Apabila Islam
dikatakan sebagai cara hidup,
sembahyang sebagai salah satu ibadah dalam Rukun Islam haruslah yang menjadi asas dan tonggaknya.
Apakah ciri-ciri
cara hidup yang hendak kita dirikan, yang
diaturkan oleh Allah swt. Kefahaman ini penting, kerana dengannya kelak lebih
mudah bagi kita mencari unsur-unsur dalam ibadah sembahyang yang hendak
dijadikan asasnya.
Islam
hendak menegakkan ma’rufat di bumi. Tujuannya
untuk menyediakan iklim kehidupan yang situasi keamanan, kesejahteraan dan
kepuasan.
Apabila
disebut Islam sebagai cara hidup maknanya fokus agama Islam ialah syariat. Syariat yang diatur Allah swt adalah yang tertambat kepada aqidah, iaitu kepercayaan kepada Allah swt dan Rasul-Nya Inilah faktor yang
menjamin lahirnya situasi keamanan, kesejahteraan
dan kepuasan itu tadi. Pada masa
yang sama kepercayaan itu tadi dijadikan
asas mendepani masalah sikap membantah.
Jadi, syariat yang dikehendaki Islam adalah
yang berjalan dalam situasi keamanan, kesejahteraan
dan kepuasan. Dikatakan faktor
yang menjaminnya ialah akhlak. Akhlak yang baik akan menjelmakan
situasi-situasi tersebut.
Demikian dua
aspek yang berkaitan cara hidup,
iaitu bahawa halatuju hidup kita ialah syariat,
dan satu lagi ialah ciri-ciri syariat
yang diatur oleh Allah swt iaitu keamanan,
kesejahteraan dan kepuasan.
Menyebut
tentang Rukun Islam, rukun ertinya asas dan tonggak, dan Islam ertinya cara hidup. Jadi ibadah-ibadah dalam Rukun Islam itu adalah asas dan tonggak cara hidup. Dengan kata lain, sembahyang, zakat, puasa dan haji adalah prosesnya, yang diterajui
oleh sembahyang kerana inilah ibadah yang menjadi tiang agama.
Tetapi ibadah
sembahyang yang ditunaikan mengikut takrifnya sahaja tidak menyerlahkan
elemen-elemen cara hidup, kecuali
setelah dijalankan prosesnya. Justeru Islam
menghendaki pengamalnya menterjemahkan unsur-unsur di dalam ibadah sembahyang menjadi
akhlak, kerana akhlaklah yang akan mengatur gerak langkah manusia menjalani
kehidupan.
Misalnya, di
manakah letaknya nilai-nilai ma’rufat
dalam ibadah sembahyang. Inilah persoalan yang sangat sulit untuk dijawab. Ibadah
sembahyang yang didirikan mengikut takrif sahaja tidak akan memberikan
jawapannya. Lebih-lebih lagi jika hendak mencari pula unsur-unsur yang boleh
dijadikan asas membina iklim keamanan, kesejahteraan
dan kepuasan.
Dua aspek
ini hanya sebahagian daripada yang banyak lagi. Cara hidup yang hendak dibina adalah yang meliputi bidang-bidang aqidah, kemasyarakatan, sosial, politik,
ekonomi dan sebagainya. Tentunya amat sulit.
Tetapi kita
tiada pilihan. Usaha-usaha harus dijalankan. Cita-cita Islam itu tadi harus dijadikan
kenyataan. Jika tidak akan dikatakan keimanan kita tidak sempurna, sembahyang
kita ditolak, dan paling berat ialah jika di akhirat kelak kita tidak dapat menunjukkan
rekod cara hidup yang dikehendaki-Nya.
Satu-satunya
usaha yang boleh dijalankan ialah dengan mempelajari ilmu sembahyang yang batin. Ini sahaja pendekatan yang dapat
menyelongkar mutiara di dasar lautan ibadah sembahyang. Dikatakan mutiara
kerana inilah unsur-unsur yang tidak terhingga nilainya, yang menjamin
keselamatan di dunia dan akhirat kelak.
Wallahu aalam.
No comments:
Post a Comment