Tujuan hidup yang sejati adalah yang dapat menjawab persoalan siapakah aku, dari manakah aku datang, apa yang aku lakukan di sini, dan ke manakah aku akan pergi dari sini.
Satu lagi iaitu seseorang yang
mempunyai tujuan hidup akan sentiasa
sedar siapakah dirinya, apakah yang sedang dilakukan,
adakah yang sedang anda lakukan itu serasi dengan tujuan hidupnya. Tanpa tujuan
hidup, tindak tanduknya akan terjadi spontan tanpa sebarang perencanaan?
Pendek
kata tujuan hidup akan memandu idea
bagaimana caranya hendak menjalani kehidupan di dunia ini. Adakah ianya serasi
dengan semangat agama, tidak kiralah sama agama Islam, Kristian, Budha, Hindu,
dan sebagainya. Jadi, apa yang hendak dilakukan itu adalah sebahagian
daripada rancangan-rancangan yang diatur bagi menjayakan cita-cita mencapai tujuan hidup, bukan yang
menggagalkannya.
Pendek kata tujuan hidup itulah fahaman yang kita jadikan prinsip
hidup, yang mengatur dan menentukan apa yang
boleh dan tidak boleh, yang cantik dan buruk, yang baik dan yang terbaik.
Jika anda
seorang Islam, tentu sekali anda sudah mula bertanggapan bahawa tujuan hidup yang digambarkan di atas adalah
yang diajarkan oleh agama (Islam), lantaran konsep hari akhirat itu memang
sinonim dengan ajaran Islam.
Kelihatannya
impak dari tujuan hidup adalah peraturan dan undang-undang, yang mencakupi persoalan yang tiga itu tadi, iaitu dari mana aku datang, apakah yang aku
lakukan di dunia ini dan ke manakah aku akan pergi dari sini.
Peraturan dan undang-undang Islam berfungsi sebagai akta yang mengatur corak
pergerakan mencapai tujuan
hidupnya. Bolehlah dikodkan sebagai akta yang mengawal manusia agar sentiasa berada dalam norma-norma kemanusiaan.
Islam adalah berasal dari perkataan salam yang ertinya sejahtera. Jadi, misi dan visi Islam adalah kesejahteraan. Kerana inilah apabila Allah swt menurunkan
ayat-ayat-Nya yang berkait dengan konsep kekhalifahan antara ayatnya ialah yang
menyebut tugas seseorang khalifah, iaitu untuk menjaga kesejahteraan alam ini,
termasuklah manusia di dalamnya.
Pentingkah kita berfikir tentang tujuan hidup?
Memang penting dan sangat
penting. Tujuan hidup akan menentukan
jalannya yang harus diikuti, dan strateginya. Jika dianalogi bagaimanakah caranya
untuk berjalan dalam gelap. Kita tidak akan mengenali di manakah destinasi kita
dan jalan mana yang harus kita laluinya.
Tentu sekali anda masih ingat zaman
kehidupan ketika kanak-kanak: takut dengan kegelapan, setelah mencapai usia
dewasa sekalipun kegelapan membuat kita takut, was-was, dan cemas penuh
kekuatiran. Pendek kata siapa pun tidak mau berada dalam kegelapan. Demikianlah
kehidupan kita.
Hidup tanpa tujuan membuatkan kita menjalani kehidupan tanpa perancangan, jika
ingat kematian sekalipun tidak membuat
persiapan untuk menghadapinya. Kadangkala natijahnya sehingga bersikap membujur
lalu melintang patah. Menjalani kehidupan mengikut nalurinya, nafsunya. Seperti
mana haiwan, hidup untuk makan, bersukaria. Jika teringat untuk kahwin dia akan
mencari pasangan mengikut situasi kehidupan semasa.
Tiada tujuan hidup membuat kehidupan yang
tanpa cita-cita, tidak tau sejauh mana akan pergi, dimanakah destinasinya, jika
ada orang menyebut tentang kematian sekalipun didengarnya seperti tidak
berkaitan dengan dirinya.
Hidup tanpa
tujuan akan sering berhadapan dengan situasi tidak kena, menimbulkan dilemma, banyak
masalah. Tidak dinafikan bagi sestengah orang situasi ini diterimanya sebagai
perkara biasa dalam kehidupan.
Kehidupan
yang tidak diasaskan kepada tujuan
hidup sering menjadi punca kepada banyak masalah dalam komuniti. Orang-orang
yang sebegini tidak mempunyai worldview
yang diterima ramai, yang neutral, sebaliknya berpegang kepada worldviewnya sendiri. Sikapnya mementingkan
diri, aktiviti kehidupan seharian tidak serasi dengan agama atau fahaman yang dianutinya. Inilah antara
kesan dan akibatnya.
Jadi tujuan hidup adalah satu daripada asas-asas kefahaman tentang Islam. Tujuan hidup akan menentukan pegangan hidup.
Rukun Islam: Sembahyang
Ketiadaan kefahaman asas juga menyebabkan timbul
salah tanggap terhadap Rukun Islam. Akibatnya tujuan melaksanakan perintah
menunai-kan sembahyang, zakat, puasa dan haji itu kabur, tersasar, ditunaikan
berdasarkan ketaksuban kepada takrifnya sahaja. Selalunya untuk tujuan pahala,
untuk syurga. Ibadah korban dan umrah juga tidak terkecuali. Lebih parah lagi
jika dilihat dari sudut pengurusan harta.
Pendek kata
manusia hari ini sudah kehilangan kefahaman asas tentang (agama) Islam.
Manusia sudah terlepas dari konsep
ayat 85 ali-Imran yang menyebut bahawa Islam adalah cara hidup, dan cara hidup yang dikehendaki adalah yang menepati
tuntutan ayat 56 az-Zariyat. Seseorang yang mengetahui ayat ini sudah memadai
untuk membina tanggapan bahawa tujuan ibadah-ibadah dalam Rukun Islam itu
adalah berkait dengan cara hidup. Jika
ditelusuri ayat-ayat al-Quran sekalipun akan kita dapati keseluruhannya
menunjukkan kedudukan ini. Inilah sebabnya kita sering mendengar kenyataan yang
menyebut Akhlak Nabi saw adalah al-Quran,
yang menunjukkan bahawa al-Quran itu adalah petunjuk jalan hidup seperti yang
ditunjukkan oleh Rasulullah saw.
Antara kefahaman asas yang wajib diketahui oleh
setiap manusia ialah seperti yang digambarkan oleh hadis yang meriwayatkan
tentang dialog antara Nabi Musa dengan Allah swt:
Nabi Musa: Wahai Allah, aku telah
melaksanakan ibadah, lalu manakah ibadahku yang membuatkan Engkau redha?
Allah swt: Solat? Solat itu untuk
dirimu sendiri kerana dengan mengerjakan solat engkau terpelihara daripada keji
dan mungkar. Zikir? Zikirmu itu hanya
untuk dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri,
melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.
Nabi Musa: Lalu ibadahku yang manakah
yang membuatkan Engkau redha ya Allah?
Allah swt: Sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu.
Itulah yang membuatkan Aku redha kerana ketika engkau membahagiakan orang yang
sedang susah Aku hadir di sampingnya.
Hadis ini menggambarkan bahawa
antara kefahaman asas bagi seseorang
Islam ialah sikap kepedulian buat
orang lain dan alam sekitar. Malangnya kebanyakan orang sudah kehilangan kefahaman ini menyebab-kan tujuan
sembahyangnya jelas untuk diri sendiri;
demikian juga tujuan zikir dan puasanya.
Mereka sudah tidak berpegang kepada kefahaman
bahawa dirinya dicipta Allah untuk menjadi khalifah,
yang tugasnya adalah untuk membina kesejahteraan alam ini. Apakah penting sikap
kepedulian ini untuk manusia? Buku
kecil ini akan menjelaskannya.
Pendek
kata persoalan dari manakah aku datang, apa yang aku lakukan di sini, dan ke manakah
aku akan pergi dari sini sangat relevan untuk difahami sedalam-dalamnya
supaya jalan hidup kita jelas, tidak teraba-raba dan terkeliru lagi.
Jalan
hidup Islam merangkumi aktiviti yang kerohanian
dan keduniaan kerana antara keduanya
adalah saling berkaitan, dalam bentuknya yang boleh dianalogikan bagai tiang dengan rumah, bagai aur dengan
tebing. Justeru fahamilah benar-benar bagaimanakah perkaitannya. Inilah
asas worldview hidup kita. Kerana itu
adalah tidak betul sekiranya ada yang berpandangan bahawa ibadah adalah ibadah,
tiada kaitannya dengan cara hidup di
dunia.
Cara hidup di dunia berasaskan konsep kekhalifahan. Hal ini disebut oleh ayat
30 al-Baqarah. Tugas utamanya disebut oleh ayat 74 al-Araf, …janganlah kamu
bermaharajalela melakukan kerosakan di muka bumi. Ayat ini berupa amaran
yang maksudnya ialah menjaga
kesejahteraan alam ini.
Bagi
merealisasikannya maka Islam telah menggariskan kriteria-kriteria tertentu. Yang
sangat penting ialah bahawa sesuatu ibadah itu tujuannya untuk membina sikap
kepedulian, sejajar konsep kekhalifahan itu tadi.
Misalnya Islam menekankan bahawa cara hidup yang dikehendaki ialah yang membawa faedah buat orang lain, bukan cara hidup mementingkan diri sendiri. Kerana inilah Allah swt menekankan bahawa sesuatu ibadah yang tiada tujuan, atau yang tujuannya untuk kepentingan diri sendiri adalah tidak diredai. Buku kecil ini akan membentangkan fakta-faktanya.
No comments:
Post a Comment