16 May 2020


Tidak dinafikan juga bahawa ramai antara kita yang banyak melakukan ibadah seperti zikir, puasa, memberi sedekah dan lain-lain, tidak terkecuali iaitu sembahyang. Apakah tujuannya, atau apakah yang diharapkan daripada amalan-amalan itu, tidak pernah diketahui. Bagaimanakah kedudukan ibadah-ibadah ini.
Sebuah hadis mengingatkan agar jangan berbangga dengan solat, puasa dan zikir yang banyak kerana semua itu belum tentu membuat-kan Allah redha. Lalu apa pula yang boleh membuatkan Allah redha? Kita lihat sebuah hadis tentang dialog antara Nabi Musa as dengan Allah swt.
Allah swt meredhai ibadah sembahyang yang memberi faedah buat orang lain. Apakah caranya, apakah tindakan-tindakannya.
Kita lihat dialog antara Nabu Musa as dengan Allah swt:
Nabi Musa as: Wahai Allah, aku telah melaksanakan ibadah, lalu manakah ibadahku yang membuatkan Engkau redha?
Allah swt: Solat? Solat itu untuk dirimu sendiri kerana dengan mengerjakan solat engkau terpelihara daripada keji dan mungkar. Zikir? Zikirmu itu hanya untuk dirimu sendiri, membuatkan hatimu menjadi tenang. Puasa? Puasamu itu untuk dirimu sendiri, melatih dirimu untuk memerangi hawa nafsumu sendiri.
Nabi Musa as: Lalu ibadahku yang manakah yang membuatkan Engkau redha ya Allah?
Allah swt: Sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baikmu. Itulah yang membuatkan Aku redha kerana ketika engkau membahagiakan orang yang sedang susah Aku hadir di sampingnya. Dan Aku akan menggantikannya dengan ganjaran 700 kali ganda (al-Baqarah 261-262).
Riwayat ini menggambarkan sesuatu ibadah yang kita lakukan untuk faedah diri sendiri sahaja ditolak, Allah swt belum redha.
Hadis di atas mengambil sembahyang, zikir dan puasa sebagai contoh ibadah yang ditolak. Ditolaknya dengan alasan untuk faedah diri sendiri. Pada masa yang sama Allah swt memberikan empat contoh ibadah yang disukai-Nya iaitu sedekah, infaq, zakat dan perbuatan baik, kerana ibadah-ibadah ini membawa faedah kepada orang lain. Allah swt mengaitkan ibadah-ibadah ini dengan ayat 261-262 surah al-Baqarah.
Secara tidak langsung hadis ini menggambarkan bahawa Allah sentiasa melihat tujuan amalan-amalan kita, terutama sekali ibadah sembahyang.
Apabila Allah swt menyatakan Solat itu untuk dirimu sendiri menunjukkan Allah swt Maha Mengetahi apakah tujuan ibadah sembahyang yang kita tunaikan. Jika demikian tidaklah mustahil Allah swt mengetahui ramainya orang yang mendirikan sembahyang tanpa tujuan. Apakah akan terjadi dengan sembahyang sedemikian.
Salah tanggap terhadap ibadah sembahyang ini berpunca daripada hilangnya kefahaman asas tentang Islam. Akibatnya:
·         Ramai yang sembahyang tanpa tujuan,
·         Ramai yang sembahyang bertujuan untuk meraih pahala,
·         Ramai yang sembahyang takutkan neraka,
·         Ramai yang sembahyang untuk masuk syurga,
·         Sedikit sahaja yang sembahyangnya menepati aspirasi Islam.
 Aspirasi Islam




No comments: