Sekali lagi posting kali
ini adalah menyentuh soal sembahyang, kerana fenomena menunjukkan bahawa bagi
kebanyakan orang melihat sebagai ibadah untuk ketuhanan semata-mata. Walahal
sudah banyak kali ibadah ini disebut-sebut sebagai tiang agama, mencegah
perbuatan keji dan mungkar, dan sebagainya tetapi tidak menjadi realiti.
Ibadah ini masih kekal sebagai ibadah ketuhanan, ibadah untuk mengumpul pahala
semata-mata, atau ibadah untuk mengelakkan dari masuk neraka sahaja. Ibadah ini
seolah-olah tiada kaitannya dengan hal-hal kehidupan seharian.
Ada beberapa hadis yang
menjelaskan bahawa konsep ibadah sembahyang di atas ini adalah tidak tepat.
Antaranya menyebut, ‘Sembahyang kita
belum menjamin masuk syurga kecuali setelah mendapat rahmat Allah’, dan
satu hadis lagi menyebut, ‘Bukan amal
seseorang yang memasukkannya ke syurga atau
melepaskan dari api neraka, termasuk juga aku, melainkan rahmat Allah
jua’.
Apakah dia rahmat Allah?
Prof.
Dato’ Dr Haron Din dalam bukunya menyebut,
‘Setelah kita
mempunyai keimanan dan membentuk sikap-sikap hidup berdasarkan
rukun-rukun keimanan tersebut, atau setelah kita mempunyai gambaran mengenai
hidup berdasarkan rukun-rukun itu, apakah yang seharusnya kita lakukan selepas
itu?’ (Manusia dan Islam, 93)
Petikan di atas ini menggambarkan bahawa keimanan kita biarlah yang mampu membentuk
sikap-sikap hidup. Petikan ini juga menggambarkan bahawa setelah kita
mempunyai tanggapan mengenai hidup
berdasarkan rukun-rukun Iman apakah yang harus kita lakukan selepas itu. Perhatikan
baik-baik kedua-duanya ini.
Pertama, apakah dia iman, atau keimanan?
Seseorang yang dengan sukarelanya mengucap
dua kalimah syahadah, atau seseorang yang dilahirkan oleh ibubapa yang menganut
Islam lalu mengamalkan budaya yang condong kepada Islam bererti mereka adalah
orang yang beriman. Beriman bererti
percaya kepada enam perkara yang terkandung dalam Rukun Iman.
Mengikut tulisan Prof. Dato’ Dr Haron Din
itu tadi menggambarkan bahawa kepercayaan ini harus dijadikan asas membentuk sikap-sikap hidup. Misalnya,
setelah kita percaya kepada hari akhirat sikap kita harus sentiasa berhati-hati
dari melakukan dosa dan kemungkaran. Inilah sikap-sikap hidup kita.
Kedua, keimanan menghendaki kita
membuktikannya dengan menunaikan ibadah; ada empat ibadah yang diperintahkan
iaitu sembahyang, zakat, puasa dan haji sahaja. Setelah kita mempunyai
sikap-sikap hidup berdasarkan Rukun-rukun
Iman apakah lagi yang harus kita lakukan? Persoalan ini menunjukkan bahawa setelah kita menunaikan
ibadah-ibadah yang terkandung dalam
Rukun Islam itu ada lagi yang harus kita lakukan.
Jadi dari
kenyataan-kenyataan di atas ini dapatlah kita lihat bahawa ada sesuatu yang
lain lagi yang harus kita lakukan selepas menunaikan
sembahyang (sembahyang di sini ialah dalam konteksnya sebagai sembahyang
yang ditunaikan sekadar mengikut takrif sahaja).
Ada sebuah riwayat
yang sangat baik untuk kita jadikan teladan.
Riwayat ini adalah berkaitan dengan apa yang kita bincangkan di atas tadi iaitu
sembahyang sahaja tidak membawa kita ke
syurga. Riwayat ini tercatat dalam buku Ke Arah Haji Yang Mabrur, yang disebut oleh Imam
al-Hakim katanya daripada Jabir bin Abdullah ra, menyebut bahawa suatu hari
Nabi Muhammad saw bertemu dengan para sahabat dan bersabda,
‘Malaikat
Jibrail baru sahaja datang kepadaku dan berkata, Wahai Muhammad, demi Tuhan
yang mengutuskanmu sebagai nabi yang benar, sesungguhnya ada seorang hamba
dalam kalangan hamba-hamba Allah yang beribadah selama 500 tahun di atas sebuah
bukit yang terletak di tengah-tengah lautan. Lebar dan panjangnya adalah 30
hasta kali 30 hasta dan dikelilingi oleh laut seluas 4000 farsakh dari tiap
penjuru. Di situ, Allah swt mengeluarkan baginya mata air yang jernih selebar
satu jari yang memancarkan air yang tawar lalu ia bertakung di bawah bukit,
juga pohon delima yang mengeluarkan buahnya pada setiap malam untuk dimakan
pada hari tersebut. Apabila hari sudah siang, dia turun untuk mengambil wuduk dan
memetik delima, lalu memakannya. Kemudian dia berdiri menunaikan sembahyang dan meminta kepada Tuhannya supaya dia dimati-kan
dalam keadaan sujud dan bumi atau apa sahaja atidak dapat menghancurkannya
sehinggalah dia dibangkitkan dalam keadaan sujud. Lalu Allah telah melaksanakan
permintaannya.
Kami pasti akan melaluinya apabila kami turun dan naik ke langit dan kami
juga mendapati di sisi ilmu Allah bahawa dia akan dibangkit-kan pada hari
kiamat alau dihadapkan di hadapan Allah Azza Wajalla. Allah berfirman kepadanya (dengan memerintahkan kepada para malaikat),
‘Masukkanlah hamba-Ku ini ke dalam syurga dengan rahmat-Ku’. Orang itu berkata,
‘Wahai Tuhanku, bahkan masukkanlah aku ke dalamnya dengan amalanku’. Allah berfirman, ‘Masukkanlah hamba-Ku ini ke dalam
syurga dengan rahmat-Ku’. Orang itu berkata, ‘Wahai Tuhanku, bahkan masukkanlah
aku ke dalamnya dengan amalanku’. Allah berfirman lagi, ‘Masukkanlah hamba-Ku
ini ke dalam syurga dengan rahmat-Ku’. Orang itu berkata, ‘Wahai Tuhanku,
bahkan masukkanlah aku ke dalamnya dengan amalanku’.
Lalu Allah berfirman kepada para malaikat,
‘Hitunglah hamba-Ku ini pada nikmat-Ku yang
telah dikurniakan kepadanya dengan amalannya’. Maka, didapati nikmat
penglihatannya telah merangkumi ibadah yang dilakukannya selama 500 tahun,
sedangkan nikmat anggota tubuh badan yang
lain masih berbaki (belum dihitung). Lalu Allah berfirman, ‘Masukkan hamba-Ku ke dalam neraka’. Ketika diterik menuju
ke neraka, dia berkata, ‘Wahai Tuhanku, masukkanlah aku ke dalam syurga
dengan rahmat-Mu’. Maka Allah berfirman (kepada para malaikat), ‘Kembalikanlah
ia’. Lalu dia dihadapkan di hadapan Allah
dan Allah bertanya, ‘Wahai hamba-Ku, siapa yang menjadikanmu ketika
dirimu masih tidak ada?’ Dia menjawab,
‘Engkau wahai Tuhan’. Allah bertanya, ‘Adakah ia disebabkan amalanmu atau rahmat-Ku?’ Dia menjawab, ‘Bahkan
dengan rahmat-Mu.’ Allah bertanya, ‘Siapakah yang memberi kekuatan
kepadamu untuk beribadah selama 500 tahun?’. Dia menjawab, ‘Engkau wahai
Tuhanku’. Allah bertanya lagi, ‘Siapakah yang menempatkan engkau di atas bukit
di tengah-tengah laut, mengeluarkan air segar yang tawar daripada sumber air
laut yang masin, menumbuhkan sebiji buah delima sedangkan sesungguhnya ia hanya
akan berbuah sekali sahaja dalam satu tahun, dan engkau mohon kepada-Ku untuk
mati dalam keadaan sujud lalu Aku melakukannya?’. Jawabnya, ‘Engkau wahai Tuhanku’.
Firman Allah semua itu adalah dengan rahmat-Ku’. (Ke Arah Haji Yang Mabrur, 23-24)
Mesej yang jelas di
sini ialah bahawa sembahyang kita bukanlah
amalan yang akan membawa kita ke syurga. Jadi betapa banyak mana sekalipun sembahyang yang kita lakukan,
umpamanya mengikut riwayat ini ialah 500 tahun, belum dapat menjamin masuk syurga atau menjauhkan dari api neraka.
Lalu kita persoalkan
untuk apakah sembahyang kita?
Sembahyang, zakat, puasa dan haji adalah ibadah khusus,
yang kita tunaikan bagi mematuhi perintah Allah swt, sebagai
bukti keimanan kita. Antara tujuannya ialah seperti yang disebut oleh satu ayat
yang maksudnya ‘Dirikanlah sembahyang untuk mengingatik-Ku.’ (Toha, 20: 14). Untuk apakah mengingati-Nya? Mengingati Allah swt
bertujuan agar kita sentiasa takut melanggar larangannya, takut membuat dosa
dan kemunkaran, takutnya kerana akan mendapat seksa di akhirat.
Diperintahkan, boleh
membawa maksud permintaan terhadap sesuatu
yang menjadi haknya, dengan kata lain, jika kita diperintahkan
menunaikan sembahyang, zakat, puasa dan haji, menunjukkan bahawa ibadah-ibadah itu adalah hak Allah swt,
kerana itu sekiranya Allah swt memerintahkan agar kita menunaikannya,
bermaksud Allah menuntut hak-Nya. Jadi amalan menunaikan sembahyang mengikut takrif sahaja adalah ibarat melupuskan
tuntutan-Nya, atau umpama membayar sewa rumah yang mesti ditunaikan jika
sampai waktunya. Selama mana sekalipun kita tunaikannya rumah sewa itu kekal
kepunyaan tuannya, bukan milik kita.
Justeru, mengikut konteks petikan di atas
tadi kita perlu mendapatkan rahmat Allah swt dari ibadah sembahyang, zakat,
puasa dan haji. Caranya ialah sepeerti yang disebut oleh Syeikh Abu Said
al-Kharraz iaitu berbakti dan beramal soleh.
Beramal di sini bukanlah mengamalkan sembahyang
itu tetapi sesuatu yang lain.
Mengikut
Kamus Dewan, amal bermaksud apa sahaja yang dilakukan, perbuatan, pekerjaan,
dan disebut juga ialah perbuatan baik (yang mendatangkan faedah kepada orang
lain). Beramal pula diberi maksud berbuat amal, berbuat kebajikan.
Soleh bermaksud taat dan patuh kepada perintah Allah. Perhatikan
baik-baik pengertian-pengertian ini.
Apakah dia rahmat?
Kamus Dewan memberi makna rahmat sebagai belas kasihan, kurnia, berkat,
manakala merahmati diberi makna mengasihani, memberkati, menganugerahi,
mengurniai. Pengertian ini menunjukkan sebahagian daripada sifat-sifat
Allah swt iaitu sifat-sifatNya yang penyayang, pengasih dan seterusnya
penganugerah. Jadi, secara umumnya, rahmat
itu mengandungi pengertian kasih sayang,
keadilan dan kesejahteraan.
Dalam al-Quran, perkataan rahmat disebut sebanyak 124
kali, yang
membawa maksud sifat-sifat mengasihani, memberkati, menganugerahi. Antaranya,
ayat al-Imran 3: 132, al-Qasas 28: 73,
al-Saad 38: 43, ar-Rum 30: 36. Inilah sebahagian daripada 124 ayat yang
terdapat dalam al-Quran tentang rahmat,
iaitu anugerah Allah swt: siang dan malam, memberikan keluarga kepada
manusia, dan memberi sesuatu yang menggembirakan, adalah sebahagian daripadanya.
Dapatlah kita bayangkan rahmat Allah yang lain. Umpamanya, jika disebut
siang dan malam, maka di sana melibatkan bumi
dan matahari. Kejadian siang-malam adalah kerana matahari memancarkan
cahayanya ke bumi yang sentiasa berputar dua
puluh empat jam sekali. Jadi mata-hari dan bumi juga adalah sebahagian
daripada anugerah Allah, atau rahmat Allah. Kita maklum, bumi dan matahari,
disebut oleh ilmu Sains sebagai berada dalam satu sistem iaitu sistem solar.
Selain bumi, dalam sistem solar mempunyai enam lagi planet yang berada dalam
sistem solar iaitu Marikh, Pluto, Jupiter, Venus dan Uranus, Saturn, Neptune. Maka kesemuanya ini adalah sebahagian
lagi rahmat Allah swt yang berada di atas sana.
Bumi dan ruang angkasanya, di dalam perut bumi, di dalam air sungai dan
lautan selain yang berada di muka bumi itu sendiri, sama ada yang dapat kita
lihat, rasa, bau, dengar, sentuh, malah sebahagiannya tidak dapat dikesan
dengan deria kita yang lima itu, adalah rahmat Allah swt belaka. Pendek kata terlalu
banyak untuk dihitung bilangannya.
Rahmat dan nikmat: Seperti yang telah disebut sebelum ini, Kamus Dewan
memberi makna
rahmat sebagai sifat, ‘belas kasihan, kurnia, berkat’, dalam bentuk perlakuan disebut, ‘mengasihani,
memberkati, menganugerahi, mengurnia’. Mengikut kontek makna ini, menunjukkan ada
perkaitan antara rahmat dengan nikmat. Misalnya, seseorang yang mendapat
belas kasihan akan merasai nikmat dari pemberian itu; atau
seseorang yang mendapat kurnia juga akan merasai nikmat dari kurniaan
itu, nikmat di sini adalah dilihat dari sudut faedah dan kebaikan yang dirasai
dari sifat belas kasihan dan kurniaan seseorang.
Jika dilihat dari sudut ini, maka tepatlah apa
yang dikatakan oleh Jibril bahawa nikmat dari hamba Allah itu belum ada. Kerana
jika kita lihat kembali, apakah yang sudah dilakukan oleh hamba Allah itu selain dari sembahyang! Belum ada. Hamba
Allah itu belum membawa sebarang rahmat, atau dengan kata lain dia belum
lagi melakukan sesuatu yang menunjukkan sifat kasihannya, menganugerahnya, atau mengurnianya, atau dengan kata
lain, hidupnya selama 500 tahun di pulau itu belum mendatangkan faedah
dan kebaikan kepada sesiapa. Namun satu
persoalan boleh kita timbulkan di sini, umpamanya, apakah yang boleh dilakukannya di sebuah pulau yang
kecil dan tiada penghuni itu? Saya pulangkan buat kalian memikirkannya.
Justeru konsep
sembahyang kita harus diperbetul. Jika tidak sembahyang kita mungkin ditolak. Ini digambarkan oleh sebuah hadis
yang menyebut,
‘Segala
amal akan datang pada hari qiamat (untuk memberi
syafaat kepada yang mengerjakannya), antaranya sembahyang datang lalu
berkata, ‘Ya Tuhanku akulah sembahyang’; Allah Taala berfirman (kepadanya) ‘Tujuan engkau itu baik, (tetapi
engkau sahaja belum cukup)’; dan (selepas itu) datang pula sedekah,
puasa, dan amal-amal yang lain, semuanya itu Allah berfirman (kepada tiap-tiap
satunya): Tujuan engkau itu baik, tetapi engkau sahaja belum cukup’; kemudian
datang pula Islam lalu berkata, ‘Ya Tuhanku,
Engkaulah Tuhan yang bernama Assalam, dan akulah Islam’; maka Allah
Taala berfirman (kepadanya), ‘Tujuan engkau itu
baik, pada hari ini dengan engkaulah aku menerima dan dengan engkaulah
jua aku memberi balasan’. (Mustika Hadis Jilid I, 42)
Yang bermaksud bahawa
sembahyang dan ibadah-ibadah yang lain itu belum cukup untuk
menolong pengamalnya mendapat syafaat syurga, kecuali keIslamannya. Dengan kata lain sembahyang dan amalan-amalan
lain itu haruslah yang menegakkan Islam.
Islam di sini bermaksud jalan hidup atau way of life, bukan agama sahaja.
Inilah antara sebab-sebab sembahyang kita
digelar sebagai tiang agama. Jadi, sembahyang yang hanya ditegakkan mengikut takrif
(dengan menyempurnakan kesemua rukun-rukunnya) sahaja adalah belum cukup. Jadi sembahyang yang tidak mencapai matlamat ini mungkin
ditolak seperti yang digambarkan oleh hadis di atas: sembahyangnya sah tetapi belum cukup.
Justeru konsep sembahyang
yang lebih tepat ialah yang membawa rahmat kepada sekalian manusia, sekalian makhluk
sama ada yang hidup maupun yang tidak hidup.
Wallahu
aalam.
No comments:
Post a Comment