Ada 105 ayat al-Quran yang berkait
dengan pahala. Antaranya:
‘dan Kami akan tambah pula pahala orang-orang yang berbuat baik’ (Al-Baqarah, 58).
‘sesiapa antara mereka itu
beriman kepada Allah dan (beriman kepada) hari akhirat serta beramal soleh maka
bagi mereka pahala balasannya di
sisi Tuhan mereka’ (al-Baqarah, 62).
‘Dan apa jua harta yang halal
yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah
untuk diri kamu sendiri’ (al-Baqarah, 272).
Dan banyak lagi.
Tajuk posting kali ini menekankan
tentang syarat-syarat untuk mendapat pahala. Tiga ayat di atas menunjukkan
syarat untuk mendapat pahala ialah mendatangkan kebajikan.
Dengan kata lain pahala tidak akan
diberikan jika tidak memenuhi syarat (antaranya ialah yang mendatangkan kebajikan). Misalnya ada orang
berkefahaman bahawa mengaji boleh mendapat pahala (asalkan mengaji). Mereka
bersandarkan kepada sebuah hadis (hadis sahih).
Buat permulaan, alasan saya ialah
bahawa fungsi hadis adalah menjelaskan ayat-ayat al-Quran. Dengan kata lain
setiap hadis adalah disandarkan kepada ayat-ayat al-Quran. Jadi, jika ayat-ayat
al-Quran menyebut bahawa pahala diberikan kepada setiap kebajikan bererti hadis berkenaan itu tertakluk kepada syarat ini. Yang
bermaksud mengaji yang diikuti dengan memahaminya, dan mengamalkan
ajaran-ajarannya dalam bentuk kebajikan.
Yang berkaitan dengan hadis tersebut
itu menyebut kalau seseorang membaca alif
laammiim maka dia akan memperoleh satu pahala kerana menyebut alif, satu pahala untuk menyebut laam, dan satu pahala untuk miim. Bermaksud bahawa kita memahami
maksud-maksud tiga huruf itu tadi. (Bukan sekadar menyebut). Namun seseorang yang
mengambil ‘naskah’ al-Quran untuk dibaca (mengaji) itu boleh meraih pahala –
pahala diberikan kerana mendekatkan dirinya kepada al-Quran.
Ada lagi alasan-alasan selain yang di
atas ini. Memerlukan perbincangan panjang lebar. Saya mengalu-alukan pandangan dari
golongan bijak pandai dan agamawan, mencatatkannya di ruangan komen. Saya pun
sedang belajar, tegurlah.
Beramal soleh tidak terhad kepada
melakukan sembahyang, zakat, puasa dan haji, serta rangkaian-rangkaiannya
sahaja tetapi mencakupi segala kebajikan
yang dalam bentuk niat, percakapan
dan perbuatan yang berkaitan dengan
kehidupan seharian tetapi yang diredhai Allah.
Misalnya, jika kita
melakukan sebarang kebaikan untuk diri
sendiri, seperti yang disebut oleh ayat, ‘dan apa jua yang kamu dahulukan dari kebaikan untuk diri kamu, tentu
kamu akan mendapat balasan pahalanya
di sisi Allah’ (al-Baqarah, 110).
Dan antara yang lain
lagi ialah, ‘sesiapa yang menyerahkan dirinya
kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pula berusaha baik amalannya,
maka ia akan beroleh pahalanya di
sisi Tuhannya’ (al-Baqarah, 112)
Namun ada juga ayat yang menyebut kebajikan secara umum, yang bermaksud
tidak disebut untuk diri sendiri
atau orang lain. Asal sahaja kebajikan maka akan dijanjikan pahala. Dengan maksud lain ialah
kebajikan untuk sekalian makhluk. Misalnya
ayat berikut, ‘Dan sesiapa yang
bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi
balasan pahala’ (al-Baqarah,
118)
Namun harus diingat bahawa Allah
mengingatkan agar kita tidak merosakkan pahala yang kita perolehi, seperti yang
disebut oleh ayat,
‘Wahai orang-orang yang
beriman! Jangan rosakkan (pahala amal) sedekah kamu dengan perkataan
membangkit-bangkit dan (kelakuan yang) menyakiti seperti (rosaknya pahala amal
sedekah) orang yang membelanjakan hartanya kerana hendak menunjuk-nunjuk kepada
manusia (riya’), dan ia pula tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat’ (al-Baqarah, 264).
Pahala juga diberikan kepada orang
yang bertakwa, seperti yang disebut oleh ayat, ‘Dan kalau sebenarnya mereka itu tetap beriman dan bertakwa (nescaya
mereka akan mendapat pahala)’ (al-Baqarah,
103). Di manakah letaknya kebajikan
bagi orang yang bertakwa?
Antara syarat menjadi orang bertakwa
ialah manhaj (kaedah) melakukan sesuatu niat, percakapan atau perbuatan, iaitu
tidak menyinggung hati dan perasaan orang lain atau makhluk. Dengan kata lain
dia tidak merosakkan kesejahteraan, keamanan atau kebahagiaan orang lain.
Inilah orang yang diredhai Allah swt.
No comments:
Post a Comment