Hukum-hakam sesuatu ibadah itu ibarat ROH bagi ibadah itu, yang harus
dihidupkan. Bagi orang-orang Sufi takrif puasa dikembangkan hingga ke
tahap apa yang diungkapkan sebagai tindakan
membatasi kegiatan manusia, pembatasannya mencakupi kegiatan anggota badan, hati dan
fikiran dari melakukan perbuatan yang mendatangkan dosa.
Misalnya, apabila takwa
diberi takrif menurut segala perintah dan
menjauhi segala yang dilarang, bererti kita cuba membataskan kegiatan kita,
sentiasa berhati-hati dalam sebarang tindakan, agar tidak terjerumus ke dalam
daerah yang dilarang (berdosa). Walaupun pandangan ini adalah dari
golongan sufi, tidak bererti kita rasa tidak perlu mengikutinya dengan alasan
kita bukan orang sufi. Tetapi jika kita rasa, menjalani ibadah puasa untuk
tujuan mendapat rahmat Allah, maka tidak wajar kita membataskan pandangan kita
sebegitu kerana jika disebut latihan rohaniah, atau training-rohani seperti yang telah disebut sebelum entri ini menunjukkan
ibadah puasa tidak terhenti selepas berlalunya bulan Ramadan, yang bermaksud bahawa selepas Ramadan ada perkara yang hendak dilihat iaitu hasil
dari latihan itu. Justeru, biarpun sebagai orang awam, jika kita mampu
melakukannya maka tidak sepatutnya mengenepikan pandangan mana-mana golongan, lebih-lebih
lagi pandangan dan pendapat golongan itu tadi adalah lebih diterima akal. Lagipun mereka mempunyai nas yang menjadi sandarannya, bukan pandang yang
sembrono.
Orang-orang Sufi menggariskan dengan jelas apakah
tindakan-tindakan yang harus kita lakukan selepas ibadah puasa, dengan kata
lain, pandangan mereka bukan hanya slogan-slogan kosong dalam bentuk prinsip atau mutiara kata
sahaja, tetapi mereka berjaya merenung dan menyelami lebih jauh aspek-aspek
yang dianggapnya sebagai objektif sesuatu ibadah yang harus dicapai. Kerana itu
kita harus bersikap terbuka kerana pandangan itu jelas dapat mempertingkatkan
lagi tahap keimanan dan ketaqwaan. Maka apakah alasan kita untuk tidak mahu
mengambil pendapat mereka? Misalnya, jika matlamat ibadah puasa adalah untuk
mencapai ketakwaan, bererti kita harus mencapainya. Inilah sebabnya Allah
berfirman, bagi ibadah puasa Allah sahaja yang menilainya.
Malangnya apa yang terjadi ialah kebanyakan kita
gagal untuk menjelmakan roh ketakwaan ibadah puasa itu secara praktikal, roh bulan puasa itu
tidak menjadi suatu realiti, yang dapat dilihat dalam kehidupan
seharian. Ini menunjukkan matlamat ibadah puasa kita tidak tercapai. Jika bulan Ramadan itu sebagai bulan training bererti kita gagal dalam peperiksaannya, walaupun sudah
bertahun-tahun kita melaluinya. Di mana silapnya? Besar kemungkinannya
disebabkan kita tidak mempunyai tanggapan yang jelas tentang ibadah puasa, seperti yang telah disebut sebelum ini. Tidak mempunyai tanggapan menyebabkan kita tidak
mempunyai matlamat kepada ibadah puasa kita. Bolehkah kita mengharap rahmat Allah dari ibadah
puasa kita.
Puasa membina ketakwaan
Satu ayat dalam al-Quran menyebut, maksudnya Wahai orang-orang yang
beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang
dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa (al-Baqarah, 2: 183). Frasa kataلَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (laalakum tattakun)dalam
ayat ini bermaksud agar kamu bertakwa.
Ini satu peringatan bahawa tujuan utama
berpuasa bukan setakat menahan diri dari lapar dan dahaga sahaja, tetapi yang
dapat mendidik kita menjadi orang yang bertakwa, jika tidak, tidak akan mendatangkan
faedah. Misalnya kita biasa mendengar ada orang berpuasa
sebagai tanda protes, tunjuk perasaan, mogok, untuk kesihatan dan sebagainya,
bukan kerana Allah, yang bermaksud bahawa mereka ini berpuasa bukan untuk
tujuan mencapai ketakwaan.
Takwa berasal dari kata dasar yang
bermakna menghindar, menjauhi atau menjaga diri. Jadi seruan ittaqullah
adalah membawa maksud hindarilah, jauhilah atau jagalah dirimu dari Allah swt. Ops,
bolehkah kita menjauhkan diri dari Allah? Ataupun, menghindarkan diri dari-Nya?
Bukankah ‘Dia (Allah) sentiasa bersama kita di mana pun berada?’ Jadi,
maksud takwa di sini kurang tepat jika dilihat secara langsung makna takwa itu;
bagi membetulkannya, kita harus menggandingkannya dengan perkataan lain,
umpamanya seksa; ini akan membawa
maksud hindari dari seksa Allah, atau
jauhilah seksa Allah, atau jagalah
dirimu dari seksa Allah.
Kamus Dewan memberi makna seksa sebagai kesengsaraan (kesusahan, kesakitan dll) yang
dideritai sebagai hukuman yang menyakitkan). Seksa Allah selalunya membawa
ingatan kita ke alam akhirat. Sesiapa yang melanggar syariat Allah akan
mendapat seksaan-Nya. Antaranya, tidak sembahyang, tidak puasa, mencuri dan
menipu, merampas hak manusia atau rakyat di bawah pemerintahan kita, dan
sebagainya akan mendapat seksa Allah di akhirat kelak. Jadi, dengan ini maksud ittaqullah
tadi menjadi lebih jelas iaitu takutilah seksa Allah, hindarilah seksa Allah. Ini lebih tepat.
Selalunya seksa Allah dikaitkan dengan
alam akhirat. Tetapi hakikatnya, seksa Allah juga boleh terjadi secara tunai,
semasa hidup kita di muka bumi ini lagi. Misalnya tabiat makan berlebihan,
tidak mengamalkan makanan seimbang, boleh menimbulkan penyakit; tidak mengawal
diri dari tabiat ini boleh membawa kepada kecelakaan dan bencana. Itu sebab
disebut di atas tadi, antara hikmah puasa adalah untuk mengawal nafsu makan.
Melanggar sunnatullah juga boleh mengarah
kepada kerosakan. Umpamanya kita tahu api membakar, graviti menarik apa jua ke
bumi, air sudah ditentukan akan mengalir mencari tempat yang paling rendah,
radioaktif merbahaya, kelajuan menghasilkan momentum, daun tumbuhan
menghasilkan oksigen dan sebagainya. Allah yang menetapkannya begitu. Kesemua contoh ini adalah qada' dan qadar Allah swt, yang disebut sunnatullah itu. Jika kita abaikan sunnatullah,
balasannya ialah bencana dan kerosakan. Seksa Allah yang ini akan dirasai ketika hidup di muka bumi ini lagi. Misalnya, Allah mencipta uranium sebagai
bahan radioaktif, merbahaya kepada manusia dan makhluk-makhluk hidup, mengabaikan
amaran ini akan membawa kepada kerosakan sel-sel badan kita, yang akhirnya
menjadi barah. Inilah hukum Allah yang harus kita hindari, jauhi dan awasi.
Hanya mereka yang patuh dan percaya dengan peraturan Allah ini akan terhindar
dari seksa-Nya.
Sifat takwa akan memandu kita kepada
mempercayai adanya seksaan Allah. Orang bertakwa akan sentiasa merasakan bahawa
Allah s.w.t. sentiasa bersamanya, sentiasa melihatnya. Syeikh Muhammad Abduh
mencatatkan, ‘Menghindari seksa atau hukuman Allah,
diperoleh dengan jalan menghindarkan diri dari segala yang dilarangnya serta mengikuti
apa yang diperintahkanNya. Hal ini dapat terwujud dengan rasa takut dari
seksaan dan atau takut dari yang menyiksa (Allah s.w.t.). Rasa takut ini, pada
mulanya timbul karena adanya siksaan, tetapi seharusnya ia timbul karena adanya
Allah s.w.t. (yang menyiksa).’
Jadi, takwa mengajar kita supaya sentiasa
menghindari diri, menjauhkan diri dari seksa Allah. Meremehkan takwa, boleh
mengundang bencana dan kerosakan sebagai balasan Allah swt. Memang banyak cara
bagi mencapai rasa takwa. Misalnya, menjalankan kajian-kajian berasaskan ilmu
sains, dan sebagainya boleh menimbulkan rasa takwa, tetapi bukan semua orang yang
walaupun mampu melakukan kajian, boleh membawa kepada rasa takwa. Jadi, puasa
adalah jalannya yang paling mudah, kerana itu Allah menjadikan puasa dalam
bulan Ramadan sebagai salah satu rukun Islam, sebagai proses pendidikan ke arah
bertakwa, yang akan menjauhkan kita dari seksa baik di dunia mahupun di akhirat
kelak.
Nilai takwa letaknya dalam hati, pada
kebiasaannya tidak dapat dilihat, tiada siapa yang tahu kecuali Allah Yang Maha
Mengetahui; jadi sama ada puasa kita benar-benar sudah membina ketakwaan atau
tidak, hanya Allah swt yang mengetahuinya. Tidak dinafikan ada yang berkata
bahawa ketakwaan seseorang boleh dilihat dari sikap dan perilakunya, tetapi
apakah kita tahu bahawa sikap dan perilaku seseorang itu ikhlas atau tidak? Wallahu a’lam, Allah sahaja yang
mengetahuinya. Itu sebabnya Allah menyebut bahawa ibadah puasa adalah untuk Aku, bermaksud hanya Dia-lah sahaja yang dapat
menilainya. Kata Imam Ghazali cukuplah
dengan tahu bahawa puasa adalah untuk Allah: puasa adalah untuk-Ku, dan Aku
sediakan ganjarannya; ganjarannya akan diberikan kepada orang yang sudah
mencapai takwa. Antara ganjarannya ialah seperti yang selalu disebut dalam ceramah,
‘Barangsiapa yang bertakwa Allah akan berikannya jalan keluar, dan
rezeki daripada sumber yang tidak dijangkakan’.
Telah disebut di atas tadi bahawa bulan
puasa adalah bulan latihan rohaniah, atau training-rohani, jadi selama kita menjalani puasa sebanyak
29 atau 30 hari itu adalah suatu latihan, maka bilakah masanya Allah akan
memberikan markah ketakwaan kita? Ketika berpuasa kita memanglah ada sedikit nilai
ketakwaan dalam diri kita, jika tidak kita tidak akan berpuasa, tetapi
ketakwaan itu hanya ketika kita berada dalam bulan latihan rohaniah atau
training rohani. Persoalannya di sini ialah apakah hasil dari latihan
rohaniah itu, apakah sudah benar-benar membentuk sifat takwa dalam diri
kita? Maka objektif ibadah puasa yang disebut agar kamu bertakwa di atas
tadi Allah akan melihatnya selepsa bulan Ramadan berlalu: sebelas bulan
berikutnya itulah masanya Allah menilai ketakwaan kita; jika tidak, maka
terjadilah apa yang disebut oleh baginda Nabi saw, ‘Banyak antara
orang yang berpuasa tidak memperoleh sesuatu dari puasanya, kecuali rasa lapar
dan dahaga.’
Katakanlah kita sudah mencapai ketakwaan,
apakah kita dapat mempertahankannya pada tahun-tahun seterusnya sehingga ke
akhir hayat? Apabila bulan Ramadan dianggap sebagai bulan latihan, sepatutnya ketakwaan
kita semakin bertambah, meningkat dan terus meningkat lagi, dan setelah dua
puluh atau tiga puluh tahun, bayangkan bagaimanakah tahap ketakwaan kita;
inilah yang Allah swt kehendaki daripada umatnya yang menjalani ibadah puasa.
Antara tanda-tanda orang bertakwa ialah
seperti yang disebut di atas tadi iaitu orang yang mampu menahan diri
daripada nafsu perut, nafsu kejantinaan dan untuk mencegah daripada moral yang
rendah; seorang Muslim yang benar-benar berpuasa tidak mencela, tidak
mengumpat, tidak bercakap kotor dan tidak mengikut keinginan nafsu yang rendah; inilah yang hendak dipantau oleh Allah swt
selepas menjalani ibadah puasa setiap kali menjelang Ramadan; bukan menahannya
ketika berpuasa sahaja!
Jadi, dapat
kita bayangkan jika kita dapat mempertahankan ketakwaan malah
mempertingkatkannya setiap kali menjelang bulan Ramadan, betapa kita akan
menjadi seorang yang berperibadi tinggi dan mulia hasil didikan ibadah puasa.
Imam Ghazali
pernah menyebut, antara tahap-tahap takwa ialah:
·
pertama ialah dengan membasmi perkara haram dalam hidup
kita dan melakukan perkara wajib;
·
kedua, membanteras perkara yang dibenci iaitu yang makruhat dan perbanyakkan amalan sunat;
·
ketiga, kata Abu Ubaidah ra, iaitu menjauhi perkara yang
halal bagi peringkat individu, menjauhinya kerana risau ia akan membawa kepada
perkara haram; inilah peringkat takwa yang tertinggi.
Hanya orang-orang yang
berniat ke arah mencapai ketakwaan dari puasanya sahaja yang akan memperoleh
ganjaran Allah swt iaitu rahmat-Nya, ini bermaksud, sekiranya kita berpuasa
kerana diperintahkan berpuasa sahaja, maka kita tidak memperoleh apa-apa dari puasa
kita. Itu sebabnya Rasulullah saw bersabda, ‘Banyak antara orang yang
berpuasa tidak memperoleh sesuatu dari puasanya, kecuali rasa lapar dan dahaga.’
Iktibar takwa
Jika takwa diberi pengertian menghindari, menjauhi, maka
ia mengajar kita agar bersikap mempercayai sesuatu berita balasan. dan kemudian mengambil sikap berhubaya
mengelakkannya.
Kita bertakwa kepada Tuhan kerana tujuan inilah. Apabila Allah
membawa berita seksaan jika meninggalkan sembahyang umpamanya, kita
mempercayainya dan berusaha menghindarinya dengan menunaikan sembahyang. Begitu
juga dalam hal-hal lain, apa sahaja aktiviti yang tergolong dalam kategori dilarang
jika dilakukan, maka akan diberi balasan. Orang-orang yang bertakwa akan
berusaha menghindarkannya.
Dalam kehidupan seharian, inilah yang sepatutnya kita
jadikan panduan ke arah hidup aman dan sejahtera. Takwa mengajar kita agar
menghindari, menjauhi dan berhati-hati dalam sebarang tindakan yang boleh
membawa mudarat. Misalnya, jika seorang doktor membawa berita bahawa makan
tidak seimbang, seperti berlebihan lemak dan sebagainya boleh menjadi punca penyakit,
kita harus mempercayainya dan seterusnya menghindarkan diri dari tabiat
berkenaan. Jika dimaklumkan bahawa daging mengandungi kolestrol yang tinggi,
pengambilan yang berlebihan boleh menyebabkan badan kita berlebihan kolestrol dan
menjadi punca penyakit darah tinggi, kita harus mempercayai dan menghindarkan diri dari
makan daging secara berlebihan. Sesetengah pengkaji mendapati bahawa protein
susu yang tidak hadam atau lambat hadam boleh menghasilkan mocus di tali usus
kita. Mocus adalah makanan sel barah, yang memang sedia ada dalam badan kita.
Antara sebab protein susu lambat hadam adalah kerana kita mengambilnya bersama
dengan air sejuk ketika makan. Air sejuk akan menyebabkan protein mengeras dan
sukar dihadam, maka terhasil mocus. Jika berita ini dikatakan memberi kesan
tidak baik maka kita harus mempercayainya dan mengambil langkah menjauhinya.
Percayakah anda jika dikatakan bahan Chloro-fluoro-carbon
(CFC) dalam bahan-bahan semburan seperti semburan nyamuk boleh menyebabkan
kerosakan ozon? Inilah berita dari para pengakaji. Mereka yang berkenaan memang
sangat percaya fenomena tersebut. Maka mereka akan lebih berhati-hati,
berjaga-jaga malah menghindari dari menggunakan bahan-bahan yang mengandungi
CFC sewenang-wenangnya. Dengan kata lain mereka inilah yang benar-benar
bertakwa. Bagaimana kita? Apakah kerana yang membuat kenyataan itu adalah orang
kafir, tidak beriman, lantas kita yang mengaku beriman ini meremehkan pandangan
mereka? Agama (Islam) tidak pernah menolak peranan ilmu sains, cuma kita dikehendaki mengambilnya bagi tujuan untuk mengenal qada' dan qadar Allah swt. Inilah sebabnya maka dikatakan bahawa seseorang yang hendak meletakkan diri sebagai ulama wajib tahu ilmu kejadian melalui sains, kerana kalimah ulama bermaksud serba tahu.
Ramai orang yang tahu, dan percaya bahawa daun hijau
menghasilkan oksigen melalui proses fotosintisis, kerana begitulah yang
diajarkan kepada kita semasa di sekolah. Tetapi apakah sikap kita terhadap
kejadian Allah itu. Di mana pula peranan takwa kita kepada berita itu.
Orang-orang yang benar-benar bertakwa sewajarnya berusaha menghindari dari
melakukan kerosakan terhadap tumbuhan, waima terhadap rumput sekalipun, kerana
percaya ada kesan buruk sebagai balasan. Orang-orang yang benar-benar bertakwa
tentu mempercayainya dan berusaha menghindari dari melakukan kerosakan terhadap
tumbuhan.
Itulah antara contoh yang dapat diambil dari kehidupan di
dunia ini. Pendek kata apa sahaja kerosakan terhadap kejadian Allah akan
membawa kepada keburukan dan kemusnahan bumi ini termasuk manusia itu sendiri.
Jadi sifat takwa mampu mengetuk hati untuk mengelakkannya.
Begitu juga halnya,
orang-orang yang percaya akan balasan di akhirat kelak, akan berusaha
mengelakkannya atau menjauhinya, namun entri ini tidak berhajat membahaskannya. 5 kriteria bertakwa
Ciri-ciri takwa di atas tadi adalah hanya sebahagian daripadanya sahaja. Agak mustahil untuk disenaraikan amalan-amalan orang bertakwa lantaran Allah swt memang menghendaki kita menjadi manusia yang bertakwa. Bagi memenuhi tuntutan Allah swt bagaimana kita hendak menyenaraikannya kerana kehidupan kita hari ini terlalu kompleks, mencakupi bidang-bidang seperti ekonomi, politik, sosial, kebudayaan dan sebagainya di samping aspek-aspek asas kehidupan seperti makan-minum, hidup berkeluarga dan berjiran, dan sebagainya. Maka berikut ini diturunkan 5 kriteria yang boleh dijadikan senarai semak sama ada kita sudah bertakwa atau belum. Jika sudah bolehlah dipertingkatkan, jika belum harus dicarai jalan mencapainya. Jadi, daripada kita membuat senarai amalan-amalan orang bertakwa adalah lebih baik disemak sahaja adakah setiap (ya setiap) apa yang kita lakukan itu memenuhi kesemua kriteria berikut:
1. Setiap perkara yang kita lakukan adalah kerana Allah,
2. Kita hanya melakukan perkara-perkara yang diperintahkan dan dibenarkan sambil itu menjauhi larangan-Nya,,
3. Manhaj (Kaedah) melakukannya,
4. Natijah (kesudahan) setiap yang kita lakukan itu,
5. Tidak meninggalkan perkara-perkara yang fardhu 'ain.
Buat sementara ini saya boldkan yang ketiga itu dahulu, yang saya kita berkait rapat dengan sifat orang bertakwa iaitu manhaj.
Seseorang yang bertakwa tidak akan melakukan sesuatu perbuatan atau percakapan mahupun niatnya yang boleh menjejaskan kesejahteraan orang lain dan makhluk keseluruhannya, walaupun ketika melakukan sesuatu kebaikan. Misalnya, ketika dia membersih alam sekitar, dia tidak akan melakukan pembakaran sekiranya berkemungkinan menyebabkan gangguan kepada orang lain seperti jiran dan sebagainya, apa lagi sekiranya hingga melibatkan kematian siput, semut dan merosakkan tumbuhan.
Ini kerana Islam adalah dari perkataan salam yang bererti sejahtera. Jadi adalah menjadi cita-cita Islam untuk melahirkan iklum kesejahteraan untuk sekalian manusia dan makhluk. Justeru apa juga yang perlakuan yang boleh menjejaskan cita-cita ini harus dielakkan. Inilah ciri-ciri orang takwa, yang sangat sukar untuk direalisasikan.
Orang boleh mengaku dirinya sudah bertakwa, dia menyatakannya dalam hatinya. Dia boleh dikira lulus sebagai seorang yang bertakwa sekiranya manhajnya dalam setiap niat, percakapan dan perbuatannya yang tidak menjejas cita-cita ke arah kesejahteraan.
Kriteria 1 iaitu kerana Allah memerlukan penjelasan yang panjang lebar. Siapa sahaja boleh menyebut umpamanya Aku melakukan pembersihan alam sekitar ini adalah kerana Allah, ikhlas. Tetapi sebenarnya masih ramai yang tidak tahu apa itu kerana Allah. Buat sementara waktu bolehlah saya gambarkan bahawa perlakuan yang kerana Allah itu ialah perlakuan yang dilaksana atas sesuatu hukum. Misalnya, jika orang bertanya mengapa anda sembahyang, maka jawabnya ialah kerana Allah memerintahkannya. Sekian dulu.
Wallahu aalam.
No comments:
Post a Comment