Tajuk pagi ini hendak memberikan satu
contoh tentang saling hubungan yang
disebut dalam posting yang lalu. Untuk tujuan ini ada baiknya diturunkan sekali lagi idea misi dan visi
Islam.
Misi dan visi Islam mahu membentuk kehidupan individu dan kelompoknya dalam susunan sosialnya yang aman, sejahtera dan penuh kepuasan.
Sasarannya pula
bukan sahaja manusia tetapi mencakupi persekitaran kehidupan manusia itu sendiri. Alasannya ialah bahawa kesejahteraan manusia bergantung kepada persekitarannya. Justeru,
Allah swt mengatur kehidupan di dunia ini berasaskan saling bergantung antara satu sama lain, manusia adalah
sebahagian daripadanya.
Kebergantungan manusia bukan kepada manusia sahaja
tetapi kepada makhluk-makhluk lain dan sekitarannya juga. Dengan demikian
iklim keamaman, kesejahteraan, dan kepuasan itu
tadi dapat dibina untuk kedua-duanya.
ü Setiap ciptaan ada sukatannya yang
tertentu. Misalnya matahari memancarkan
cahayanya (memancarkan haba, cahaya lampau ungu), habanya untuk memanaskan
bumi.
ü
Tumbuhan, Allah jadikan dalam keadaan pucuknya
cenderung kepada sumber cahaya matahari, sains menyebutnya sebagai fototropism,
akarnya mencari bumi, disebut geotropism, tumbuhan membesar, menghasilkan bunga
dan buah untuk dimakan oleh manusia dan haiwan. Tumbuhan membesar dan
menghasilkan buah dengan menjalankan proses fotosintisis, antara hasilnya yang
lain ialah oksigen, iaitu gas yang diperlukan oleh semua hidupan termasuk
manusia.
ü Haiwan ada yang Allah swt jadikan sebagai herbivor (makan daun), dan ada pula
yang karnivor
(makan haiwan) malah ada pula yang makan kedua-duanya misalnya manusia. Jadi,
manusia dipanggil makhluk omnivor.
ü Tanah adalah
makhluk yang tidak hidup, sifatnya boleh diresapi air, mengandungi
galian-galian, yang disediakan untuk tumbuhan.
Kesemua aktiviti ciptaan ini membentuk satu
sistem saling hubungan antara satu
sama lain, termasuk manusia. Rangkaian hubungan antara makhluk-makhluk ini
disebut oleh ilmu sains sebagai rantaian
makanan dan siratan makanan.
Inilah antara fenomena yang membentuk alam ini yang ramai menyebutnya sebagai nature. Contoh ini sekadar satu jalur
pola kehidupan yang kecil sahaja. Inilah caranya Allah mentadbir alam ini. Justeru logiklah untuk
menerima idea bahawa antara guru kita ialah buku sains dan guru sains.
Dalam rantaian makanan di sini menunjukkan tumbuhan dimakan oleh belalang, belalang dimakan oleh burung, burung dimakan oleh ular, manakala ular pula dimakan oleh burung helang. Inilah hubungan yang Allah aturkan.
Sistem rantaian ini tidak semestinya sehala yang
disebut rantaian itu. Saling hubungan
menjadi lebih kompleks seperti yang ditunjukkan oleh siratan
makanan.
Sedar atau tidak, inilah antara bentuk yang
terdapat dalam pentadbiran Allah swt, yang disebut oleh ayat 2 surah al-Fatihah
yang menyebut rabbil-‘aalamiin itu.
Cuba bayangkan, apakah akan terjadi sekiranya ada faktor yang memutuskan rantaian makanan. Misalnya, tumbuhan protes,
tidak mahu lagi menjalankan fotosintisis? Atau manusia melakukan penebangan hutan secara yang tidak terkawal.
Waima buat diri sendiri pun bayangkan apa akan terjadi sekiranya kita bersikap
tidak mahu menjadi makhluk omnivor, tidak makan sayur atau produk suplimen
penggantinya.
Fakta-fakta fenomena seperti inilah antaranya
yang menjadi asas pembinaan syariat.
Justeru mengikut hukum akal sekalipun logiklah Allah menyediakan hari Akhirat,
seperti yang disebut oleh ayat 4 al-Fatihah yang menyebut maaliki yaumiddin itu, supaya manusia tidak bertindak melakukan apa
sahaja yang dia mahu, di mana yang dia mahu dan bagaimana yang dia mahu,
sehingga menidakkan hak orang lain.
Justeru, kita harus mempunyai
ilmu teknologi untuk menyelami maksud-maksud yang terselindung di sebalik
ayat-ayat yang kit abaca dalam sembahyang. Orang yang dapat melakukannya
dikatakan dia berjaya mendirikan sembahyang
yang batin, dia adalah orang yang mempunyai ilmu berkenaan. Tidak ramai
yang mempunyai ilmu ini.
Sementelah Allah swt
mengatur dan mentadbir alam ini sedemikian rupa, apakah hukumnya jika kita
merosakkan alam sekitar? Awas hukumnya haram bukan makruh sahaja kerana amat
jelas kita seperti tidak menghormati Allah swt, tidak menghargai citptaan-ciptaanya
yang jelas untuk kepentingan kita sendiri.
Maka harus difahami
bahawa inilah antara sikap seorang Islam yang terpuji. Akur dengan ayat 2 surah
al-Fatihah itu tadi bererti kita mengekalkan bentuk saling hubungan kita dengan
orang lain dan makhluk keseluruhannya.
Justeru inilah juga jalan hidup yang harus kita ikuti; bukan jalan mereka yang dimurkai, atau yang sesat yang disebut oleh ayat 7 itu. Mereka yang dimurkai ialah orang-orang yang mengaku dirinya Islam tetapi jalan hidupnya tidak sejajar dengan ayat-ayat al-Quran, tidak mengambil jalan hidup Nabi saw, atau yang bercampur-baur dengan jalan hidup bikinan akal manusia seperti falsafah, ilmu Sains yang terpisah dari sumber Islam, manakala yang sesat itu ialah mereka yang bukan Islam dan puak Atheis.
No comments:
Post a Comment