Assalamualaikum wbt.
Sekali lagi saya posting riwayat di bawah ini untuk ke sekian kalinya. Mungkin saudara/saudari pernah mengikutinya. Namun kali ini saya membuat ulasannya dari perpektif lain, yang saya kira lebih jelas lagi. Sudikan membacanya.
Sekali lagi saya posting riwayat di bawah ini untuk ke sekian kalinya. Mungkin saudara/saudari pernah mengikutinya. Namun kali ini saya membuat ulasannya dari perpektif lain, yang saya kira lebih jelas lagi. Sudikan membacanya.
Ada sebuah riwayat yang sangat baik untuk kita
jadikan teladan. Riwayat ini adalah berkaitan dengan kenyataan yang menyebut bahawa sembahyang sahaja tidak membawa kita ke syurga. Riwayat ini tercatat dalam buku Ke
Arah Haji Yang
Mabrur, yang disebut oleh Imam al-Hakim katanya
daripada Jabir bin Abdullah ra, menyebut bahawa suatu hari Nabi Muhammad saw
bertemu dengan para sahabat dan bersabda,
‘Malaikat Jibrail baru sahaja datang kepadaku dan berkata, Wahai
Muhammad, demi Tuhan yang mengutuskanmu sebagai nabi yang benar, sesungguhnya
ada seorang hamba dalam kalangan hamba-hamba Allah yang beribadah selama 500
tahun di atas sebuah bukit yang terletak di tengah-tengah lautan. Lebar dan panjangnya
adalah 30 hasta kali 30 hasta dan dikelilingi oleh laut seluas 4000 farsakh
dari tiap penjuru. Di situ, Allah swt mengeluarkan baginya mata air yang jernih
selebar satu jari yang memancarkan air yang tawar lalu ia bertakung di bawah
bukit, juga pohon delima yang mengeluarkan buahnya pada setiap malam untuk
dimakan pada hari tersebut. Apabila hari sudah siang, dia turun untuk mengambil
wuduk dan memetik delima, lalu memakannya. Kemudian dia berdiri menunaikan sembahyang dan meminta kepada Tuhannya supaya
dia dimati-kan dalam keadaan sujud dan bumi atau apa sahaja atidak dapat
menghancurkannya sehinggalah dia dibangkitkan dalam keadaan sujud. Lalu Allah
telah melaksanakan permintaannya.
Kami pasti akan melaluinya apabila kami turun dan naik ke
langit dan kami juga mendapati di sisi ilmu Allah bahawa dia akan dibangkit-kan
pada hari kiamat alau dihadapkan di hadapan Allah Azza Wajalla. Allah berfirman kepadanya (dengan memerintahkan
kepada para malaikat), ‘Masukkanlah hamba-Ku ini ke dalam syurga dengan
rahmat-Ku’. Orang itu berkata, ‘Wahai Tuhanku, bahkan masukkanlah aku ke
dalamnya dengan amalanku’. Allah berfirman,
‘Masukkanlah hamba-Ku ini ke dalam syurga dengan rahmat-Ku’. Orang itu
berkata, ‘Wahai Tuhanku, bahkan masukkanlah aku ke dalamnya dengan amalanku’.
Allah berfirman lagi, ‘Masukkanlah hamba-Ku ini ke dalam syurga dengan
rahmat-Ku’. Orang itu berkata, ‘Wahai Tuhanku, bahkan masukkanlah aku ke
dalamnya dengan amalanku’.
Lalu Allah berfirman kepada para malaikat,
‘Hitunglah hamba-Ku ini pada nikmat-Ku yang
telah dikurniakan kepadanya dengan amalannya’. Maka, didapati nikmat
penglihatannya telah merangkumi ibadah yang dilakukannya selama 500 tahun,
sedangkan nikmat anggota tubuh badan yang
lain masih berbaki (belum dihitung). Lalu Allah berfirman, ‘Masukkan hamba-Ku ke dalam neraka’. Ketika diterik menuju
ke neraka, dia berkata, ‘Wahai Tuhanku, masukkanlah aku ke dalam syurga
dengan rahmat-Mu’. Maka Allah berfirman (kepada para malaikat), ‘Kembalikanlah
ia’. Lalu dia dihadapkan di hadapan Allah
dan Allah bertanya, ‘Wahai hamba-Ku, siapa yang menjadikanmu ketika
dirimu masih tidak ada?’ Dia menjawab,
‘Engkau wahai Tuhan’. Allah bertanya, ‘Adakah ia disebabkan amalanmu atau rahmat-Ku?’ Dia menjawab, ‘Bahkan
dengan rahmat-Mu.’ Allah bertanya, ‘Siapakah yang memberi kekuatan
kepadamu untuk beribadah selama 500 tahun?’. Dia menjawab, ‘Engkau wahai
Tuhanku’. Allah bertanya lagi, ‘Siapakah yang menempatkan engkau di atas bukit
di tengah-tengah laut, mengeluarkan air segar yang tawar daripada sumber air laut
yang masin, menumbuhkan sebiji buah delima sedangkan sesungguhnya ia hanya akan
berbuah sekali sahaja dalam satu tahun, dan engkau mohon kepada-Ku untuk mati
dalam keadaan sujud lalu Aku melakukannya?’ Jawabnya, ‘Engkau wahai Tuhanku’.
Firman Allah semua itu adalah dengan rahmat-Ku’. (Ke
Arah Haji Yang Mabrur, 23-24)
Riwayat ini diambil
dari Kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman, oleh Imam Habib Abdullah Haddad
(pengarang Ratib Haddad) disiarkan dalam blog www.cahayamukmin.blogspot
com/2008/08.
Riwayat ini adalah
tentang Malaikat Jibrail menceritakan kepada Nabi saw kesudahan hamba Allah itu
di Akhirat kelak. Malaikat Jibrail menjangkakan hamba Allah itu akan dimasukkan
ke syurga melihat kepada amalan yang dilakukannya selama 500 tahun itu. Namun
hakikatnya Allah swt memerintahkan supaya dia dimasukkkan ke syurga kerana
rahmat-Nya, tetapi dia pula meminta agar dimasukkan ke syurga kerana amalannya.
Setelah tiga kali
memohon perkara yang sama, Allah swt menarik balik arahan tersebut dan meminta
para malaikat memasukkannya ke neraka.
Hamba Allah ini
menyangka bahawa amalannya selama 500 tahun itu melayakkannya masuk syurga
tetapi ternyata sangkaan itu tidak betul. Hal ini kerana setelah dibuat
perhitungan menunjukkan nikmat mata yang dianugerahkan Allah
kepadanya sahaja terlalu banyak sedangkan dia belum membuat walaupun satu
rahmat sekalipun. Akhirnya dia mengaku dengan kesilapan tersebut lalu minta dimasukkan ke
syurga kerana rahmat Allah. apakah rahmat Allah, dan bagaimana hamba Allah itu boleh mendapat rahmat Allah.
Rahmat Allah
Perhitungan yang
dilakukan oleh malaikat Jibrail dalam riwayat ini menggambarkan bahawa Allah
swt sangat mengharapkan setiap manusia harus membawa rahmat.
Apakah dia rahmat?
Dalam al-Quran perkataan rahmat
disebut sebanyak 124 kali, yang menggambarkan sifat-sifat mengasihi, memberkati dan
menganugerahi. Antaranya yang menyebut, Tidaklah Kami mengutuskanmu melainkan sebagai rahmat kepada sekalian
alam. (al-Anbiya’, 107)
Jelas, Allah swt memerintahkan Muhammad
saw (dan umatnya) membawa rahmat buat sekalian alam. Perintah ini bertepatan
dengan tujuan Allah mencipta manusia – Allah menghendakki manusia menjadi
khalifah, yang misi dan visinya ialah membina iklim keamanan, kesejahteraan dan
kepuasan, yang sasarannya bukan buat manusia semata-mata tetapi mencakupi
sekitarannya.
Namun, apakah yang telah dilakukan oleh
hamba Allah itu selama berada di pulau tersebut. Belum ada, kata malaikat Jibrail.
Jelas, diriwayatkan bahawa hamba Allah itu hanya makan-minum dan sembahyang
sahaja. Namun, mungkin kita boleh mempersoalkan, misalnya apakah yang dapat dilakukannya di sebuah pulau yang kecil dan tidak
berpenghuni itu.
Ada satu ayat dalam surah ali-Imran
menyebut, yang maksudnya ‘Dan taatlah
kepada Allah dan Rasul (Nabi Muhammad), moga-moga kamu dirahmati. (ali-Imran, 132). Ayat ini
menunjukkan antara jalannya untuk mendapat rahmat Allah ialah dengan mentaati Allah
dan Rasul.
Dalam Kamus Dewan, taat ertinya sentiasa menurut perintah (Tuhan dll), tidak mengingkari perintah dll,
disebut juga ertinya patuh. Jadi untuk
mendapat rahmat hamba Allah itu boleh sahaja memenuhi maksud taatlah dalam ayat ini.
Taat bukanlah sesuatu yang dapat dilihat dengan mata, tetapi adalah
lintasan dalam hati. Hal ini tidak disebut dalam riwayat berkenaan. Mungkin inilah
sebabnya malaikat Jibrail tidak menghitungnya.
Siapakah yang mengetahui
perkara-perkara yang terlintas dalam hati kita. Allah swt sahaja yang Maha Mengetahui-nya. Allah swt mengetahi bahawa hamba Allah itu hidup dalam keadaan taat
dan patuh dengan perintah dan menjauhi
larangan. Misalnya kita boleh fikirkan secara logik yang dia tidak merosakkan tumbuhan atau membunuh sebarang haiwan
yang berada bersamanya di pulau itu. Inilah alasannya Allah memasukkannya ke
syurga kerana mematuhi ayat 132 ali- Imran. Malaikat Jibrail tidak
mengetahuinya kerana itu dia tidak menghitungnya.
Mesej yang jelas di
sini ialah bahawa sembahyang sahaja sebanyak manapun kita lakukan tidak
menjamin masuk syurga. Yang memasukkannya ke syurga adalah rahmat Allah swt
jua.
Hal ini telah disebut-sebut juga oleh ramai ulama’. Antaranya ialah Syeikh Abdul Kadir al-Jailani, menyatakan,
‘Dengan-Mu kita tidak dapat sampai, sedang kami amat berhajat kepada-Mu. Yakni kita tidak dapat sampai ke
mana-mana dengan amalan kita tanpa rahmat Allah Taala, sedang kita wajib beramal kerana
menurut perintah-Nya’.
Amalan di sini ialah sembahyang, zakat, puasa dan haji, seperti
yang disebut, sedang kita wajib beramal kerana menurut perintah-Nya. Inilah
empat ibadah yang diperintahkan kita menunaikannya.
Nada yang sama disebut oleh Syeikh
Abu Said al-Kharraz yang menyebut,
‘Siapa yang mengira bahawa ia akan
sampai kepada Allah Taala dengan amalannya, maka ia adalah seorang yang
membuang masa. Dan siapa yang mengira bahawa ia akan sampai kepada Allah Taala
tanpa amalan pula, maka ia adalah seorang yang berangan-angan kosong. Yang
demikian itu adalah sikap yang bodoh dan terpedaya.’
Apakah yang
dimaksudkan ke mana-mana. Ke mana tu.
Tentu sekali syurga.
Tidak dinafikan memang ramai yang
membuat amalan dengan harapan akan dapat masuk syurga.
Kita semua tahu di
akhirat kelak setiap orang akan dibawa mengadap menemui Allah swt untuk
dibicarakan, dan seterusnya diputuskan sama ada masuk syurga atau neraka.
Malangnya mengikut kenyataan al-Kharraz itu dengan sembahyang dan amalan-amalan lainnya sahaja tidak akan sampai kepada Allah. Justeru?
Lalu hati kita mungkin terdetik misalnya untuk apakah
amalan-amalan yang kita lakukan itu? Kita diperintahkan menunaikannya, hukumnya wajib,
tetapi amalan-amalan itu tidak pula membawa ke syurga, tidak juga melayakkan
untuk menemui Allah sekalipun.
Insya Allah, jika diizinkan Allah akan saya sambung.
No comments:
Post a Comment