Manusia hari ini sudah tidak mempunyai identiti yang jelas, kehidupannya tidak tentu hala kerana telah menyimpang dari jalan tujuan penciptaannya.
Tidak terkecuali
ialah kehidupan umat Islam. Kehidupannya terpalit dengan kepercayaan, mitos, konsep, falsafah tahyul,
tradisi dan adat, yang cirinya kepalsuan bercampur
aduk dengan kebenaran, yang salah dengan yang benar, yang karut marut
dengan agama, dan mitos dengan falsafah, yang menyebabkan hati nurani umat bercelaru,
berspekulasi, yang belum ada tanda-tanda akan reda.
Hari ini kesan dan
tempiasnya masih ketara. Lihat sahaja fenomena kehidupan manusia hari ini: kehidupan
manusia dipenuhi kejelekan-kejelekan seperti terjadinya rasuah dan kelam-kabut,
kezaliman dan penindasan, kesusahan dan kesengsaraan, dan mementingkan diri
sendiri. Kehidupan
yang boleh disebutkan sebagai yang bukan untuk manusia mahupun binatang.
Ada yang mengaku
dirinya Islam tetapi cara hidupnya jelas
berasaskan idea Islam yang
bersadurkan falsafah bikinan akal
manusia, kebenaran bersadurkan budaya setempat. Malah tidak dinafikan
ada yang bertanggapan hidup beragama sebagai tahyul lalu hidup tidak beragama
seperti golongan Atheis itu. Golongan Atheist tidak menerima idea adanya Tuhan
Pencipta Alam ini.
Yang paling ketara ialah melihat Islam sebagai agama kerohanian. Mereka
tidak menyebutnya demikian tetapi tindak tanduknya sangat ketara berasas kepada
konsep ini. Lalu mereka ini menjadikan Rukun Islam itu agenda utama hidupnya.
Idea itu menyebabkan mereka
bertanggapan beribadah bertujuan untuk mengumpul pahala. Lalu idea
ini dijadikan agenda utama hidupnya,
mendirikan sebanyak mungkin ibadah-ibadah sembahyang sunat, wirid, puasa sunat
dan sebagainya demi pahala. Justeru mereka ini menjalani kehidupannya mengikut
naluri dan gerak hati, tidak berpandukan kepada ibadah-ibadahnya.
Kesan dan
akibatnya mereka ini seperti tidak mengambil peduli soal kemakrufan dan kemungkaran.
Sikap mementingkan diri dianggap sebagai
perkara biasa, falsafah hidupnya jangan
jaga tepi kain orang.
Fenomena
juga menunjukkan masih ada budaya melihat bomoh sebagai pesonaliti yang
mempunyai kuasa menyembuh penyakit, mempercayai hantu, kerasukan hantu,
semangat bukit dan sungai, dan sebagainya.
Pengajaran-pengajaran ilmu fiqh
juga rata-rata lebih menekankan hal-hal kerohanian,
soal dosa pahala, syurga-neraka. Ini seolah-olah mengsahkan ketidaktentuan di
atas ini betul.
Rata-rata bila bercakap tentang beribadah contoh yang diberikan ialah
membaca al-Quran, menderma kepada masjid dan surau, sembahyang tahajjud,
sembahyang sunat, berwirid panjang-panjang, hampir tidak kedengaran yang
menyebut tentang mematuhi peraturan dan etika meletakkan kenderaan, lalulintas,
menjaga kebersihan sumber air dan udara.
Walhal, ibadah disebut oleh Ayat 177 al-Baqarah menyebut, Bukanlah
perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat. Memandang ke timur atau barat
itu bermaksud sembahyang. Apakah mereka tidak pernah menemui ayat ini sedangkan
mereka inilah yang kuat membaca al-Quran.
Tetapi lantaran prinsip hidupnya berasas tanggapan Islam agama kerohanian, membaca itu untuk meraih pahala menyebabkan
mereka meremehkan soal mentadabur bagi memenuhi tuntutan ayat 2 al-Baqarah.
Seingat saya sendiri bahawa inilah
ajaran-ajaran yang disampaikan sejak lima atau enam puluh tahun yang lalu,
pengajaran bersumberkan kitab-kitab lama tulisan ulama. Ini bukan hendak
menyatakan tulisan para ulama terdahulu tidak betul tetapi contoh-contoh yang
diberikan itu adalah diambil dari situasi semasa itu, jarang menyentuh
keberadaan masa ini. Tetapi mengapa pula para penceramah masih menambat dirinya
dengan kitab lama itu. Situasi ini seakan-akan menunjukkan itulah Islam.
Statik, tidak berkembang.
Apakah betul bahawa Islam adalah agama seperti yang digambarkan itu.
Malangnya kefahaman-kefahaman itu juga yang dijadikan amalan oleh para bijak
pandai, ahli agamawan dan yang seangkatan dengannya.
Ada pula kelompok-kelompok yang
melihat kehidupan di dunia ini semata-mata untuk kehidupan. Mereka menolak sebarang idea yang berkaitan dengan kerohanian (ritual). Mereka melihat
ritual tidak ada kaitanya dengan kehidupan. Jika dibangkitkan hal jati diri, perturan dan
etika mereka mengambil falsafah dan budaya setempat sebagainya panduan.
Puncanya segala kecelaruan di
atas ini kerana mereka tidak mempunyai kefahaman tujuan penciptaan manusia. Bagaimanakah caranya
untuk membetulkannya?
Bila direnung-renungkan semula
tentang ajaran Islam kita akan kita dapati pengajaran Islam tidak dimulakan
dengan pengetahuan tujuan penciptaan
manusia, iaitu idea tentang apakah tujuan
Allah swt mencipta manusia dan
meletakkannya di bumi ini.
Hakikatnya tujuan penciptaan manusia ialah untuk kehidupan. Dengan ini ertinya Islam adalah agama cara hidup. Hal ini digambarkan oleh ayat 165
al-Anam dan ayat 69 al-Araf.
Dengan kefahaman Islam agama cara hidup dengan sendirinya menolak idea-idea yang dikatakan
sebagai kecelaruan dan simpang-siur itu tadi. Terutama sekali tanggapan Islam agama kerohanian itu, dan
gejala-gejala yang berkaitan seperti beribadah untuk mencari pahala, dan
sebagainya.
Dengan demikian idea Islam agama cara hidup itu menghendaki kita menjadi manusia
yang melihat bahawa selama kita tinggal di dunia ini agenda utama kita ialah soal cara hidup, bukan beribadah.
Cara hidup yang
dikehendaki dibayangkan oleh ayat 69 al-Araf itu, iaitu menggunakan kelebihan (dan kekuatan) tubuh badan.
Beribadah menunaikan ibadah-ibadah sembahyang,
zakat, berpuasa dan haji itu tidak disebut oleh dua ayat tersebut itu. Ertinya beribadah itu adalah suatu yang lain,
bukan sebahagian dari tujuan penciptaan
manusia. Jika dilihat dari sudut harfiyah
pun ibadah atau beribadah itu berasal dari perkataan ‘abd (
Malangnya kita semua seperti tidak
pernah menyedari idea tujuan penciptaan
manusia itu.
Jika ditinjau dari sudut pengajian
agama (Islam) kita tidak pernah mendengar idea ini walaupun di peringkat
pengajian ijazah. Saya pernah menjadi pemandu grab, biasa membawa penuntut
universiti. Dalam perjalanan saya sengaja melontarkan idea bahawa sembahyang kita ada tujuannya, sambil
menghulurkan sebuah buku yang saya tulis bertajuk RUKUN ISLAM Asas dan Tonggak
WAY OF LIFE. Salah seorang daripada mereka bertanya, Mana encik dapat idea ini?
Bagi saya soalan ini menggambarkan
kurikulum pengajiannya, kerana mereka adalah pelajar universiti Islam. Jika
idea pada tahap ini pun mereka seperti tidak mengetahuinya apalagi dengan idea tujuan penciptaan manusia.
Tinjauan saya terhadap tulisan
buku-buku keagamaan sekalipun tidak pernah menyentuhnya. Kebanyakannya lebih
menekankan soal nas dan hujah syarie, yang tidak dikaitkan dengan cara hidup.
Tulisan-tulisan artikel oleh personal dari agensi keagamaan juga menggambarkan
tidak menyentuh idea ini.
No comments:
Post a Comment