07 January 2020

Tujuan hidup manusia

Tujuan Allah menjadikan manusia disebut dengan jelas dengan ayat 56 surah az-Zariyat, yang maksudnya Tidak Ku jadikan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku. Beribadah tidak bermaksud menunaikan sembahyang, zakat, puasa dan haji serta dengan rangkaian-rangkaiannya sahaja tetapi ibadah dalam ertikata tunduk patuh.

Tunduk patuh bererti akur dan patuh dengan semua perintah dan larangan-Nya. Jadi manusia harus melakukan segala perintah-Nya dan menjauhi segala larangannya. Perintah dan larangan-Nya disebut dalam al-Quran, namun dalam keadaan tertentu harus merujuk kepada Hadis Rasulullah saw.

Rasanya ada baiknya diberikan contoh supaya jelas. Misalnya, ayat 56 itu tadi: maksudnya jelas iaitu tunduk patuh, yang menjadi persoalan ialah caranya, iaitu bagaimanakah cara tunduk patuh itu. Persoalan ini dijawab oleh Hadis, iaitu seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah saw.

Satu contoh lain ialah dalam al-Quran ada perintah supaya manusia mendirikan sembahyang., tetapi tidak pula dihuraikan caranya. Justeru caranya ialah seperti yang ditunjukkan oleh Rasulullah saw.

Namun dalam al-Quran ada tanda-tanda yang menunjukkan Allah seperti sengaja meninggalkan persoalan-persoalan yang tidak ada hukumnya sama ada diperintah atau dilarang. Justeru para ulama meletakkannya di bawah perkara-perkara yang hukumnya harus. Hukum harus bererti manusia dibenarkan melakukannya. Namun ada syarat-syarat tertentu agar tidak berubah menjadi perkara yang dilarang. Ada kriteria-kriterianya yang tertentu.

Mengapa harus tunduk patuh?

Jawabnya, Allah hendak menjadi bumi ini tempat tinggal manusia yang aman sejahtera – sejahtera buat individu dan kelompoknya, seterusnya masyarakat seluruhnya. Tentu anda setuju jika dikatakan bahawa berbohong itu boleh mendatangkan suasana tidak tenteram, huru hara. Jadi Allah melarang kita berbohong. Justeru kita harus mematuhi larangan-Nya.

Jika ada antara manusia yang bersikap jahat, tidak peduli soal kesejahteraan orang lain, siapakah yang dapat melarangnya? Mungkin orang mengatakan bahawa kita ada undang-undang – undang-undang negara! Baik, jika orang berkenaan tidak mempedulikannya? Inilah sebabnya kita wajib percaya kepada Allah swt. Percaya kepada Allah bererti percaya juga dengan segala perkara yang terkandung dalam Rukun Islam dan Rukun Iman. Jika Allah menyatakan Dia menyediakan Neraka untuk tempat memberi balasan kepada orang jahat maka kita wajib percaya, percaya bererti kita harus meninggalkan kejahatan.

Untuk mewujudkan iklim aman sejahtera Allah menghendaki kita percaya benar-benar dengan Rukun Iman. Bagi membuktikan keimanan kita maka harus tunduk patuh menunaikan lima perkara dalam Rukun Islam. Jadi, Rukun Islam itu adalah ramuan asasnya. Apabila Allah menghendaki mendirikan sembahyang, maka sembahyang itu adalah asas untuk membina iklim aman sejahtera. Dengan kata lain bahawa segala isi yang terkandung dalam ibadah sembahyang itu adalah ramuannya. Isi kandungan sembahyang dikelompokkan kepada tiga iaitu Rukun Qalbi, Rukun Qauli, dan Rukun Feeli.

Kita ambil satu contoh, jika anda selepas berwuduk, berdiri mengadap qiblat, mengangkat tangan sambil melafazkan Allahu akbar, maknanya anda hendak mendirikan sembahyang. Apakah yang dimaksudkan dengan lafaz itu tadi?

Selepas lafaz Allahu akbar bererti anda dilarang bercakap, dilarang melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak berkaitan dengan sembahyang, dilarang juga mengingati perkara-perkara yang tidak ada kaitan dengan makna bacaan-bacaan dalam sembahyang. Pendek kata kita wajib menjaga perkara-perkara yang boleh membatalkan sembahyang. Baik, untuk apakah semua ini. Ini mengajar kita erti mematuhi hukum-hakam dalam sembahyang.
Inilah antara isi kandungan dalam sembahyang yang harus dijadikan cara hidup. Jadi mengikut hukum itu tadi, Allah menghendaki kita menjadi seorang manusia yang berpegang kepada hukum dan peraturan: yang dilarang harus ditinggalkan, kerana ada keburukannya, boleh menggagalkan cita-cita Allah untuk menjadikan bumi ini sebagai tempat tinggal yang aman sejahtera. Inilah antara kefahaman yang berkaitan dengan ayat 56 itu tadi.
Wallahu aa'lam.

No comments: