05 November 2020

Misi dan visi Islam mahu membentuk kerajaan Allah swt di bumi, yang coraknya menjamin kehidupan individu dan kelompoknya dalam susunan sosialnya yang iklimnya keamanan, kesejahteraan dan kepuasan.

Sasarannya pula bukan sahaja manusia tetapi mencakupi persekitaran kehidupan manusia itu sendiri. Alasannya ialah bahawa kesejahteraan manusia bergantung kepada persekitarannya. Allah swt yang mengaturkan sedemikian.

Justeru, Allah swt mengatur kehidupan di dunia ini berasaskan saling bergantung antara satu sama lain, manusia adalah sebahagian daripadanya. Kebergantungan manusia bukan kepada manusia sahaja tetapi kepada makhluk-makhluk lain dan sekitarannya juga. Dengan demikian iklim keamaman, kesejahteraan, dan kepuasan itu tadi dapat dibina untuk kedua-duanya. Kerana itulah Allah swt menjadi manusia itu sebagai makhluk sosial.

Atas dasar inilah Islam membawa maksud yang pelbagai. Yang paling popular ialah Islam sebagai agama, Islam sebagai Rukun Islam. Sebagai Rukun Islam maksudnya harus bertepatan dengan maksud rukun ertinya asas dan tonggak, manakala Islam maksudnya cara hidup.

Antara lain lagi:

ü Islam dengan makna Tiga Persoalan,

ü Islam dengan makna cara hidup atau syariat,

ü Islam itu ideology,

ü Islam dengan makna tunduk patuh,

ü Islam dengan makna ajaran,

ü Islam dengan makna anutan,

ü Islam itu ajaran,

ü Dan lain-lain lagi.

 Jika setiap orang melihat makna Islam itu mencakupi kesemua di atas ini, misi dan visi Islam akan menjadi kenyataan. Malangnya kebanyakan kita melihat Islam itu sekadar menunaikan ibadah-ibadah yang empat iaitu yang terkandung dalam Rukun Islam.

Apakah alasan mereka itu. Apakah mereka tidak sedar maksud ayat 85 surah ali-Imran, ayat 56 az-Zariyat, dan beberapa ayat yang lain lagi.

Kerana itulah maka kita harus melihat bahawa Ciri utama Gagasan Hidup Islam ialah bahawa Islam tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi secara yang sangat ketara, tidak juga membenarkan konflik, maupun membuat batasan pemisah antara menulenkan kerohanian dan kehidupan moral manusia. Daerah kekuasaan Islam meliputi kepelbagaian macam, rupa dan emosi kehidupan. Syumul.

Dalam Kamus Dewan, kerohanian diberi erti perihal rohani, sifat-sifat rohani, atau dalam bahasa Inggerisnya ialah spirituality. Jadi, kerohanian ialah elemen hati (qalb), iaitu apa jua pemikiran atau konsep yang tersimpan dalam hati.

Jadi, boleh juga dikatakan bahawa kerohanian adalah nilai bina-dalam yang menggerakkan jasmani.

Pergerakan jasmani menunjukkan perangai, tingkah-laku, perilaku.

Ini bermaksud bahawa kerohanian dan pergerakan jasmani adalah saling berkait, iaitu pergerakan jasmani itu menunjukkan kerohaniannya, dan kerohaniannya itu yang menggerakkan jasmaninya. Dengan kata lain ialah bahawa antara keduanya adalah saling berkait, saling melengkapi, tidak konflik, dan tidak ada batasan pemisah.

Justeru apa jua yang kita cakapkan, apa jua yang kita lakukan adalah cerminan kerohaniannya. Demikian juga lintasan hati atau niat kita. Ini bererti kerohanian merupakan penentu moral individu dan sosial masyarakat.

Kita biasa mendengar kenyataan bahawa kehidupan di dunia akan menentukan bentuk kehidupan di Akhirat: kehidupan yang baik di dunia akan mendapat ganjaran syurga, manakala kehidupan yang jahat akan diberi balasan neraka.

Atau sebaliknya, ahli neraka itu menunjukkan bentuk kehidupan jahatnya, ahli syurga itu pula menunjukkan bentuk kehidupan baiknya di dunia.

Akhirat itu adalah kerohanian, manakala kehidupan di dunia adalah keduniaan atau duniawi. Kedudukan ini juga menggambarkan saling hubungkait antara kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi.

Bolehkah kita menafikannya?

Apabila gagasan itu menyebut tidak memisahkan kehidupan kerohanian dengan kehidupan duniawi bererti setiap amalan yang kerohanian itu harus dicari keduniaannya. Misalnya setiap ayat al-Quran yang kita baca itu adalah kerohanian, maka harus dicari keduniaannya, sembahyang sama ada yang fardhu atau sunat itu kerohanian maka harus dicari keduniaannya, berzikir dan berwirid itu kerohanian harus dicari keduniaannya. Keduniaannya ialah cara hidup di dunia, yang bererti cara hidup kita harus yang berpandukan kepada ayat-ayat al-Quran yang kita baca, berpandukan ibadah sembahyang yang kita dirikan, berpandukan kalimah-kalimah zikir dan wirid yang kita lafazkan. (Selanjutnya, klik)

No comments: