Adakah haji yang
sah menjamin kemabrurannya. Katakanlah tidak kerana terlalu banyak membayar dam, tandanya banyak melakukan perkara-perkara
yang dilarang; melanggar larangan bererti sikap dan hatinya masih kotor, tidak
bersih. Baiklah, katakanlah seseorang itu mengerjakan ibadah haji dengan penuh
sempurna rukun-rukunnya, dan wajib hajinya, bolehkah dikatakan akan menjamin
hajinya mabrur?
Haji adalah
ibadah dalam Rukun Islam. Apakah
ertinya Rukun dan apakah ertinya Islam! Rukun bererti asas dan tonggak, manakala Islam adalah cara hidup.
Justeru ibadah haji haruslah yang merealisasikan konsep ini: ibadah haji
menjadi asas dan tonggak cara hidup Islam.
Misalnya,
adakah ibadah haji kita sudah mendidik kita menjadi orang yang cara hidupnya menyayangi alam sekitar,
orang yang tidak lagi kasar dan jelek percakapannya, orang yang tidak lagi
bersikap ujub dan besar diri, orang yang
memandang semua umat sama darjat, dan sebagai-nya. Ini adalah antara
nilai-nilai keperibadian yang harus tertanam dalam diri seorang yang sudah
mengerjakan ibadah haji. Namun bukan sekadar itu sahaja, tetapi itu tadi adalah
antaranya.
Jika ya,
bererti orang ini tadi adalah antaranya yang sudah melunas-kan tuntutan ibadah
haji sebagai Rukun Islam. Nilai-nilai
kerohanian yang tersebut itu menjadi jatidirinya seperti yang dikehendaki oleh Islam,
orang yang menyempurnakan tuntutan cita-cita Islam sebagai cara hidup. Nilai-nilai kerohanian ibadah hajinya menjadi
prinsip-prinsip hidupnya. Itulah cara
hidupnya sebagai seorang haji atau hajah.
Ibadah haji
biasa disebut-sebut sebagai ibadah puncak. Selepas ini tiada lagi ibadah yang
dapat mendidik seseorang dengan nilai akhlak dan keperibadian yang lebih tinggi lagi. Ibadah haji adalah
kesudahannya, sudah memenuhi setiap tuntutan Rukun Islam yang lima itu. Ibadah
hajinya sudah berjaya membuang akhlak dan kehidupannya dari kekotora sifat keji
dan maksiat.
Sebagai
ibadah puncak pula, nilai-nilai akhlaknya
haruslah yang tertinggi darjatnya berbanding yang dilahirkan oleh ibadah sembah-yang,
zakat dan puasa. Jadi, setelah kita terdidik dengan ibadah sembahyang, zakat
dan puasa, dan menjalani kehidupan dengan cara yang sejajar dengan nilai-nilai akhlaknya itu, cara hidup kita harus
berada pada tahap yang tertinggi.
Hakikatnya
haji adalah ibadah yang mentransformasi seseorang hamba kepada kualiti diri
seorang Muslim yang terbaik. Selepas ini tiada lagi ibadah yang disediakan bagi
mempertingkatkan kualitinya. Inilah kualiti
yang memungkinkan seseorang mendapat haji yang mabrur. Imam Nawawi dalam
Syarah Shahih Muslim menyebut, Antara tanda haji yang mabrur ialah
seseorang yang pulang dalam keadaan yang lebih baik daripada sebelumnya serta
tidak mengulangi perbuatan maksiat. Fahamlah kita bahawa haji yang mabrur
itu adalah haji yang memberi kesan kepada pelakunya.
Justeru, para
jemaah haji seharusnya tidak hanya memikirkan kesahan hajinya, sebaliknya sedaya
upaya bertekad menjernihkan hati dan akhlaknya.
Merujuk
kepada ayat 197 al-Baqarah pula akan kita fahami bahawa ibadah haji merupakan
proses memantapkan ketakwaan seseorang hamba. Untuk mencapai ketakwaan tidak
semudah yang difikirkan. Hanya orang-orang yang menjalani kehidupannya yang
diatur oleh lima kriteria yang telah dibentangkan sebelum ini sahaja adalah
orang yang bertakwa. Antara yang lima itu yang paling sukar untuk dipenuhi
ialah kriteria yang ketiga itu iaitu manhajnya
atau kaedah, dan yang keempat iaitu mengawasi natijah cara hidupnya. Cabarannya sangat tinggi kerana melibatkan
jihad melawan nafsu dan keegoan diri.
Belum selesai
dengan persoalan di atas ini banyak lagi perkara yang harus dilihat, sama ada
dalam bentuk ayat al-Quran mahupun Hadis. Yang berikut ini adalah antara
perkara-perkara yang harus diterjemah menjadi cara hidup.
ü Sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat
mengerjakan) ibadah haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri dan tidak
boleh membuat maksiat dan tidak boleh bertengkar, dalam masa mengerja-kan
ibadat haji (al-Baqarah, 197).
ü dan jangan (pula mengganggu) orang-orang yang mengunjungi
Baitul-haram yang bertujuan mencari kelebihan dan keredaan daripada Tuhan
mereka (Maidah, 2).
ü dan jauhilah perkataan yang tidak elok (al-Hajj, 30).
ü Wahai orang-orang beriman! Allah pasti akan menguji kamu
dengan haiwan buruan yang dengan mudah kamu peroleh dengan tangan dan tombakmu
agar Allah mengetahui siapa yang takut kepada-Nya dalam keadaan ghaib (bersendirian) (Maidah, 94).
ü Wahai orang-orang beriman! Janganlah kamu membunuh haiwan buruan dalam keadaan
kamu sedang ikhram (haji dan umrah) (Maidah, 95)
Untuk
mengharap haji yang mabrur, harus mengetahui bahawa kemabruran ibadah haji adalah dilihat dari aspek syariat atau cara hidup pengamalnya seusai mengerjakan haji.
Ayat-ayat
yang saya turunkan di atas tadi adalah antara nilai-nilai akhlak. Ayat 197 al-Baqarah mengajar kita erti tidak boleh membuat maksiat dan tidak boleh bertengkar dalam
menjalani kehidupan seharian, ayat 2 Maidah mengajar erti jangan menghalangi
orang-orang yang hendak mencari kelebihan
dan keredaan daripada Tuhan mereka, ayat 30 al-Hajj mengajak kita menjauhi perkataan yang tidak elok, ayat 94
dan 95 Maidah pula mengajar kita erti menjaga dan menyayangi alam sekitar.
Inilah antara akhlak dan cara hidup seseorang yang bergelar haji.
Dengan
demikian, agak jelas dinyatakan bahawa ibadah haji mestilah yang dapat mendidik
kita menjadi orang yang bersifat baik percakapannya, tidak suka bertengkar,
memelihara maruah diri dan agamanya (Islam), dan sebagainya.
Apabila ianya seruan
Allah swt bererti itu adalah indeks kualiti ibadah haji yang mesti dicapai,
tidak boleh ditinggalkan, atau dengan kata lain kesemuanya itu harus dijadikan
kenyataan, dan dijadikan sebagai matlamat ibadah ini. Untuk apakah Allah swt
menurunkan ayat-ayat tersebut jika tidak
direalisasikan. Ini juga menunjukkan bahawa sesuatu ibadah itu haruslah
yang melahirkan akhlak, dan
nilai-nilai akhlaknya harus dijadikan syariat
atau jalan hidup. Mengikut Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Allah tidak menciptakan sesuatu ibadah tanpa tujuan.
Jadi sekali lagi
hendak disebutkan bahawa hakikatnya ibadah haji yang diterima adalah yang sah
dan dapat merealisasikan tujuan atau pengajaran ayat-ayat dan hadis tersebut
tadi, jika tidak akan terjadilah seperti yang disebut dalam hadis yang lalu, di
mana di akhirat kelak Allah swt akan menyatakan bahawa tujuan kamu baik tetapi haji sahaja belum cukup. Mengapa tidak cukup? Menunaikan ibadah haji yang
sekadar menunaikan segala rukun-rukunnya itu bagi menjadikan hajinya sah
sahaja tidak dilanjutkan ke arah matlamatnya
(maqasid). Bagi mencukup-kannya ibadah haji itu haruslah yang melahirkan
akhlak dan akhlak itu dijadikan cara hidup.
Sebagai tonggak Islam, unsur-unsur di sebalik
perkara-perkara rukun dan wajib haji itu yang menyumbang kepada
tertegaknya Islam (sebagai way of life).
Kerana itu seseorang yang mengerjakan haji sewajarnya merenung sejenak
tujuan-tujuan di sebalik perintah dan larangan dalam upacara-upacara ibadah
haji: mengapa diwajibkan berihram di Miqat, berada di Muzdalifah disertakan
pula syaratnya ialah sesudah tengah malam iaitu selepas berada di padang
Arafah, melontar Jumrah, bermalam di Mina, tawaf wida’ iaitu tawaf pada
saat-saat hendak meninggalkan Mekah, dan menjauhkan diri dari segala larangan
atau perkara yang diharamkan semasa berihram. Kesemua perkara ini memerlukan
penghayatan yang jitu, untuk ditanamkan ke dalam diri orang-orang yang bergelar
haji dan hajah
Butiran lanjut terdapat dalam buku 4 Tonggak Way of Life Islam, terbitan Karisma Publishing.
No comments:
Post a Comment