikapnya masih serupa dengan keadaannya yang sedia ada.
Malangnya, hal-hal yang
berkaitan semangat haji, matlamat haji tidak ditekankan dalam sesi kursus yang dikendalikan. Kursus berkenaan lebih
menekankan perkara-perkara yang berkaitan dengan prosedur bagi mendapatkan haji
yang sah dan mengelakkan perkara-perkara yang boleh membawa kepada denda dam.
Roh ibadah haji:
Perubahan sikap berlaku
hanya sekiranya jemaah haji berjaya menerapkan hukum-hakam ibadah haji menjadi
bentuk etika dan peraturan, diikuti dengan niat untuk dijadikan syariat.
Kepergian ke tanah suci itu adalah langkah untuk menjalankan prosesnya.
Prosesnya dilakukan melalui amali dan praktikal yang melibatkan anggota tubuh
badan, yang dipandu oleh pengetahuannya.
Jadi kejayaannya bergantung kepada
sejauh mana dan sebanyak mana
kefahamannya yang diperolehi ketika menjalani kursus sebelumnya iaitu kursus
pra-haji.
Prosesnya termasuklah keupayaannya
menterjemah hukum-hakam berkenaan. Ini bererti
formaliti-formaliti, upacara-upacara dan hukum-hakamnya harus diterjemahkan menjadi etika dan
peraturan hidupnya. Inilah yang kelak akan memandu jasmani kita bagaimana cara menjalani kehidupan
seharian.
Aspek-aspek berkenaan
saya namakan sebagai roh ibadah haji.
Kalimah diterjemahkan adalah
bermaksud bahawa hukum-hakam itu diqiyaskan
bagi membentuk hukum atau peraturan cara
hidup yang disebut way of life
itu. Saya namakan roh kerana ianya boleh
dihidupkan dalam bentuk aktiviti kehidupan jasmani, misalnya larangan bercakap
kotor dan rafas ketika berihram itu
boleh diterjemahkan menjadi peraturan jangan lagi bercakap kotor, jelek, lucah,
malah termasuk percapakan yang mendatangkan rasa kurang senang.
Satu contoh
lagi misalnya, cara pemakaian ikhram bagi wanita itu mengajar kita erti menutup
aurat, jadi ini harus diteruskan dalam kehidupan seharian kita setelah bergelar
hajah. Inilah dua contoh matlamat ibadah haji kita iaitu mendidik kita menjadi
orang yang sentiasa beretika sejajar dengan semangat ibadah haji. Jika inilah
pendidikan yang kita perolehi dari ibadah haji maka ibadah haji kita mabrur,
dan akan mendapat rahmat Allah swt yang balasannya tidak lain iaitu syurga.
Justeru, untuk
mengharap ibadah haji yang mabrur, kenalilah roh-roh ibadah itu dan hidupkanlah
dalam kehidupan seharian kita, dalam bentuk sikap dan tingkah laku. Barulah
konsep Rukun Islam bagi ibadah haji itu menjadi realiti. Realitinya adalah
sebagai way of life. Dan yang lebih
penting lagi ialah mengelakkan dakwaan haji
sahaja belum cukup.
No comments:
Post a Comment