10 January 2020

Sembahyang yang tidak diredhai Allah


Sembahyang yang tidak diredhai Allah. Ada ke?

Ye ada, lihat hadis berikut:

Nabi Musa as: Wahai Allah, aku telah melaksanakan ibadah, lalu manakah ibadahku yang membuatkan Engkau redha?

Allah swt: Solat? Solat itu untuk dirimu sendiri kerana dengan mengerjakan solat engkau terpelihara daripada keji dan mungkar. Zikir? Zikirmu itu hanya untuk dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.

Nabi Musa as: Lalu ibadahku yang manakah yang membuatkan Engkau redha ya Allah?

Allah swtSedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu. Itulah yang membuatkan Aku redha kerana ketika engkau membahagiakan orang yang sedang susah Aku hadir di sampingnya. Dan Aku akan menggantikannya dengan ganjaran 700 kali ganda (al-Baqarah 261-262).

                                                                                

Apabila hadis ini menyebut ketika engkau membahagiakan orang lain memberi petunjuk bahawa amalan yang diredhai Allah adalah yang berkait dengan orang lain. Di sebut dalam hadis itu misalnya bersedekah yang niatnya untuk membahagiakan orang lain. Itulah amalan yang akan mendapat keredhaan Allah.

Apakah ada sedekah dengan niat yang lain? Memang ada misalnya, niat untuk mendapat pahala. Sedekah yang begini tidak mendapat keredhaan-Nya. Begitu juga dengan infaq, zakat.

Hadis ini juga menyebut tentang perbuatan baikmu, ini bermaksud perbuatan yang memberi faedah kepada orang lain. Jadi dapat disimpulkan di sini, bahawa amalan yang diredhai Allah adalah yang mendatangkan kebaikan kepada orang lain.

Kita lihat sembahyang: ada orang yang sembahyang kerana mengharapkan pahala. Ini bererti sembahyang itu adalah buat dirinya sendiri. Ada orang yang sembahyang dengan niat agar dirinya dijauhkan dari kemungkaran. Ini juga adalah untuk dirinya sendiri. Sembahyang yang mendapat keredhaan Allah adalah yang mendatangkan faedah kepada orang lain.

Contoh: dalam sembahyang kita membaca ar-rahmaanir-rahiim. Ayat ini menyatakan sifat Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani. Orang yang faham maksud ayat ini lantas dia menanam sikap ingin mencontohi sifat-sifat Allah tersebut; lalu dia rajin bersedekah, infaq dan sebagainya dengan niat untuk mencontohi sifat Allah yang Maha Pemurah, maka amalan-amalan itu akan mendapat keredhaan Allah.

Dapat pahala atau tidak? Lazimnya, apabila Allah meredhari sesuatu amalan, Allah akan membalasnya dengan pahala, tanpa kita harap-harapkan.

Satu contoh lagi: apabila kita membaca Alhamdulillahi-rabbil-‘aalamiin, ayat ini bermaksud bahawa Allah yang mentadbir alam ini – Allah mencipta pelbagai tumbuhan untuk makanan kita, untuk berteduh, dan sebagainya. Maka kita harus mengambiil sikap menjaganya. Dengan kata lain menjaga alam sekitar. Menjaga alam sekitar ini adalah suatu amalan yang membawa kebaikan segala tumbuhan. Inilah amalan yang diredhai Allah. Jangan merosakkan sebarang tumbuhan tanpa sebarang tujuan yang lebih baik. Merosakkannya walaupun sehelai daun sekalipun boleh mendatangkan dosa, kerana daun itu Allah cipta untuk menjalankan proses fotosintisis, yang antara hasilnya ialah oksigen untuk kegunaan kita juga.

Banyak lagi hal-hal yang seumpama ini disebut dalam buku RUKUN ISLAM Asas dan Tonggak Way of Life.
Contoh-contoh di atas ini sekadar contoh, yang boleh dijadikan panduan untuk mencari yang lain lagi. Misalnya, apakah pengajaran yang boleh diambil dari hukum dalam sembahyang yang menyebut Makruh sembahyang di muka pintu?

No comments: